KlunsSmurfen skrev 2017-08-04 15:10:53 följande:
"Varför måste hon bo helt hos pappa?"
Hon vill byta boende förälder, varför måste hon bo helt hos mamma?
"Samtidigt tycker jag att det kan vara utvecklande för en 17-åring att sätta sig in i vad ADHD innebär"
Hon har känt honom i fem år, det har gått tre år sen han fick diagnos.
"Dottern kanske kommer att ge sin mamma dålig samvete i flera årtionden för det?"
Ska dottern bo kvar hemma för att mamma kan få dåligt samvete?
Hon är tillräckligt gammal för att ha eget boende
Det är inte bäst för barn att få 100 % som de vill. Framför allt om andra då drabbas ganska mycket. Hon skulle inte må bra av det senare, när hon mognat lite. Det finns andra lösningar.
Inte må bra av vad?
Förklara hur hon skulle må sämre av att flytta till pappa.
kompromissa...du har fastnat för det.
Dottern ska kompromissa.
Dottern ska tänka på mamma och inte ge henne dåligt samvete.
Dottern ska föreslå en lösning som inte drabbar mamma så hårt.
Dottern ska tänka på grabben och sätta sig in i hur det är att ha ADHD och det går snart över.
"Om ETT år är dottern ändå vuxen"
Det blir 6 år med ett bonussyskon hon inte kommer överens med, för att det ska stämma överens med din teori att man barn ALLTID ska kompromissa så att det passar föräldrarna.Mamma vill inte kompromissa, hon är trött och vill vila.
"Och jag tycker det är ganska nyttigt för barn att lära sig att ta lite hänsyn också"
Är du ensam barn?
Du har inga barn, eller? Det är inte illa menat, men det du beskriver verkar inte så realistisk.
"Ska dottern bo kvar hemma för att mamma kan få dåligt samvete?"
NEJ - tvärtom! Tjejen känner att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet av sin mamma i nuläge, så hon vill att mamma ska få dåligt samvete och välja henne och lämnar sin man. Om mamman inte gör det, kommer tjejen att bo hos pappa och berätta för alla, och för mamman själv också, att mamma har svikit henne. Det är bara min teori, men jag tror det är så.
Jag tor att hon egentligen inte vill bo hos pappa. Hon vill bo hos mamma, men utan dem andra två.
Det där med kompromisserna är kanske "yrkesskada". Vi gör faktiskt så med ungarna i skolan också. Det händer ytterst sällan att det är en som har helt rätt och den andra har helt fel när två ungar bråkat i skolan, utan man försöker komma fram till att nog båda har haft del i det och båda kanske kan komma över det också. Här är det förstås inte bara dottern som ska kompromissa - eller samarbeta - utan ALLA. Hela familjen. Mamman bör ägna sin dotter kvalitetstid.
Att tjejen har känt honom i fem år och vet om att han har ADHD i tre år, betyder ju inte att hon vet något överhuvudtaget om ADHD. 6 år med ett syskon som hon inte kommer överens med? Så du tror att hon har haft dessa problem med styvbror i fem år? Tveksamt att hon skulle reagera först efter 5 år. Då var han en 10-åring, nu är han 15 - STOR skillnad. Puberteten är väldigt häftigt hos många med ADHD. Hon kanske inte hade problem med honom före hans pubertet?
Nej, jag är inte ensambarn. Jag är äldst med en handikappad yngre syster. Det hade du nästan kunnat gissa! Hur i.... kommer du på ensambarn??