Inlägg från: Leeandra |Visa alla inlägg
  • Leeandra

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Hej alla! Hoppar in här nu då min lilla dotter föddes igår efter en snabb förlossning. Eftersom hon föddes hemma planerat sitter vi mest bara och ammar och myser.

Ska bli roligt att läsa ikapp lite här, helt otroligt att en av de första "julibebisarna" redan är 6 veckor .

• Leeandra
    sobrio88 skrev 2017-08-02 12:21:36 följande:

Alltså att det kan vara sån skillnad på två syskon. Min första vägde inte ens 3 kg vid födseln och när han var 3 veckor så hade han vara gått upp 300 g från födelsevikten (gick inte ner något nämnvärt efter förlossningen heller). Den här vägde 4.5 kg, gick ner 300 g och nu vid 3 v ålder väger han 510 g mer än födelsevikten (800 g från lägstavikten alltså). Fast ändå till utseende är dom sjukt lika<3

Det ska bli roligt att se vid vilken ålder det börjar jämna ut sig lite :)

Jo, det kan vara stor skillnad. Min förste son vägde 3010 g och var 50 cm lång när han föddes, och min andre son vägde 5040 g och var 58 cm lång, . Vid 1 månaders ålder var min andre son 64 cm lång, så lång var förste sonen när han var 5 månader.
  • Leeandra
    sobrio88 skrev 2017-08-02 19:43:38 följande:

Oj det var en stor bebis :) är han fortfarande stor i växten eller trubbade det av så småningom?

Han är fortfarande som när han föddes, lång och smal . Minst ett huvud längre än alla andra i samma ålder, men tillväxten har ändå avtagit så han är inte onormal på något sätt. Hoppas han håller sig under 190 som vuxen .
  • Leeandra
    Delilah2001 skrev 2017-08-03 13:48:42 följande:

Hur är vardagen för er andra?

Lucas vill vara i famnen hela tiden, även om han sover så vaknar han direkt när jag lägger ner honom.

Vill gärna snutta konstant, och blir upprörd och knorrar och småskriker när mjölken är slut. Kompletterar med ersättning också.

Vill ju inte samsova, men det har ändå blivit så att han somnar i babynestet, sen vaknar han på natten och jag liggammar och somnar. Så ligger han och snuttar resten av natten.

Jag har fortfarande inte duschat eller borstat tänderna, och går runt här hemma i amningslinnet jag sov i, och trosor. Och bär på bebis som inte vill vara ensam.

De större barnen har inte klätt på sig, och ingen lunch har blivit gjord heller.

Låter tufft!

Min lilla är iof bara 3 dagar gammal, men jag ammar helt fritt och när henne i sjal däremellan och det trivs vi med. Lägger aldrig ifrån mig henne alls, om jag behöver göra något eller om mannen vill vara med henne bär han henne i sjal ist. Samsover och ammar flera gånger varje natt, så har jag gjort med alla mina barn och känner att det är mitt sätt att vara förälder på.

Gå och bära runt i famnen blir lätt frustrerande då man inte får något gjort, så för mig är sjalen ovärdelig.
  • Leeandra
    Delilah2001 skrev 2017-08-03 21:11:00 följande:

Såg efter att jag postat inlägget att jag nog lät gnällig, inte meningen, jag har inget att klaga på egentligen! Tänkte mest höra hur ni andra har det under dagarna :)

Funderar på att testa sjal.

Ang samsovning så har jag gjort det med mina andra barn, rätt långt upp i åldrarna. Tycker det är jättemysigt. Men rekommendationerna är ju lite annorlunda nu, och jag är livrädd för psd. Både jag och sambon sover djupt, igår kväll tex var jag tydligen omöjlig att väcka sen jag somnat. Tänk om jag råkar ligga ihjäl honom. Hur skulle man ens kunna leva vidare efter något sådant :(

Jag tror inte att man gör det även om man sover tungt, såvida man inte är påverkad av något förstås. Man är mer medveten än vad man tror att man är. Mamman och bebisen synkar också ihop sina sömncykler vid samsovning. Tycker det känns onaturligt att låta mitt barn sova själv ist.

Men sjal rekommenderar jag varmt, .
  • Leeandra
    Noccis skrev 2017-08-05 01:31:10 följande:

Med samsovning hur menar du då? Ligger bäbisen bredvid eller? Vi har Leon i babynest mellan oss men han hatar att ligga på rygg och vaknar varje gång jag lägger ner honom från amningen. Sömnbristen börjar verkligen tära på en men är livrädd för psd...

Ja, hon ligger bredvid mig i sängen, närmast väggen. Så när hon ammat färdigt ligger hon ju kvar på samma plats, jag liggammar på nätterna, så hon blir inte störd av något flyttande.
  • Leeandra
    Vårivfresa skrev 2017-08-10 17:10:34 följande:

Usch usch usch! Jag är såå nedstämd när jag borde vara som lyckligast... Vår dotter kom den 27/7 och är två veckor idag. Igår var BVC här på hembesök och skulle väga lillan.. det visade sig att hon gått ner i vikt! Jag som trodde att hon skulle ha gått upp nu när amningen började fungera! Så nu måste hon äta var tredje timme med både amning och tillägg.. Sagt och gjort men hon vill inte äta så mycket åt gången, får tvinga i henne mat men hon kräks bara upp om det blir för mycket :( det skär i mitt hjärta! Är det någon som varit med om samma och kan stilla min oro?

Fortsätt kämpa! Det är inte alla barn som går upp spikrakt i början. En del behöver några veckor för att komma ikapp. Det bästa är också att ha mycket hudkontakt och att amma på minsta lilla signal.
  • Leeandra
    GrönaDruvan skrev 2017-08-11 17:42:51 följande:

Jag undrar alltid om det här med maraton amning...hur gör man det egentligen? Min Oskar äter så kort tid och när han är nöjd släpper han bröstvårtan...

Om det finns dåligt med mjölk så drar han och släpper hela tiden, och det ökar ju knappast produktionen? Någon som har tips? Känns som det sinat rejält här...

Mina barn har alltid velat amma väldigt ofta, flera gånger i timmen när de är vakna. Och sen 3-5 ggr/ natt eller mer om de har en ökningsperiod, så jag vet inte hur man gör om barnen inte är så.

Jag vet inte hur man länkar, men Sagogrynet har en väldigt bra amningsblogg med bra tips om hur man ökar mjölkproduktionen.
  • Leeandra
    Vet hur det känns skrev 2017-08-14 09:28:01 följande:

Nu är vi överens här hemma med namnet. Här har vi då Victor, Andreas, Falke med Victor som tilltalsnamn.

Vilken sötis! Skönt att ni är överens, . Falke var ett häftigt namn. Här tog det 3 dagar att komma fram till ett förnamn ( var så inställd på en pojke ). Men till slut blev det Idun Maria ( Maria efter farmor ).
  • Leeandra
    Noccis skrev 2017-08-13 22:48:41 följande:

Fy fan va trött jag är på det här med magen. Jag förstår att det är ett nytt tarmsystem och att det förmodligen är obehagligt för han när det kommer igång men det skär i hela mig att se honom såhär otröstlig.

Jag hatar att inte kunna trösta honom. Ingenting funkar. Han kan somna jättefint vid tutten, så lägger man ner han och han sover tio minuter sen börjar han med benen och sen hela kroppen. Sparkar och vrider sig och gnäller för att tillslut bli ledsen och i värsta fall hysterisk.

Ibland går det att amma men ibland funkar inte ens det utan han släpper tutten och bara gråter.

Jag längtar verkligen tills den här fasen är över..

Låter jättejobbigt! Har du läst något om EC? Jag har kört det på 5 av 6 barn och fungerar fint. Nu är det ju kanske inte ett blöjfritt barn du är ute efter, men det jag vill tipsa om är att hålla bebisen i huksittande över tex handfatet när han blir ledsen vid bröstet el i samband med blöjbyte. De flesta bebisar gillar att sitta så och det är skönt för magen. Om de kissar/bajsar så tömmer de också hela tarmen mer effektivt vilket brukar leda till lugnare mage.

Något som också kan hjälpa är att som mamma sluta med mjölkprodukter. Man kan testa en vecka och se om det har någon effekt.
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017