en bra sak att veta som en kollega berättade för mig (då jag är gravid nu) är att uppföljningsvården för föderskor är rätt så dålig, en får inte veta så mycket om olika komplikationer som kan uppstå.
en sak som skedde henne, som tydligen kan ske efter förlossning, pga hormonförändringarna var att hon fick problem med sköldkörteln och blodbrist.
hon gick runt med sina besvär i ett år, innan hon sökte hjälp, eftersom hon var förstföderska och trodde det var normalt att vara så trött och hängig....
min kompis som just födde barn berättade att hon kräktes hela dagen samma dag som hon skulle föda och värkarna var igång, så hon var väldigt trött, matt och orkeslös, och kände att hon inte heller fick några "superkrafter" som man "ska" få när en föder barn, då det sägs att kroppen ska sköta det där själv. hon hade en lång och trög förlossning som var jobbig. hon hade även skrivit i sitt förlossningsbrev att hon inte ville ha mer smärtstillande/bedövning än nödvändigt och det hade personalen tolkat det som att hon ABSOLUT INTE ville ha smärtstillande/bedövning. så hon gick i många många timmar innan hon faktiskt fick den smärtstillan hon behövde.
hon fick inte heller så bra stöd av läkare och sin barnmorska under förlossningen, utan de hade så många andra att hon blev lite "bortglömd". hennes partner fick fiska upp nån personal ur korridoren och då var barnet på väg ut redan och en annan barnmorska klev in och förlöste det.
skriver inte för att skrämmas, utan tänker som du, att jag är tacksam över att höra såna historier, så att en vet vad som är möjligt, och kan vara beredd på oväntade och konstiga situationer och har det nånstans i medvetandet ev...