Anonym (Man40) skrev 2017-06-09 08:14:53 följande:
Ja, det är inte min avsikt att verka negativ. Snarare realist.
Det finns en övertro på att den romantiska kärleken ska vara för evigt och lösa alla problem. Så är det ju tyvärr inte.
Vi är biomekaniska varelser som styrs av medärvda beteenden. Långa monogama relationer är helt enkelt inte vår grej som varelser.
Naturen och drifterna hjälper oss att skaffa barn och ta hand om dom deras första år, men sedan är det stopp.
Fram till nyligen har samhället stöttat monogama förhållanden, men så är det inte längre. Du kan idag leva ensam, ha bostad, ekonomi, och till och med barn utan att det är skamligt. (Säger inte att vi ska gå tillbaka till nåt annat)
När vår natur får verka fritt, som den får idag, så är det mycket svårt att vara monogam/trogen i längden.
Njae, alltså visst håller jag med om att vi har nedärvda instinkter precis som alla andra djur, MEN vi har samtidigt något som alla andra djur saknar, vi har en välutvecklad hjärna som gör det möjligt för oss att förutse konsekvenser och tänka längre än våra impulser.
Fortplantning och sexdrift är ju inte de enda instinkter vi har, vi har en mängd saker vi är förprogrammerade till som vi kan styra om vi vill, till exempel är vi också förprogrammerade till våld när vi blir rädda eller arga, men vi kan styra vad vi gör av det OM vi vill.
Vår natur får inte alls verka fritt idag, vi har fortfarande sociala regler för vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet, det är sociala regler vi byggt upp för att kunna leva i de komplexa samhällen vi byggt upp. Jag tycker inte alls att monogami eller trohet är svårare att upprätthålla idag än vad det var tidigare, möjligen är det svårare att hålla ihop lika länge som tidigare då man var mer beroende av varandra än vad man är idag, men det betyder inte nödvändigtvis att man måste vara otrogen. Man kan avsluta det man har och välja en ny parter.
Otrohet har ingenting med monogami eller pollyamori att göra, det har enbart med hur man förhåller sig till ärlighet att göra, dvs hur man väljer att hantera sina känslor. Om man till exempel känner för att byta partner efter 5-6 år så behöver man ju inte gå bakom ryggen på personen utan kan om man vill avsluta det man har och välja en ny partner sen, sk seriemonogami
Att påstå att otrohet är naturligt pga våra instinkter är lika rätt eller fel som att påstå att våld är naturligt pga våra instinkter. Kan vi kontrollera den ena så borde vi väl kunna kontrollera den andra också?
Jag tycker absolut inte man kan förklara hela Carls fru beteende med instinkter, alla har instinkter men ändå väljer vi väldigt olika, så bevisligen kan vi bemästra våra impulser om vi vill. Hennes instinkter förklarar möjligen varför hon KÄNDE attraktion till någon annan men det förklarar inte varför hon VALDE som hon gjorde. Varför valde hon som hon gjorde när andra med precis samma instinkter väljer annorlunda?