Inlägg från: Anonym (bm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bm)

Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?

Jag är barnmorska på MVC. Jag skulle framföra:

*  inte hänga upp sig på beräknad dag! Ett barn är fullgånget från v 37+0, fram till 42+0 är helt normalt att födas. Upplever att många förstföderskor stressas av att barnet inte kommit på beräknad dag, och säger att de fått över tiden. Så är det ju inte, gå över tiden gör man efter 42+0. Säg heller inte vilken dag som är beräknad dag, säg svepande "i juli", "slutet av juli", tex. 

* En förlossning går inte att planera eller regissera. Ha önskemål, men det är akutsjukvård, och det kan därför sluta på olika sätt. Läs om kejsarsnitt eller kvarhållande moderkaka, så känner du iaf till begreppen. 

* På sjukhuset räknar man förlossningens aktiva fas från ca 4 cm och att man har 3 värkar under 10 min. En förlossning räknas inte från första värk hemma, så glöm alla berättelser om att man haft 70 h förlossning. Däremot kan man ha en jobbig latensfas (det som kommer före aktiva fasen) och då kan man behöva hjälp från sjukvården med tex smärtlindring och sömn. 

• Anonym (bm)
    Meriall skrev 2017-06-07 10:25:54 följande:

För mig har det varit så bägge ggr att när det börjar göra så ont att jag känner att snart står jag inte ut mer utan bra smärtlindring (förutom lustgas/tens) så har det varit max 30 min kvar. Hade jag vetat det innan hade det gått mkt bättre att stå ut. Jag har ju tänkt att "ånej nu är det flera timmar kvar med den här smärtan, det orkar jag inte" men så har det inte alls varit.

Att det inte gör ont när moderkakan kommer ut. Det var jag rädd för. Först barnet och sedan när man är svullen och sårig ska den ut! Men det gjorde inte alls ont.

Och att det är okej om det svider efter att barnet kommit ut. Det behöver inte betyda att man spruckit och kan gå över fort. Blir det mer ont efterhand och inte mindre så har man fått en infektion och behöver medicin. Då går det över fort. Så man ska inte vänta och se.

Att vakna när barnet behöver (var tredje timme) är inte jobbigt fast jag var så så trött innan förlossningen. Man får en hormonkick och är jättepigg.

Detta med att vakna jättepigg är nog inte det vanligaste, även om hormonella omställningen (vid amning, ej ersättning) gör att man klarar täta uppvaknanden. Man är oftast jättetrött ett par månader framåt. 
  • Anonym (bm)
    chbw skrev 2017-06-07 11:06:08 följande:
    Tack för svar! Vet du om det skiljer sig vid IVF eller är det samma med +/- några veckor? har inte fått info om det av varken ivf-kliniken, bm eller spec. Vet ju exakt hur gammalt fostret/barnet är :) Jag är inställd på att det blir efter beräknat datum, så blir allt innan bara bonus :) 

Jo, har tänkt läsa så mycket som möjligt då jag vill veta så mycket som möjligt om vad som händer och vad som kan hända. 

okej! :) tack! 
    Fullgångna är barn från v. 37+0, oavsett IVF eller inte. Mentalt kan man lägga på 2 v från beräknad dag istället, då vet man att det ju inte blir så mkt senare än så. 
  • Anonym (bm)
    pollis skrev 2017-06-07 11:25:03 följande:
    Hej!

Har inte läst alla svar, men några. Visst är det bra att veta att det kan ta lång tid, MEN det kan också gå fort. Det gjorde det för mig (50 min på förlossningen), och eftersom alla sagt att det skulle ta sån tid, så fick jag en chock och hade svårt att ta in allting. Lita på att du själv känner om du behöver åka in.

Kroppen vet hur den ska göra när man föder barn, försök slappna av i det :) det går säkert bra.

En sak som det pratas ganska lite om är att man kan må ganska dåligt efteråt. Det är säkert individuellt men bedövande salva till underlivet är bra och stora bindor, mjukt toapapper. Sen var jag väldigt trött och känslig första tiden, och nästa gång kommer jag inte att ta emot besök hemma förrän jag känner mig ok igen, du har ingen skyldighet till det om du inte vill! En annan sak, om du orkar, frys in färdiga matlådor till åtminstone första veckan, det kan kännas överväldigande att hålla på med matlagning när man precis fått en bebis :)

Själv kände jag mig så stark efter jag fött barn, det var en häftig upplevelse! Lycka till!
    Visst kan det gå fort, men oftast är det då en yngre person i 20-årsåldern. Men absolut lita på sin kropp som säger att man måste till sjukhus/motsvarande. 

En annan sak som är bra att veta är att bara för att man är helt öppen, så är det inte klart - bebisen ska ju tränga ner och ut också, vilket kan ta 1-2 h, lägg på en timme om du har ryggbedövning. 
  • Anonym (bm)
    pollis skrev 2017-06-07 15:28:55 följande:
    Ja jag var 23 år, så det kan säkert bero på det. Dock verkade inte förlossningspersonalen tro att det skulle gå fortare för det, med tanke på svaren jag fick när jag ringde. Kommer ha 3,5 år mellan mina (det är dags snart igen). Undrar om du menar att det kommer gå långsammare då för att jag är äldre? Antar att jag redan "banat väg" och är rädd för att inte hinna in.

Hann inte få nån bedövning öht, det tog allt som allt 50 min från 9 cm tills hen var född. Kanske var extremt, vad vet jag.
    En äldre förstföderska har i regel längre förlossningar. Att du var 23 år kan verkligen spela in! Nu när du ska föda igen kommer det sannolikt gå ännu fortare, eftersom du ju redan fött ett barn och tänjt ut musklerna. Då spelar åldern ingen roll. 
  • Anonym (bm)
    Anonym (F) skrev 2017-06-07 19:34:33 följande:
    Det här är väldigt vanligt bland förstföderskor. Många tror att när man är öppen 10 cm, då kommer barnet. Så är det alltså inte. Det kan ta betydligt längre tid än 1-2 h. 6 h som fullt öppen är inte ovanligt att det tar för barnet att rotera ner. Helt normalt.
    Nja, man vill inte att man är retraherad (dvs fullt öppen) i ca mer än 3 h. Detta för att studier visat att barnen kan bli påverkade, livmodern bli trött osv. Tar det mer är 3 h får man bedöma om värkarbetet är effektivt nog, eller om barnet ställt in sig fel i bäckenet. Då får man diskutera om man ska låta förlossningen fortsätta, sugklocka eller ett snitt (enkelt förklarat). 
  • Anonym (bm)
    Anonym (Epi) skrev 2017-06-07 20:49:32 följande:

Exakt vsd det betyder att bli igångsatt och risken för lång process med utebbande verksr etc och framförallt epidurals effekt i en lång fl och risken att man inte känner krystvärkarna

Hade ingen aning om att epidural kunde bedöva så bra, hade jag vetat det hade kah inte tagit det efter en så lång fl som jag hade och kanske sluppit klipp och sugklocka.

Det kan också vara så att du har mer smärtsam förlossning, och att du inte klarat dig utan en ryggbedövning, att du inte haft något val. Det är synd att så mkt skylls på Edan, resultatet hade kunnat bli detsamma. 
  • Anonym (bm)
    Anonym (F) skrev 2017-06-08 11:00:52 följande:
    Självklart ger man barnet chansen att rotera ner själv om ctg ser fint ut. Det kan ta lång tid. Förra veckan hade vi en förstföderska som var retraherad i 9 timmar. Inte optimalt men bebisen kom ut efter många lägesändringar och mycket aktivt arbete från kvinnan. Inte går man på snitt bara för att man varit fullt öppen i 3 timmar. Mer regel än undantag att förstföderskorna är det. Mår barnet bra får det ta den tid det tar.
    Jo, absolut. Man kan ta laktat tex, så man vet att man kan ge det mer tid. Men jag upplever på våra patientkonferenser att man ibland dragit ut förlossningen lite väl länge, en halv dag eller mer. Dock svårt när man ju då har facit. 3 h-gränsen är väl mer en tidpunkt när det är dags för vidare åtgärder, börja fundera mer. 
Svar på tråden Du som fött minst ett barn, vad önskar du du vetat?