• Treansresa

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Startar en fortsättningstråd nu när bebisarna börjar titta ut!

Välkommen hit

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-11 15:44
    Test

• Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017
  • Summerchild
    acinnaleh skrev 2017-07-30 19:25:15 följande:

Här verkar vi vara inne i en ny fas, vill vara vaken trots att jag är trött (ibland) fasen :) hon ligger och sover och har det super hos mig när hon ammat... men ändrar man läge eller försöker lägga ner henne så har hon stora pigga ögon och blir sprattlig.

Ibland är det enda hon vill att fortsätta amma (tror hon växer nu... upp ca 220g i veckan på sista mätningen då det gått 13d sen sist)... ibland vill hon greja med nåt... då gäller det att fatta vad... ibland är det att slå på grejer i babygymmet... ibland gå runt med pappa och kolla på blommor i trädgården... osv... tänk om man var tankeläsare :)

Verkar som att mina bebisar, eller alla bebisar??, kan vända dig från mage till rygg ganska tidigt. Storebror gjorde det vid ca 40d, lillasyster gjorde det vid 37d. Oj så arg hon blev tre gånger när jag la henne på mage i gymmet igår ;) kan ju inte låta bli...

Jag skaffade en bedside crib ...hur mysigt som helst...så nära bebisen och det känner han...då slipper man springa å plocka upp hela tiden....bara klappa lite på magen...han sover mkt bättre i den. Rekommenderar. :)
  • GrönaDruvan

Då har man varit på BVC.
    Oskar vägde idag 4210, så har gått upp mer än 1/2 kg på 2 veckor!!! Börjar bli stor!
    Gällande hans hud så var det hormonprickarna jag tänkte på och så är han även väldigt torr och fnasig på öronen.
    Sköterskan tyckte dock inte att det var så farligt, men det var visst skorv han fått vid ögonbrynen, så jag ska köpa salva mot det idag, och så kunde jag smörja öronen med det också. Själva hormonprickarna ser något bättre ut, så där fortsätter jag att smörja med miniderm bara.
    Det ska nog rätta till sig det också!

• GrönaDruvan

Var på läkarbesök idag också. Träffade läkaren som hade hand om mig hela graviditeten. Skulle liksom ses och "knyta ihop säcken". Hon ville se bebis och kolla hur jag mådde och så.
    Tog även HB och det visade sig att jag hade ett HB på 80!!!!
    Alltså förlorade jag rätt mycket blod när jag fick min stora blödning..
    Så de tog massa prover för att se om det bara är järnbrist eller om det är andra brister också...
    Är det bara järnbrist så ska jag få sprutor.
    Kanske inte konstigt jag är lite trött...

• Summerchild
    acinnaleh skrev 2017-07-31 08:17:53 följande:

Nu vet jag inte vad fl håller på med, försöker citera dig Summerchild men följer med en massa annan text... så skriver nytt inlägg istället.

Vad bra att ni åkte in på koll och ännu bättre att allt verkar ok. Konstigt att det kan bli så. Förstår oron och skulle också kollat om det blev så här hemma. Ännu viktigare nu när det är ganska varmt inne och ute ju.

Ja men jag känner mig ändå osäker kring matning. Men doktorn sa att bebisar kunde bli slöare efter några dagar i livet. Jag som tyckte att jag fick ett mönster hur han åt å vakentid....men nu är det ur rytm. Ska försöka hitta tillbaka utan att stressa. Hembesök av bm imorgon. Hoppas hon är trevlig och inte kritisk. Vågar inte öppna mig för mkt till nån jag inte träffat. Får se vad hon säger om han inte gått upp i vikt. Så orolig för det :(
  • Summerchild
    GrönaDruvan skrev 2017-07-31 20:02:07 följande:

Var på läkarbesök idag också. Träffade läkaren som hade hand om mig hela graviditeten. Skulle liksom ses och "knyta ihop säcken". Hon ville se bebis och kolla hur jag mådde och så.

Tog även HB och det visade sig att jag hade ett HB på 80!!!!

Alltså förlorade jag rätt mycket blod när jag fick min stora blödning..

Så de tog massa prover för att se om det bara är järnbrist eller om det är andra brister också...

Är det bara järnbrist så ska jag få sprutor.

Kanske inte konstigt jag är lite trött...

Ja för trött är man ju ändå som småbarns förälder :)
  • Leeandra

Hej alla! Hoppar in här nu då min lilla dotter föddes igår efter en snabb förlossning. Eftersom hon föddes hemma planerat sitter vi mest bara och ammar och myser.

Ska bli roligt att läsa ikapp lite här, helt otroligt att en av de första "julibebisarna" redan är 6 veckor .

• Sosozo
    Leeandra skrev 2017-08-01 10:17:01 följande:

Hej alla! Hoppar in här nu då min lilla dotter föddes igår efter en snabb förlossning. Eftersom hon föddes hemma planerat sitter vi mest bara och ammar och myser.

Ska bli roligt att läsa ikapp lite här, helt otroligt att en av de första "julibebisarna" redan är 6 veckor .

Grattis! Vad kul! Och soft att vara hemma och mysa
  • Sosozo

Det här med oro för bebisen. Jag är inte jätterädd för psd. Klart jag tänker på det, men det påverkar inte min vardag sådär. Däremot mässlingen, det tänker jag mycket på! Nu när det börjat existera i Sverige igen och folk inte vaccinerar sina barn osv. Jag frågade tom min bm på bvc om det. Om man behöver vara orolig. Så obehaglig sjukdom. Svårt att släppa när man börjat tänka på det..

• Delilah2001
    Sosozo skrev 2017-08-01 16:23:01 följande:

Det här med oro för bebisen. Jag är inte jätterädd för psd. Klart jag tänker på det, men det påverkar inte min vardag sådär. Däremot mässlingen, det tänker jag mycket på! Nu när det börjat existera i Sverige igen och folk inte vaccinerar sina barn osv. Jag frågade tom min bm på bvc om det. Om man behöver vara orolig. Så obehaglig sjukdom. Svårt att släppa när man börjat tänka på det..

Ja det är vidrigt att mässlingen kommit tillbaka

Är också orolig. Vad sa de på bvc om det?
  • sobrio88

Alltså att det kan vara sån skillnad på två syskon. Min första vägde inte ens 3 kg vid födseln och när han var 3 veckor så hade han vara gått upp 300 g från födelsevikten (gick inte ner något nämnvärt efter förlossningen heller). Den här vägde 4.5 kg, gick ner 300 g och nu vid 3 v ålder väger han 510 g mer än födelsevikten (800 g från lägstavikten alltså). Fast ändå till utseende är dom sjukt lika<3

Det ska bli roligt att se vid vilken ålder det börjar jämna ut sig lite :)

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017