• Anonym (Ledsen)

Dotter vill att jag ska skilja mig

Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

• Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig
  • AndreaBD
    Påven Johanna II skrev 2017-08-02 15:32:52 följande:
    Så funkar det inte, eller mycket sällan, med barn och tonåringar. Det är för dem långt mycket mer naturligt att föreslå en lösning som den som diskuteras här.
    Som sagt, jag jobbar med tonåringar. Jag tycker inte alls att det är vanligt för en 17-åring eller även för lite yngre tonåringar. Det är lite fel-tänkt också, ingen bra lösning.
  • Anonym (Tonåringar!)

Det är klassiskt tonåringsbeteende. HON vill, HON tycker och HON anser att hon är universums medelpunkt och om du inte omedelbart gör som hon säger kör hon med utpressning. Det är hennes jobb som tonåring att vara självcentrerad och testa hur omgivningen ställer sig till det, och det är ditt jobb som förälder att visa och förklara att livet inte är så enkelt

Det är givetvis inte enkelt för dig heller, men det finns några grundprinciper att fundera över.

Du ska INTE skilja dig för att en tonåring tycker att det vore lugnast för henne. Även om hon inte flyttar till sin pappa så kommer hon bara att bo kvar i några få år till, så skillnaden är trots allt marginell.
    Det viktigaste är att vara tydlig med att du vill att hon ska bo kvar hos dig, men samtidigt vara tydlig med att hon faktiskt inte har rätt att bestämma över ditt liv. Var öppen och förklara för henne att hon gör livet svårt för dig eftersom det inte finns någon enkel lösning på situationen. Säg att du inte vill att hon ska flytta, men att om hon känner att det är det hon behöver göra så kommer du att stötta henne i det. Förklara för henne att du förstår att det är tufft att vara 15, men att det inte är så enkelt att vara i dina skor heller.

Lycka till!

• Anonym (eh)
    AndreaBD skrev 2017-08-01 17:50:05 följande:

Och för att vara helt tydlig: Jag bara slängde ur mig den där anledningen till att vi inte delade på barnen. Det fanns ungefär ett dussin till fler anledningar, och det var av flera anledningar rentav omöjligt att genomföra. Bl. a. hade pappan inte klarat av det, han var helt slutkörd. Och jag hade äldste pojken på heltid, och han var nästan ett heltidsjobb. Men det finns fler anledningar.

Men dina barn är väl syskon och inte styvsyskon?

Har du själv något NPF? du verkar väldigt oyanserad i ditt sätt att se på detta.
  • Anonym (eh)
    AndreaBD skrev 2017-08-01 10:27:02 följande:

Jo, jag förstår situationen. Har själv två barn med ADHD och en son emellan som inte har det. Och han har inte haft det lätt heller. Tidvis har han försökt kräva att få vara hos pappa när lillasyster är hos mamma och tvärtom. Det gick vi inte med på, vi behövde vila också. Så farligt var det inte. Vi tyckte han kunde ignorera henne och inte låta sig provoceras. Och jag tycker det är ganska nyttigt för barn att lära sig att ta lite hänsyn också. Det är lätt att använda det som ursäkt om man vet att syskonet har en diagnos. Även syskon utan diagnos kan vara påfrestande ibland.

Samtidigt tycker jag att beror på hur situationen är. Det beror på om någon behöver vara rädd. Då skulle fundera på att hitta en annan lösning. Och boendet måste vara lämpligt. Hur ser det ut, har dottern möjlighet att dra sig tillbaka och slippa honom? I så fall tycker jag det är lite överdrivet att klaga. Pojken är bara 15, han måste ju kunna bo hemma. Hon är 17, vem vet hur länge hon bor kvar hemma. Det hänger också mycket på hur pojkens utbrott ser ut. Brusar han bara upp och skriker lite eller är det mer aggressivt?

Kanske kan ni hitta en kompromiss? Hon kan vara lite mera hos pappa, pojken kan vara mera hos sin mamma eller på korttidsboende nån helg, kontaktfamilj?

Så ni behövde vila?
  • Anonym (eh)
    AndreaBD skrev 2017-08-02 19:40:45 följande:

Du, det är inte länge sedan jag har själv haft tonåringar, varav två väldigt omogna pga ADHD. Varav minst en med nedsatt empati. Men de hade ALDRIG agerat så i 17-års-åldern. Så beter sig en 12-, högst 13-åring (jag jobbar också med ungdomar).

Och som sagt: Det är inte ovanligt för en 15-åring, även utan ADHD, att få utbrott och kasta saker. Inte på andra förstås, men i sitt eget rum, visst. Så länge han inte är utagerande mot henne behöver hon ju inte vara rädd för honom.

Det finns extremfall då någon beter sig så tokigt att man vill skydda sina barn för det. Jag har själv haft en styvdotter (vuxen) i huset och har sedan bestämt att hon inte kan bo med oss. Hade min valt att också gå, så hade han fått göra det. Men han insåg också att det inte gick. Där var det också utbrott då och då, men det var så mycket mer! Hon försökte ändra på allt, bestämma allt. Min vuxne son skulle inte få gå nedför trappan på natten och vi fick inte prata i normalton i köket under frukosten (för att hon sov). Det är en helt annan sak om en person beter sig riktigt knäppt. Det gör nog inte den här killen.

Deg gör nog inte den här killen? Du vet ju inte alls vad den här killen gör och inte och heller inte hur jobbigt flickan tycker det är.
  • Anonym (R)
    Anonym (eh) skrev 2017-08-02 20:12:36 följande:

Men dina barn är väl syskon och inte styvsyskon?

Har du själv något NPF? du verkar väldigt oyanserad i ditt sätt att se på detta.

Hon har antagligen en känslomässig investering i detta iom hennes egna barn och vill därför försvara sitt beslut till varje pris, trots att flera ifrågasätter henne.
  • Anonym (eh)
    Anonym (R) skrev 2017-08-02 21:46:29 följande:

Hon har antagligen en känslomässig investering i detta iom hennes egna barn och vill därför försvara sitt beslut till varje pris, trots att flera ifrågasätter henne.

Ja, måste ju vara något sådant.
  • Less is more

Som sagt, dottern har skilda föräldrar - en mamma och pappa - som är lika mycket föräldrar. Hon har därmed två hem som hon kan välja mellan. Hon har bott med dig - men nu vill hon bo hos pappa ett tag. Kanske hennes pappa faktiskt också blir glad att dottern vill flytta hem till honom ett tag ?

Det kanske känns som en jobbig separation för mammahjärtat - men är inget misslyckande. Styvsonen stressar din dotter - samtidigt som vuxenvärlden omkring honom måste försöka få honom in på rätt spår.

• AndreaBD
    Anonym (eh) skrev 2017-08-02 20:25:42 följande:
    Så ni behövde vila?
    Vi behövde överleva, få ihop vardagen överhuvudtaget, samt logistiken och min ex-man var helt slutkörd.
  • AndreaBD
    Anonym (eh) skrev 2017-08-02 20:25:42 följande:
    Så ni behövde vila?
    Vi behövde överleva, få ihop vardagen överhuvudtaget, samt logistiken och min ex-man var helt slutkörd.
Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig