• Treansresa

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Startar en fortsättningstråd nu när bebisarna börjar titta ut!

Välkommen hit

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-11 15:44
    Test

• Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017
  • Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-07-20 16:02:06 följande:
    Haha..hade ingen aning om att öl var bra! Men det är ju gott också, så det är ju bra! Dricker iof bara ett glas åt gången, det kanske inte hjälper? Eller hur mycket ska man dricka, haha
    Vet inte egentligen, men de serverade på en å 2 flaskor när man satt å ammade, man blir ju sjukt törstig när man ammar :) å då satt ju jag i den där fåtöljen på neo typ heeeela tiden så de servade med öl å julmust ;) så mer än ett glas kan du säkert dricka utan problem :)
  • LeyasMamma
    GrönaDruvan skrev 2017-07-20 10:05:34 följande:

Jag födde på måndagen och på torsdagen o fredagen hade det runnit till ordentligt.

Tycker dock inte det känns som jag har så mycket mjölk nu.. inte i högra bröstet iaf. Tänkte köpa "amnings te" på hälsokosten, och se om det hjälper.

Fick även tips att dricka alkoholfri öl för att öka produktionen.

Napp började vi med två dagar efter han var född.

Okej, här känns det som att det börjar bli mer riktig mjölk utav de hela men de har inte runnit till så att säga. Minns känslan när det verkligen körde igång med stora tjejen. Ja vi började med napp idag, känns behövligt då hon är så snuttig utav sig. Vill ju inte att hon ska hänga fast i mig hela tiden utan att pappa ska kunna ha henne lite med om jag behöver göra något.

Det där med öl har jag aldrig hört tidigare! Måste testas!:)
    sobrio88 skrev 2017-07-20 10:06:59 följande:

Mjölken rann till på dag 3-4 ungefär och började erbjuda nappen ungefär samtidigt. Men han är inte så glad i den (än) så han kanske använder den 10 min på ett dygn :) men han äter typ en gång i timmen med ett par längre sovpass istället ;)

Ja men så länge han har perioder han är nöjd så är det ju skönt. Min lilla har ju inte riktigt börjat med att va helt nöjd än utan vill gärna klänga sig fast på mig. Så då känns napp som ett välbehövligt redskap för att pappa ska få en chans ;)
  • Sosozo
    LeyasMamma skrev 2017-07-20 09:54:03 följande:

Va härligt att han inte är så "beroende" av bröstet hela tiden. Hoppas det ändras när mjölken rinner till ordentligt.

Hur lång tid tog det för er innan mjölken rann till?

Hur har ni andra gjort med napp? När började ni i så fall med den?

Med första rann mjölken till på BB. Han hade ingen sovtid efter förslossningen, gick direkt på maten och åt konstant. Varje till varannan timme de första tre månaderna. Den andra rann mjölken till efter 3 dagar tror jag.

Den här bebisen VR seg med käket i början först efter 4-5 dgr såg jag riktig mjölk och brösten började stasa.

Min tar napp ibland. Tex i bilen eller en stund med sin far. Men bara om hon inte är hungrig. Om hon är det blir hon jättearg på nappen!
  • KaffeOchHybris

Vår tar napp, fungerar bra och lugnande på henne. Märker på hur intensivt hon suger om hon är hungrig eller bara vill snutta.

Senaste nätterna har varit hemska här!! Hon som sovit så bra både under dagen och natten innan. Senaste nätterna har hon vaknat kring 2 (normalt) men varit jättesvår att få att somna om igen efter amning. Hon ligger o gör ljud, inte skrik/gråt direkt men gurglanden o pip, typ som att hon inte är mätt eller har något i blöjan. Så jag tar upp o kollar, hon suger i sig kanske 2 klunkar mat till, somnar, sen fortsätter det igen med ljuden o sparkande ben efter 5-10 minuter. Jag lyckas inte sova igenom det för jag kontrollerar hela tiden om hon kräks (är en ganska kräkig bebis) när hon gurglar, vill inte att hon ska sova i blöta kläder...

Tror att anledningen är att hon somnar när hon får mat och därför inte äter sig helt mätt. Har försökt att kittla händer o fötter, blåsa på ansiktet etc, men hon sover igenom det o är ointresserad av att fortsätta äta... tills jag lägger tillbaka henne i spjälsängen. SUCK :/ 

• Summerchild

Min nykomling riktigt liten för att vara den :)

Min Elvin 23.45 20/7 3740gr 51cm

Trötter och matas med kopp. Får se om vi får åka hem idag från bb eller imorgon :)
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-07-21 11:07:10 följande:

Med första rann mjölken till på BB. Han hade ingen sovtid efter förslossningen, gick direkt på maten och åt konstant. Varje till varannan timme de första tre månaderna. Den andra rann mjölken till efter 3 dagar tror jag.

Den här bebisen VR seg med käket i början först efter 4-5 dgr såg jag riktig mjölk och brösten började stasa.

Min tar napp ibland. Tex i bilen eller en stund med sin far. Men bara om hon inte är hungrig. Om hon är det blir hon jättearg på nappen!

Känns som att det är påväg åt rätt håll här, men idag har hon varit trött och inte ätit så mycket. Hon är en riktig sovbebis på dagen och äter konstant på natten. Riktigt härligt för mamma ;) har varit som en zombie i några dagar då jag bara fick 6-7 timmar osammanhängande sömn på 3 dygn. Men inatt fick jag sova lite mer så nu är jag som en ny människa igen :D
    KaffeOchHybris skrev 2017-07-21 12:43:53 följande:

Vår tar napp, fungerar bra och lugnande på henne. Märker på hur intensivt hon suger om hon är hungrig eller bara vill snutta.

Senaste nätterna har varit hemska här!! Hon som sovit så bra både under dagen och natten innan. Senaste nätterna har hon vaknat kring 2 (normalt) men varit jättesvår att få att somna om igen efter amning. Hon ligger o gör ljud, inte skrik/gråt direkt men gurglanden o pip, typ som att hon inte är mätt eller har något i blöjan. Så jag tar upp o kollar, hon suger i sig kanske 2 klunkar mat till, somnar, sen fortsätter det igen med ljuden o sparkande ben efter 5-10 minuter. Jag lyckas inte sova igenom det för jag kontrollerar hela tiden om hon kräks (är en ganska kräkig bebis) när hon gurglar, vill inte att hon ska sova i blöta kläder...

Tror att anledningen är att hon somnar när hon får mat och därför inte äter sig helt mätt. Har försökt att kittla händer o fötter, blåsa på ansiktet etc, men hon sover igenom det o är ointresserad av att fortsätta äta... tills jag lägger tillbaka henne i spjälsängen. SUCK :/ 

Min tjej är också en nattbebis och ska äta hela natten, så fort jag lägger undan henne i nästet eller vaggan så vaknar hon och vill ha mer. Däremot är hon desto lugnare på dagen och har långa sovperioder. Försöker passa på att vila då men det är svårt för man vill ju gärna se övriga familjen lite med och passa på att mysa med storasyrran :)

Passar på att dela en liten bild på det lilla livet :)

• Delilah2001

Vilka söta bebisar! Helt underbart!

• GrönaDruvan

Förlåt... men det är väldigt skönt att höra att fler har jobbiga nätter...
    Denna natten var inte rolig. Det är inte det att Olle skriker, det gör han aldrig, men detta knorrande och sparkande med benen..suck...
    Omöjlig att lägga i nestet, vill bara ligga nära vilket resulterar i en mamma som börjar bli lagom stel och öm i kroppen av att ligga i samma ställning natt efter natt.

Denna natten somnade jag vid 01...Olle vaknade strax efter 03 och åt och låg sedan och knorrade och hade magknip och spydde tills han blev pigg. Vi somnade om 6.30!!! Jag vet att det bara är att härda ut denna period, det bli ju bättre, men det är lite segt alltså.
    Sen har jag själv lite ångest att gå och lägga mig pga att jag inte har koll på honom då och är rädd för psd, därför lägger jag mig så sent.

Nu har Olle hela ansiktet fullt med hormonprickar också, ser inte alls kul ut. Något tips för att få bort det snabbare?

• Treansresa

Här sover Lilleman också tokigt på nätterna. Vaknar oftast 2,4 och 6. Han äter och bökar på minst en timme varje gång. Vill jag somna om fortare måste jag ha honom på mig men då sover jag uselt! Tur jag kan Sova på dagarna. Försöker se det positiva att jag och han får mycket egentid:)

Vi började med napp igår efter allt tjat från sjukvården om psd som minskar med napp. Dock spottar han ut den när han sover så förstår inte vitsen. Vi hade tänkt att köra utan napp. Får se om han vänjer sig snart

• KaffeOchHybris

R har också hormonprickar men de har faktiskt gått ner senaste dagarna. BVC sa att de förmodligen skulle bli värre så vi får väl se? Men barnmorskan på BVC sa att bara lämna de ifred, att de inte besvärar henne o försvinner av sig själv efter ett tag. 

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017