• Anonym (Ledsen)

Dotter vill att jag ska skilja mig

Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

• Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig
  • Anonym (Sluta dalta.)

Och till vissa andra: många tonåringar i den åldern vill flytta av tusen olika skäl. Småsyskon, jobbiga föräldrar, tråkiga föräldrar, regler, osv osv osv osv.

Det SÄMSTA en förälder kan göra är att sluta vara förälder. Bor föräldrarna tsm får barnet acceptera läget. Är föräldrarna skilda får barnet acceptera läget eller flytta till den andra föräldern om båda föräldrarna är ok med det. För det är så man gör som förälder. Man lyssnar på gnället men sen bestämmer man. En tonåring bestämmer inte. De som fick det är vidriga vuxna.

• Superba Supernovan

Jag tror jag hade jobbat på en lösning där du och din make blir särbos ett tag. Att ni ska skilja er är ju inte alls nödvändigt, däremot tror jag det är jätteviktigt för din och din dotters relation att du prioriterar henne i denna situation. Att leva med en dysfunktionell styvbror utan att kunna påverka situationen måste vara hemskt för henne. Det handlar om 2-3 år max, sedan kan du och maken flytta ihop igen. När hon är hos sin pappa är du hemma hos maken i ert gemensamma hem, när dottern är med dig är ni i ert separata boende.

• Anonym (Majken)

Ta med din dotter till psykolog eller BUM som kanske kan förklara mer om pojkens diagnos för henne. Eller visa henne någon film där någon annan som har adhd berättar om sig själv. Gör så hon får mer förståelse. Klart det är jobbigt för en 17åring att lyssna, inden åldern tror man ju att man är vuxen och förstår allt.

• Less is more

Bor du och din dotters pappa nära ? Om din dotter hellre vill bo hos sin pappa tycker jag hon kan få pröva det. En pappa är lika mycket värd som förälder som en mamma.

Självklart ska du inte tappa kontakten med din dotter om hon flyttar till sin pappa. Prata igenom alternativet tillsammans ordentligt.

• Anonym (?)
    Anonym (Majken) skrev 2017-07-31 22:39:11 följande:

Ta med din dotter till psykolog eller BUM som kanske kan förklara mer om pojkens diagnos för henne. Eller visa henne någon film där någon annan som har adhd berättar om sig själv. Gör så hon får mer förståelse. Klart det är jobbigt för en 17åring att lyssna, inden åldern tror man ju att man är vuxen och förstår allt.

Varför skulle hon trivas bättre för det? Hon har det säkert bättre hos sin pappa. Låt henne flytta dit.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (mmm) skrev 2017-07-31 22:01:37 följande:

Det är givetvis en jobbig sits för dig men såna här kommentarer visar att du är ur balans, ska du skriva här och få goda råd får du försöka kontrollera dig. Du överreagerar lite grann. (Skriver du att jag är oförskämd nu också så visar du som sagt hur i obalans du är.) Folk försöker hjälpa liksom. 

Det är rätt viktigt att du funderar över dina egna känslor i detta. Jag har barn som är 17, bor varannan vecka men skulle mitt barn önska att bo hos den andra föräldern så skulle jag acceptera det (och jag vet att den andra föräldern skulle acceptera om 17åringen bara vill bo hos mig). Det är inte som att barnet försvinner för en. 

Annars föreslår jag särbo tills dottern har flyttat hemifrån på riktigt, dvs har ett eget boende om några år. Då kan ni flytta ihop igen. 

Jag förstår att ts blir sur när personen skrev en spydig kommentar åt henne. Varför är det så svårt att fatta att hon är ledsen och därför kan man ta det lite chill med henne? Herregud. Snarare ni som ska kontrollera er om ni ska skriva här. Ts har fått många bra tips och de allra flesta försöker hjälpa. Men otrevliga kommentarer hjälper inte ts nånstans och är INTE ett vuxet beteende.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (?!) skrev 2017-07-31 21:35:44 följande:

Snarare föräldrarna som får arbeta fram en lösning istället för att acceptera kaos i hemmet. Absolut att dottern inte har rätt att ställa kravet att de ska skiljas men hon har all rätt att bestämma att hon vill flytta därifrån. Ett hem ska man trivas i och må bra! 

Ja, men dottern måste ju vara med på att arbeta fram en förändring. Just nu verkar hon bara ta snabbaste flyktvägen.
  • That girl
    U never saw me skrev 2017-07-31 21:47:24 följande:

Att dottern mår dåligt av situationen är förståeligt, och om hon ska flytta hem till sin pappa för att få en dräglig situation så har du valt din man före henne. Självklart ska du inte skilja dig från honom, men däremot så tycker jag att särbo är ett rimligt alternativ utifrån att du fortfarande har ett ansvar för din dotter. Ens barn borde alltid komma först och det finns inget som säger att du måste bo med din man för att ni ska fortsätta vara gifta och ha det bra tillsammans. 

Men om hon så gärna vill flytta hem till sin pappa så är det väl bara att hon gör det. Han är lika mycket förälder som ts, precis som andra sagt. Varför ska hon inte kunna bo där? Jesus christ. Det är faktiskt inte så att hon ska kastas ut på gatan. Vi snackar om ett boende hos hennes farsa, som (jag antar) är fullt kapabel till att ha henne boendes hemma.
  • Anonym (?!)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-01 00:48:16 följande:

Ja, men dottern måste ju vara med på att arbeta fram en förändring. Just nu verkar hon bara ta snabbaste flyktvägen.

Vad skulle denna förändring vara? Att hon ignorerar när han får utbrott, kastar saker och är otrevlig? Det är föräldrarnas ansvar att se över sonens beteende. Har det inte blivit bätte på 5 år så finns det inget dottern kan göra, framförallt om de inte har någon relation.

Kalla det vad du vill men jag hade gjort samma sak om jag hade haft en annan förälder att bo hos. Aldrig att jag hade fortsatt vantrivas i mitt eget hem.
  • BurningDiamond

Räknas inte en 17-åring som gamal nog att sjäv få bestämma vilken hen vill ha som boende-förälder?

Jag tycker att det är omoget och barnsligt av dottern att ställa ett ultimatum, men jag har full försåelse för att hon inte orkar och vill dela boende med en utåtagerande styvbror som verkar ha problem med lagens långa arm.

TS, om du ser det från din dotters sida, tror du hon skulle må bättre av att komma ifrån sin styvbror? Tror du hon hade haft mer tid och ork att kämpa med skolan? Hade hon haft mer ro att göra läxor, ha hobbies, ett social liv? Om du någonstans kan se att din dotter behöver en lugnare och tryggare hem-miljö än vad du och din man kan erbjuda henne, är du villig att hjälpa och stötta henne?

Och om inte, så kanske du kan förklara för henne varför det är en dum ide att flytta hem till pappa. Jag vet inte alls vad pappan är för en filur, han kanske är gravt alkoholiserad eller lider av frekventa psykoser eller vad som helst, som gör det direct olämpligt för henne att bo där.

Oavsett vilket, det är din uppgift som förälder att stötta, pusha, peppa ditt barn till att göra det som är bäst för henne, inte vad som är bäst för ditt ex, din man, dig eller styvbrodern.

Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig