trebarnsbarbamamma skrev 2017-06-08 08:39:54 följande:
Jag önskar att jag hade förstått hur viktigt det är att tänka igenom och förbereda sig för hela förloppet. Jag hade i princip bara förberett mig på att komma till förlossningen, men själva krystandet och speciellt utdrivningsskedet var jag inte alls mentalt beredd på.
Önskar också att jag hade vetat hur länge och kort tid förlossningar kan ta. Mitt första barn födde jag efter ca. ett dygn från första känningen, medan det andra kom på två timmar och det tredje på en timme. Mina släktingar hade varnat mig för att det kan gå snabbt med andra barnet, men jag antog att snabbt skulle vara 6-8 timmar när min första förlossning tog ett dygn, inte två timmar. Hann knappt till sjukhuset.
Jag önskar att jag hade vetat att värkarna inte alls behöver vara outhärdliga för att förlossningen ska vara nära. Jag har aldrig kommit till sjukhuset och varit mindre än 9 centimeter öppen och då bad jag nästan om ursäkt för att jag kom dit för de hade sagt till mig på telefonen att vänta tills jag inte klarar av att vara hemma längre. Hade jag gjort det så hade barnet fötts hemma.
Jag önskar att jag hade förstått hur viktigt det är att kommunicera med barnmorskorna. Ifall du känner något speciellt, har några önskemål eller är orolig över något, berätta det genast åt barnmorskorna, även om de ser upptagna ut. Med ett av mina barn så såg barnmorskorna så upptagna ut att jag inte ville störa dem genom att berätta för dem att huvudet var halvt ute. Efter det lärde jag mig lite och pratade med min man om att han måste föra min talan under förlossningen så nästa gång kunde han tackochlov berätta för barnmorskorna att jag absolut inte kunde gå från undersökningsrummet till förlossningsrummet eftersom jag faktiskt på riktigt skulle föda barn när som helst. Hade jag varit själv så skulle jag garanterat ha försökt gå den sträckan och riskerat att föda barn halvvägs (barnet föddes några minuter efter barnmorskornas insisterande på att de absolut inte kunde rulla iväg mig på sängen trots att den hade hjul utan att jag skulle gå själv, fick en ursäkt för det efteråt).
Jag önskar att jag hade vetat att det finns en möjlighet att kroppen när vattnet inte har gått ändå försöker krysta ut barnet (i detta fall också ett stort barn) i en intakt fostersäck. Har aldrig varit med om en värre smärta. Ifall det händer är det en god idé att sära på benen så att barnmorskan kommer åt att göra hål på hinnorna, inte pressa ihop benen och lida.
Jag önskar att jag hade vetat att det finns en möjlighet att man kan ha för mycket mjölk. Alldeles för mycket mjölk. Mina bröst blev efter ett par, tre dagar sprängfyllda med mjölk och tog fruktansvärt ont, värre smärta än själva förlossningen. Jag var tvungen att pumpa flera gånger per dag för att lätta på trycket och skulle aldrig ha klarat mig de första dagarna utan en bröstpump. Detta ska inte förväxlas med att pumpa för mycket, vilket kan leda till mjölkstockning, eller att pumpa tills brösten är tomma, vilket leder till ökad produktion. Jag fick alltså instruktioner att bara pumpa efter amning för att lätta på trycket tills det inte tog så fasansfullt ont längre.
Tack för att du delar med dig o tack för alla råd! :)