• Anonym (Carl)

Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?

Vi bestämde oss för att fortsätta vårt liv tillsammans efter det kommit fram att min fru varit otrogen i nästan 9 månader med en nära vän.
    Jag tog beslutet att försöka för våra barns skull. Otroheten ligger ett tag tillbaka i tiden och vi hade inga barn.
    Det är nu över två år sedan det kom fram och jag skulle vilja höra hur det gått för er andra som mot alla odds orkade fortsätta tillsammans.

Hur är ert förhållande idag?
    Litar du på din partner?
    Hämnades du genom att ha en affär själv?
    separerade ni tillfälligt eller bodde ni ihop hela tiden?
    Om ni har barn. Hur mår dom nu?
    Älskar du fortfarande din partner?
    Hur ser ni på framtiden?

Vore väldigt tacksam om någon kunde skriva något som peppar upp? Ibland känns det bara så svart fortfarande och jag kan bli så arg ibland då jag känner mig bestulen på mitt liv och mina egna beslut.
    Jag kommer aldrig att förlåta! Går det ens att vara tillsammans om man inte kan förlåta alla hemska lögner och beslut som hon tog?

• Svar på tråden Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Kärlek) skrev 2017-06-15 14:27:22 följande:
    Ärligt talat så gav han allt. Hela sig själv. Men jag tog inte emot det. Var alltid sur, misstänksam och kontrollerande. Fastän han inte visade något som kunde väcka min misstänksamhet eller min bitterhet. Han gav så mycket under så lång tid att han helt enkelt inte orkade ge mer, för han fick aldrig något tillbaka. Jag sög musten ur honom.
    Tja om du envisas med att lägga skulden för hans beteende på dig själv och göra honom till martyr så lär det förmodligen fortsätta som det gör.

Hur ert förhållande varit spelar liksom ingen roll vad gäller hans otrohet, det finns andra sätt att lösa problem än otrohet. Mao hur odräglig du än var så hade han inte behövt vara otrogen för det utan kunde ha löst det på något bättre sätt. Inget förhållande är liksom perfekt hela tiden, alla har toppar och dalar, men det betyder inte att alla springer ut och är otrogna så fort de känner sig missnöjda, då har man nog inte riktigt fattat vad ett förhållande går ut på och man har uppenbara problem med hur man hanterar problem i förhållandet.

Ert förhållande är destruktivt, framför allt för dig som lägger all skuld på dig själv och är den som drar det kortaste strået. Inte enbart pga hans otrohet utan mest för hur ni är mot varandra nu. Jag tror ni båda och framförallt du skulle må bäst av att vara isär. Om du var misstänksam och svartsjuk tidigare så lär det inte bli bättre av att du fått det bekräftat och att han skiter i hur du mår och fortsätter göra som han vill vittnar ju inte direkt om någon respekt eller ens kärlek.

Ibland behöver man inse att man inte är kompatibla och att man bara gör varandra illa genom att ha ett förhållande. 
  • Anonym ((C))

Carl,

Jag har inte läst igenom hela din tråd men jag kan kort svara på din initiala fråga.

Jag har varit tillsammans med min fru i över 20 år nu. För lite drygt 10 år sedan hamnade vi i en ganska djup kris. Av olika anledningar, karriärval, familjeangelägenheter m.m., så började vår relation spricka. Jag var fullt upptagen med mitt arbete och hon kände sig nog allmänt övergiven, när en kollega snabbt stod redo med en axel för henne att gråta mot. Kort sagt, axeln byttes mot ***** och en period av ljug svek och otrohet började.

Jag flyttade ganska långt bort pga mitt jobb och efter fyra fem månader delade vi upp vårt hem, ytterligare några månader senare träffades vi och skrev på skilsmässopapperna (fast vi skickade aldrig in dem).
    Under hela tiden hade jag en stark känsla av att vi var inne på helt fel spår och försökte få henne att inse vad som höll på att hända, men det var ganska fruktlöst.

I samband med att vi skrev papperna så fattade jag slutligen ett beslut, att nu är det nog och bestämde mig för att lägga förhållandet bakom mig och satsa på mitt eget liv, vilket jag gjorde. Flyttade till schysst lägenhet, köpte Porsche och hela faderullan. Nästan lite patetiskt men på något sätt var jag tvungen att börja om. Dejtade en del men hittade aldrig något allvarligt.
    Plötsligt, några veckor innan jul, ringde telefonen. Hon ville tydligen bara prata om lite ditt och datt, men det slutade dock i att vi bestämde oss för att träffas över en fika när jag skulle hem över jul, dessutom hade vi fortfarande skilsmässopapperna som skulle skickas. Det ena ledde till det andra och istället för att skicka in papperna så började vi prata igenom allt som hänt och överväga om vi kanske inte skulle försöka lappa ihop vår relation istället.
    Jag ställde upp ett antal krav. Bryta helt med sitt jobb, flytta till där jag bodde, total transparens i allt som hänt och svara på alla frågor jag hade, en telefon, ett mailkonto vilka jag hade full tillgång till m.m. Alltså alla kort på bordet. Hon accepterade allt och gjorde precis som jag önskade. Det var mycket prat, mycket tjat från min sida, det var inte lätt. Men efterhand så byggde vi upp tilliten och förtroendet. Mitt från början ganska stora kontrollbehov minskade i takt med det. Naturligtvis kollar jag inte hennes telefon eller Mail längre, vi litar på varandra och vi undanhåller inte heller något.
    Nu lever vi i oerhört harmoniskt förhållande med två barn. Vi somnar lyckligt tillsammans och vi vaknar likadant. Våra vänner och arbetskamrater tar ofta upp vårt förhållande som exempel på respekt och kärlek när sådant kommer på tal.

Så visst går det. Men det har inte varit lätt, det finns oerhört mycket mer detaljer som har betydelse men kan inte ta med allt här. Nyckelfaktorerna tror jag är, för det första den grundläggande viljan från båda att få det att fungera, den initiala transparensen för att bygga upp förtroendet igen, att prat mycket och länge, det ska tjatas och malas, man måste bara igenom det. Sedan måste man nog nå en brytpunkt där man har tjatat nog då man bestämmer sig för att lägga allt som hänt bakom sig och se framåt istället. Men det är den bedragna/e som bestämmer det och det måste få komma naturligt. Sedan bygger allt naturligtvis på ärlighet och att det inte blir en massa återfall eller kontakter som döljs m.m. Börjar det gå åt det hållet så bryts allt ner igen, och det går inte att bygga upp hur många gånger som helst.

Som avslut skulle jag nog vilja säga att jag inte skulle vilja ha något av detta ogjort, det har format oss och vårt förhållande till vad det är idag.
    /C

• Anonym (Skild och gift)
    Anonym (qqq) skrev 2017-06-05 20:30:55 följande:
    Min är rätt så gammal så det är överspelat för länge sen, men det var väl den gamla vanliga storyn, frun kärar ner sig i kollega och är otrogen, jag får reda på det, hon är bara så ledsen och ångerfull och bönar och ber, jag är korkad och gå på skitsnacket, tänkte på ungarna. Gick på familjerådgivning ett tag, ett tag senare får jag reda på att hon fortsatt knulla kollegan och det blir skilsmässa.

Första och sista gången jag gör misstaget att lita på någon som är otrogen, numera är det nolltolerans som gäller. 
    Japp, liknade hände mig med...
  • Anonym (Man40)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2017-06-21 19:29:42 följande:
    Japp, liknade hände mig med...
    Den otrogna är en lögnare i ett missbruksbeteende. 100% opåltilig.
    Anonym (qqq) skrev 2017-06-10 17:46:53 följande:
    Jag tycker absolut inte man kan förklara hela Carls fru beteende med instinkter, alla har instinkter men ändå väljer vi väldigt olika, så bevisligen kan vi bemästra våra impulser om vi vill. Hennes instinkter förklarar möjligen varför hon KÄNDE attraktion till någon annan men det förklarar inte varför hon VALDE som hon gjorde. Varför valde hon som hon gjorde när andra med precis samma instinkter  väljer annorlunda?

Mycket intressanta inlägg här...

Jo man kan visst "skylla" (lite iallafall) hennes otrohet på instinkter.

Såg ett program pa Discovery Channel om hur fiskmåsar på en väldigt packat ö var otrogena till höger och vänster. Forskarna upptäkte att fåglarna alla hade partner för livet men det var ju givetvis honan som valde en "bra make". Men när hanen var ute och letade mat så passade honan på att knulla på större och starkare hanar.

Varför?

Givetvis för att hennes gener skulle föras vidare med en stark fågel men som togs om hand av en trogen hane.

Skit smart ju!

Anonym (Kärlek) skrev 2017-06-15 14:27:22 följande:
    Ärligt talat så gav han allt. Hela sig själv. Men jag tog inte emot det. Var alltid sur, misstänksam och kontrollerande. Fastän han inte visade något som kunde väcka min misstänksamhet eller min bitterhet. Han gav så mycket under så lång tid att han helt enkelt inte orkade ge mer, för han fick aldrig något tillbaka. Jag sög musten ur honom.
    Ta av dig offer koftan och gå vidare.

Just nu är du hans dörrmatta!

Var med min partner i över 10 år. Hon skaffade sig en ny "killkompis" som hon träffat på en pub. Givetvis höll hon honom hemlig för mig... Trodde hon... 

Vårat förhållande var skit och med min magtjänsla visste jag att något var fel.

Satte min jobb telefon i hennes bil en helg och ladda ner en app som hette "find my iphone". Skit bra GPS.

När jag konfronterade henne så slogs jag av hur hon så lätt kunde ljuga mig rätt upp i ansiktet. Som en jävla super agent typ!

Jag bönade och bad att hon skulle släppa sin "vän" vilket hon låvade...Tills hennes vännina fick reda på att hon fortfarande träffade sin vän och tvingade henne att berätta för mig.

Vad gjorde jag? Jo jag fortsatte att böna och be tills mitt ex förklarde att det aldrig skulle bli oss igen. (Obs vi hade då ett 2 årigt barn ihop - som nu då är några år äldre.)

Iallafall så blev jag så arg att jag skrev upp mig som single på en dejting site. Hör och häpna om jag inte träffade min "soulmate" på min andra dejt. Vi är idag lyckligt gifta med ett barn.

Mitt ex? Kröp givetvis till korset och ville ha mig tillbaka eftersom jag inte längre var deprimerad, träffat en skit snygg, ungre kvinna med dubbla mitt ex utbilding och lön.

Karma is a bitch!

• Anonym (Carl)

Jag skulle vilja fråga er alla om en sak som har hänt mig nu här i sommar på semestern. Jag och min fru satt och pratade relativt lugnt om allt som skett. Det var ingen ilska inblandad utan mest en trött sorg över att det kunde bli som det blev. Jag sa precis som det var att jag aldrig kommer att förlåta det dom gjorde och att jag hatar att känna mig så arg i tid och otid över saker och ting som jag inte kan påverka. Ni vet känslan över att känna sig som en åsna eller en pajas. Som en sån där människa som nån klappar på flinten och inte har nån som helst respekt för..
    Hon sa att hon önskade att jag själv hittade en kvinna och hade en affär med henne. Hon skulle inte lägga sig i och lovade att ge mig den tid jag behövde för att  känna efter och inse att hon är den som jag älskar.

Det känns konstigt detta. Att få gratis frikort från någon som i alla år varit så svartsjuk och kontrollerande. Vet inte hur jag känner för detta eller om det är nåt som jag ens vill göra? Allt är bara så konstigt och annorlunda nu.

• Anonym (Dåligt.)
    Anonym (Carl) skrev 2017-08-09 15:00:47 följande:

Jag skulle vilja fråga er alla om en sak som har hänt mig nu här i sommar på semestern. Jag och min fru satt och pratade relativt lugnt om allt som skett. Det var ingen ilska inblandad utan mest en trött sorg över att det kunde bli som det blev. Jag sa precis som det var att jag aldrig kommer att förlåta det dom gjorde och att jag hatar att känna mig så arg i tid och otid över saker och ting som jag inte kan påverka. Ni vet känslan över att känna sig som en åsna eller en pajas. Som en sån där människa som nån klappar på flinten och inte har nån som helst respekt för..

Hon sa att hon önskade att jag själv hittade en kvinna och hade en affär med henne. Hon skulle inte lägga sig i och lovade att ge mig den tid jag behövde för att  känna efter och inse att hon är den som jag älskar.

Det känns konstigt detta. Att få gratis frikort från någon som i alla år varit så svartsjuk och kontrollerande. Vet inte hur jag känner för detta eller om det är nåt som jag ens vill göra? Allt är bara så konstigt och annorlunda nu.

jag vet inte. Jag klara inte sluta tänka på vad hon hade gjort. Så nu gjorde jag slut. Och har aldrig mått bättre. I förhållandet kände jag mej värdelös, lillsnoppad och hade så dåligt självförtroende. De va 2 veckor sen jag flytta. Kommer ut på krogen och damerna drar i mej. Ett ligg och en 3-kant.

Vet inte vad ett frikort hade gjort för skillnad!? Jag menar bryr hon sej inte att du ligger med andra? Tror hon inte att du kan få någon annan? Gör dej av med henne o börja på ny kula :)
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Carl) skrev 2017-08-09 15:00:47 följande:

Ett ligg kommer inte förändra något annat än för stunden. Sen kommer du ändå hem till ett trasigt förhållande och en partner du inte längre litar på eller ser med samma ögon som tidigare.
Svar på tråden Livet efter en otrohetsaffär. Hur går det för er som beslutade att fortsätta?