• FrökenJ90

Vi som är på femte försöket till första barnet

Då mensen kom idag startar jag en ny tråd. När mensen är slut kör vi igång vårt 5 försök.

Beräknad äl 6-7 augusti.

Fler som vill hänga på? :)

• Svar på tråden Vi som är på femte försöket till första barnet
  • 33villbligravid
    Lewaize skrev 2017-08-03 17:16:45 följande:

Mensen började idag så nu tillhör jag också 5 månaders gruppen (Y)

Plockade ut kopparspiralen i november -16 för att lära känna min kropp bättre innan vi drog igång verkstaden i maj-17.

Vi är nyss fyllda 26 respektive 30 år, inga barn sedan innan.

Har inte testat några direkta knep månaderna innan förutom ägglossningstester. Men denna månaden ska vi testa med munkpeppar och bisolvon :)

ÄL 14/8 och BIM 29/8.

Har en cykel på 25-29 dagar :)

Välkommen! Vi har ungefär samma dagar ÄL och BIM - och typ lika lång cykel också :) 

Vad är det munkpepparn ska göra?
  • Lewaize
    33villbligravid skrev 2017-08-03 20:53:22 följande:

Välkommen! Vi har ungefär samma dagar ÄL och BIM - och typ lika lång cykel också :) 

Vad är det munkpepparn ska göra?

Såhär står det på graviditetskollen.nu :)

"Agnus Castus Vitex Munkpeppar för att bli gravid I en studie med 48 kvinnor som diagnostiseras med infertilitet, gavs Agnus Castus dagligen under tre månader. 7 av dem blev gravida under den tiden och 25 av dem återfick normala progesteron-nivåer. Munkpeppar är också känt för att kunna lindra PMS-symptom. Detta visades bland annat i en tysk studie Munkpeppar används även av vissa kvinnor för Klimakteriebesvär. Lamberts Vitex Agnus Castus munkpeppar är ett kryddbaserat antioxidant kosttillskott. Kosttillskottet utvinns från växten Vitex agnus-castus, munkpeppar, välkänd aromatisk buske som växer i Medelhavsområdet och Mellersta Östern. Munkpeppar används traditionellt i matlagning och för att smaksätta olika livsmedel. Hur ska jag äta Munkpeppar om jag vill bli gravid? Du ska alltid följa doseringsråden som tillverkaren ger. Ett bra sätt att använda Munkpeppar, (om du vill bli gravid), är att äta de enligt doseringsråden fram tills din ägglossning, och därefter upphöra tills din eventuella mens kommer. Därefter kan du påbörja på nytt. Detta eftersom du inte ska äta Munkpeppar om du är gravid."
    d{ ~.~ }b
  • 33villbligravid

Aha! Det låter ju jättebra! Har just fått för mig att jag kanske har en obalans i progesteronet (pga pms). Denna cykel testar jag dock Letrozol som fick utskrivet av gyn så tror inte ska mixa för mycket. Men bra att veta för framtiden!

• Jooosen

Hallå alla! Är ju några nya så tänkte kolla med er alla hur ni gör med sexandet? Säger ni att "nu borde vi ligga" eller hur gör ni haha. Min sambo har sagt att ja ska säga till men känns så himla krystat på något sätt. Typ nu måste vi ligga i!!!! Vi ligger liksom ibland 4 ggr per vecka o andra inget alls. Så

Känns ändå som man måste säga något. Men ör rädd att han ska få prestationsproblem då dock! Hur gör ni??

• Hormonkarusellen
    Jooosen skrev 2017-08-04 09:58:45 följande:

Hallå alla! Är ju några nya så tänkte kolla med er alla hur ni gör med sexandet? Säger ni att "nu borde vi ligga" eller hur gör ni haha. Min sambo har sagt att ja ska säga till men känns så himla krystat på något sätt. Typ nu måste vi ligga i!!!! Vi ligger liksom ibland 4 ggr per vecka o andra inget alls. Så

Känns ändå som man måste säga något. Men ör rädd att han ska få prestationsproblem då dock! Hur gör ni??

Har tänkt samma sak, vi har inte bestämt något alls, och jag har inget sagt. En trevlig effekt av att vi börjat försöka på allvar är att vi ligger mer rent allmänt, men visst ser jag till att det blir en extra gång om jag har äl så länge han inte frågar säger jag inte till, jag tror helt klart det kan leda till presationsproblem när man kommer in på fjärde, femte, tionde, tjugonde försöket..... onödigt tänket jag
  • FrökenJ90

Min sambo brukar fråga när jag är fertil. Är rädd att han ska få prestationsångest men det har inte hänt hittills iallafall. I förrgår sågs vi bara en liten stund så frågade helt enkelt om vi inte skulle ta oss en snabbis ;) och visst var han med på det ^^
  • Eram92

Jag har sagt till när mina ägglossningsveckor har varit (dålig koll på min menscykel) för att båda ska vara lika delaktiga och kunna ta initiativ till att ligga lite extra. Vi båda behövs/ansvarar ju för att kunna göra bebis. Visst kan det kännas krystat samtidigt som det känns extra meningsfullt när vi försöker skapa något tillsammans, ( detta lät super klyschigt : p )
  • 33villbligravid

Hej!

Vi är särbon, så vi ses ju inte hela tiden men har alltid sex när när vi ses istället :) Så faktiskt brukar jag mest tajma så att vi är hos varandra just då det är glad gubbe på ÄL test och helst ett par gånger dagarna före. Har hittills lyckats 4 av 5 gånger.

Han har nog ungefärlig koll, men har ännu aldrig sagt att jag ägglossar NU! Tror inte han skulle få prestationsångest, men vill inte ta risken heller :)

Linda 

• 33villbligravid
    bebis2018 skrev 2017-08-04 11:30:32 följande:

Cd 33 och ingen mens! Får nog bli ett gravtest idag...

Håller tummarna!
Svar på tråden Vi som är på femte försöket till första barnet