• Treansresa

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Startar en fortsättningstråd nu när bebisarna börjar titta ut!

Välkommen hit

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-11 15:44
    Test

• Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017
  • Treansresa
    Summerchild skrev 2017-07-25 21:46:16 följande:

Ja jag tänkte va gul han e innan jag läste.... bra då att han får vara ute i ljuset :)

Ja det är tur vi fick lite sol här uppe så han kunde "sola"
  • GrönaDruvan

Inatt sov Olle nästan 2h i sin egna säng! Tänk om det skulle funka varje natt nu, att lägga honom där! Hoppas, hoppas!
    Han kunde dock inte somna om efter amningen så då fick han ligga hos mig!

Ni som ammar, upplever ni att ni har mer mjölk i ett bröst? Tycker mitt höger bröst har så lite mjölk och det skiljer i storlek också. Märker också när han äter att det inte kommer så mycket där, förutom när det gått lång tid. Såklart låter jag han äta mer på vänstra, men försöker ändå låta han äta på båda, men det verkar inte hjälpa så att det blir mer mjölk..
    Känner ni att mjölken rinner till ofta? Hur ofta är normalt? Tycker det känns väldigt sällan, några ggr om dagen.

• LeyasMamma
    GrönaDruvan skrev 2017-07-26 13:46:18 följande:

Inatt sov Olle nästan 2h i sin egna säng! Tänk om det skulle funka varje natt nu, att lägga honom där! Hoppas, hoppas!

Ni som ammar, upplever ni att ni har mer mjölk i ett bröst? Tycker mitt höger bröst har så lite mjölk och det skiljer i storlek också. Märker också när han äter att det inte kommer så mycket där, förutom när det gått lång tid. Såklart låter jag han äta mer på vänstra, men försöker ändå låta han äta på båda, men det verkar inte hjälpa så att det blir mer mjölk..

Känner ni att mjölken rinner till ofta? Hur ofta är normalt? Tycker det känns väldigt sällan, några ggr om dagen.

Jag tycker att Saga äter bättre och mer ur vänstra, men brukar börja på höger för att hon ska hjälpa igång produktionen där mer och "tömma" det bröstet först. Hon äter ju sig ändå mätt på vänster sen. Däremot har jag tyckt att kvällarna varit lite jobbiga. Då vill hon äta HELA tiden och har en unge som konstant hänger i brösten. Känns som att min mjölk är mycket tunnare på kvällen och hon står sig inte alls lika bra och måste därför äta hela tiden. Tankarna har gått många gånger till att ge tillägg på kvällen. Är egentligen inte så mycket för att amma och trivs inte jättebra med det.
  • Sosozo
    LeyasMamma skrev 2017-07-26 15:09:34 följande:

Jag tycker att Saga äter bättre och mer ur vänstra, men brukar börja på höger för att hon ska hjälpa igång produktionen där mer och "tömma" det bröstet först. Hon äter ju sig ändå mätt på vänster sen. Däremot har jag tyckt att kvällarna varit lite jobbiga. Då vill hon äta HELA tiden och har en unge som konstant hänger i brösten. Känns som att min mjölk är mycket tunnare på kvällen och hon står sig inte alls lika bra och måste därför äta hela tiden. Tankarna har gått många gånger till att ge tillägg på kvällen. Är egentligen inte så mycket för att amma och trivs inte jättebra med det.

Precis sådär är det för oss med! Konstant ammande på kvällen och hon blir till slut arg på brösten då de inte ger så mkt mjölk. Iaf, vi ger en flaska ersättning på kvällen vid 23:00-rycket. Jag ammar till 22:00 ca sen lämnar jag över till min man. Jag ammar nästa gång vid 01-02 någon gång och då är brösten påfyllda igen. Bonus är att jag kan få några bra timmars sömn däremellan och att pappan får knyta an, mata, få egentid med henne.

Helamning är inte min grej. Jag ammar nu så länge jag känner för det. Men för att jag ska vara ok med att amma öht så måste det vara delamning.
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-07-26 17:35:58 följande:

Precis sådär är det för oss med! Konstant ammande på kvällen och hon blir till slut arg på brösten då de inte ger så mkt mjölk. Iaf, vi ger en flaska ersättning på kvällen vid 23:00-rycket. Jag ammar till 22:00 ca sen lämnar jag över till min man. Jag ammar nästa gång vid 01-02 någon gång och då är brösten påfyllda igen. Bonus är att jag kan få några bra timmars sömn däremellan och att pappan får knyta an, mata, få egentid med henne.

Helamning är inte min grej. Jag ammar nu så länge jag känner för det. Men för att jag ska vara ok med att amma öht så måste det vara delamning.

Jag kommer troligtvis ge ersättning snart. Helammande endast 2 veckor med min första och sen gav jag tillägg på kvällen, därefter så blev det mer och mer ersättning och efter 3 månader slutade jag amma helt. Vilket faktiskt kändes helt okej och till och med skönt för mig. Så gissar på att det blir något liknande denna gången. Skulle inte alls bli ledsen av att gå över på ersättningen :D
  • KaffeOchHybris
    LeyasMamma skrev 2017-07-26 20:33:32 följande:
    Jag kommer troligtvis ge ersättning snart. Helammande endast 2 veckor med min första och sen gav jag tillägg på kvällen, därefter så blev det mer och mer ersättning och efter 3 månader slutade jag amma helt. Vilket faktiskt kändes helt okej och till och med skönt för mig. Så gissar på att det blir något liknande denna gången. Skulle inte alls bli ledsen av att gå över på ersättningen :D
    Jag planerar att göra likadant tror jag. Lillan är en månad idag och jag har både ammat, pumpat o tilläggsmatat sedan första veckan. Tar evigheter för henne att amma trots att BVC säger att hon fäster o suger bra, och trots det blir hon hungrig strax efteråt igen. Lyckligtvis går det bra för henne att ta både bröstvårtan och nappflaskan, så det är inga problem att flaskmata under dagen och låta henne amma i sängen på natten. Barnmorskan (som verkade pusha helamning rätt hårt första gången jag såg henne) överraskade mig i förrgår när hon sa att det räcker med 25-30 ml bröstmjölk om dagen för att bebisen ska få nytta av bröstmjölkens skyddande effekter... vet inte var de siffrorna kommer ifrån men intressant i alla fall. 
  • Treansresa

Här är den första riktiga Stockningen på besök. Febern vägrar ge med sig och är den jag tycker är värst! Smärtan tycker jag man får bort lite då och så. Tur jag har sambon hemma som kan göra allt annat hemma.

Annars går allt bra här hemma! Har svårt att förstå att han blir en månad snart! Tycker de var igår han kom:)

• Summerchild
    GrönaDruvan skrev 2017-07-26 13:46:18 följande:

Jag tycker att du ska börja med det bröst som producerar för lite... så byter du över. Annars kan du pumpa för att öka produktionen. Sen försöka köra varannan gång på varje bröst. Men så fort ett bröst verkar mindre så stimulera det med antingen amning lr pump en xtra gång. :)
  • Summerchild

Jag tycker det är riktigt svårt med att ge flaska han vägrar verkligen allt annat än bröstet och provade napp på honom men sen sög han fel på min tutte... så det störde allt tillfälligt.

Vilken ersättning tycker ni är bra? Bäst för magen?

Jag kommer att försöka gå över till ersättning när smakportioner kommer igång. Runt 4 mån. Går det inte så får jag väl amma längre då. Ammade dottern till 15 mån. Hon vägrade släppa taget om amning.

• Bimbim79
    Treansresa skrev 2017-07-27 17:54:28 följande:

Här är den första riktiga Stockningen på besök. Febern vägrar ge med sig och är den jag tycker är värst! Smärtan tycker jag man får bort lite då och så. Tur jag har sambon hemma som kan göra allt annat hemma.

Annars går allt bra här hemma! Har svårt att förstå att han blir en månad snart! Tycker de var igår han kom:)

Ring vårdcentralen eller Bvc å få nässpray utskrivet så släpper det fort! Oxytocin spray, då lossar stockningen på ett dygn!!
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017