• Anonym (Ledsen)

Dotter vill att jag ska skilja mig

Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

• Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig
  • Anonym (dottern viktigast)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-31 20:31:07 följande:
    Stick härifrån, tack. Behöver inte spydiga kommentarer :)
    Ursäkta, jag är inte alls spydig. Vad är felet med att låta din dotter bo med sin pappa när hon inte mår bra av att bo med sin styvbror? Alternativet är ju att du blir särbo. Din dotter kommer ju flytta annars skriver du, om du inte skiljer dig. Så då är det väl bättre för er båda att du ger henne din "tillåtelse" så att ni kan fortsätta ha en bra relation?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:30:21 följande:

Det har jag inte gjort, men dottern mår ju inte bra hemma, så varför inte "låta" henne flytta?

Du är inte tvingad att välja. Du har båda kvar även om hon flyttar till sin pappa. Som sagt, hon är 17 år. Om ett par år kommer hon ändå lämna boet och flytta hemifrån.

Din dotter ska INTE behöva ha dåligt samvete för att hon väljer att bo med den andra föräldern, så svälj ner dina känslor om att du är sårad och se till hennes bästa nu. 

Du är för hård mot ts.

Dock så håller jag med dig om att det borde vara ok att dottern flyttar till pappan, om det nu inte är absolut viktigt för ts att bo ihop med dottern.

Dock så är det ju inte alls säkert att hon "snart" flyttar hemifrån. Många flyttar hemifrån efter 20 års åldern pga bostadsbrist osv. Så det kan ta länge.

Dottern är omogen som kommer och ställer såna här ultimatum. Hon säger praktiskt taget: välj mig eller din man. Barn ska inte bestämma över föräldrars relationer. Det är osunt. Jag tycker att flickan får ta och växa upp och försöka gå med på att arbeta fram lösningar istället för att fly undan problemen. Eller ska hon aldrig mer träffa pojken?! Det tror jag inte på.
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-31 20:31:07 följande:

Stick härifrån, tack. Behöver inte spydiga kommentarer :)

På vilket sätt var det som skrevs nu spydigt? Jag håller helt med, om hon vill flytta hellre än bo med dig under nuvarande förutsättningar ska hon såklart göra det. Hon är snart vuxen och borde förstå att det inte är ok att ställa ett sådant ultimatum till dig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:34:29 följande:
    Ursäkta, jag är inte alls spydig. Vad är felet med att låta din dotter bo med sin pappa när hon inte mår bra av att bo med sin styvbror? Alternativet är ju att du blir särbo. Din dotter kommer ju flytta annars skriver du, om du inte skiljer dig. Så då är det väl bättre för er båda att du ger henne din "tillåtelse" så att ni kan fortsätta ha en bra relation?
    ''Svälj ner dina känslor om att du är sårad'' EXAKT såna kommentarer jag inte var ute efter.
  • That girl

Låt dottern bo hos sin pappa. Hon behöver växa upp och inse att hon inte kan styra över dina relationer.

• That girl
    Anonym (Vuxen) skrev 2017-07-31 20:36:11 följande:

På vilket sätt var det som skrevs nu spydigt? Jag håller helt med, om hon vill flytta hellre än bo med dig under nuvarande förutsättningar ska hon såklart göra det. Hon är snart vuxen och borde förstå att det inte är ok att ställa ett sådant ultimatum till dig.

Tror mer ts syftade på raden "Svälj ner dina känslor om att du är sårad". I övrigt håller jag med personen.
  • Anonym (dottern viktigast)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-31 20:36:33 följande:
    ''Svälj ner dina känslor om att du är sårad'' EXAKT såna kommentarer jag inte var ute efter.
    Ok, jag uttryckte mig dumt, förlåt. Jag menar bara att din dotters känslor måste få komma före dina.

Du vill bo med din man och din dotter, det förstår jag. Men mannen har en son som dottern inte vill bo med. Så alternativen du har är 1, du och dottern flyttar 2, endast dottern flyttar eller 3, mannen slänger ut sonen.

3 är ju inget alternativ.
    Du vill ha kvar din man och din dotter, så det enda alternativ som fungerar är ju nummer 2. Om din dotter absolut inte kan stå ut hemma.

Det handlar ju inte om DIG att dottern flyttar heller, hon väljer inte bort DIG. Hon väljer bort styvbrorsan. Så du måste inte känna dig sårad, även om man såklart inte rår för sina känslor.
  • Kuddebarn
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:40:23 följande:

Ok, jag uttryckte mig dumt, förlåt. Jag menar bara att din dotters känslor måste få komma före dina.

Du vill bo med din man och din dotter, det förstår jag. Men mannen har en son som dottern inte vill bo med. Så alternativen du har är 1, du och dottern flyttar 2, endast dottern flyttar eller 3, mannen slänger ut sonen.

Du vill ha kvar din man och din dotter, så det enda alternativ som fungerar är ju nummer 2. Om din dotter absolut inte kan stå ut hemma.

Det handlar ju inte om DIG att dottern flyttar heller, hon väljer inte bort DIG. Hon väljer bort styvbrorsan. Så du måste inte känna dig sårad, även om man såklart inte rår för sina känslor.

Jag tycker snarare varför ska ts dotter behöva flytta för att det är såhär hemma? Pojken har uppenbarligen problem. Ts man får väl se till att ta tag i dem så ts dotter kan må bra hemma. Hon ska inte behöva flytta.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:40:23 följande:

Det är lugnt.

Ja, det får väl bli så..
  • Anonym (Två-tre år?)

Svår situation. Din dotter tycker inte om att bo ihop med din mans son. Hon har rätt tills sina känslor, men det är svårare att prata om vem som har rätt att ställa krav?

17-åringar kan vara mogna eller omogna. Jag tror att det finns en risk att om du väljer bort henne nu så skadar det er relation långsiktigt. Det finns är inte rättvist, men så kan det vara. Hur är det med din man? Skulle han kunna hamter att ni är särbos tills´din dotter flyttar hemifrån?

Hon känner isg bortvald. Finns det någon ni kan ändra på i era beteenden? Hur mycket tid och energi ni lägger på henne? Vad gör ni tillsammans? Hur skulle hon vilja att det var om hon fick välja?

Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig