• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • mrshudson75

Så mysigt med alla ul bilder <3 Längtar till kub på tisdag

Måste passa på o göra lite reklam. Hade dåliga järnreserver på inskrivningen på mvc o blev uppmanad att ta extra järn redan nu. Brukar ju få dåliga värden vid mitten av grav o har testat både duroferon o niferex vilka båda är hemska. Blir jättehård o allmänt äcklig i magen vilket verkligen varit en dålig kombo med gravidmage så var lite skeptisk till att börja med tabletter. Men så rekommenderar bm nya sideral som är en helt ny tablett som löses upp först i tarmen.

Har ätit i några dagar o är redan piggare o har ingen som helst påverkan i magen

• Jilo
    mrshudson75 skrev 2017-05-19 16:19:35 följande:

Måste passa på o göra lite reklam. Hade dåliga järnreserver på inskrivningen på mvc o blev uppmanad att ta extra järn redan nu. Brukar ju få dåliga värden vid mitten av grav o har testat både duroferon o niferex vilka båda är hemska. Blir jättehård o allmänt äcklig i magen vilket verkligen varit en dålig kombo med gravidmage så var lite skeptisk till att börja med tabletter. Men så rekommenderar bm nya sideral som är en helt ny tablett som löses upp först i tarmen.

Har ätit i några dagar o är redan piggare o har ingen som helst påverkan i magen

Tack för tipset!

Jag har i ett par dagar vid några tillfällen fått galet ont i magen! Känns precis som värkar, stenhård över livmodernoch kraftig värk ända ut i ryggen. När det kommer håller det på några sekunder åt gången, gång på gång, och jag knappt andas så ont gör det. Vaknade t.o.m av det en natt. Jag undrar om det är någon som haft liknande och vet vad det är? Lite orolig blir man ju...Undrar om det kan bero på Duroferonen, även fast värken är långt ner i magen?
  • SkogsstjärnN
    Jilo skrev 2017-05-19 16:27:23 följande:
    Tack för tipset!

Jag har i ett par dagar vid några tillfällen fått galet ont i magen! Känns precis som värkar, stenhård över livmodernoch kraftig värk ända ut i ryggen. När det kommer håller det på några sekunder åt gången, gång på gång, och jag knappt andas så ont gör det. Vaknade t.o.m av det en natt. Jag undrar om det är någon som haft liknande och vet vad det är? Lite orolig blir man ju...Undrar om det kan bero på Duroferonen, även fast värken är långt ner i magen?
    Jag har nått likande. Först började det på dagarna då jag rört mig hastig/mycket och då kändes det precis som sammandragningar. Sen började det kännas som att nån sticker en kniv precis ovanför blygbenet. Vaknat av det flera gånger inatt och tror det hör ihop med att jag är kissnödig/gasig men jag vette tusan. Jag har mycket sammanväxtningar från de tidigare kejsarsnitten så kanske är det det som är boven. Kan inte låta bli oroa mig och när man vaknar på nätterna känns det som att det är helt kört.

Ska till gyn på måndag och kolla läget och tänkte fråga om hon kan se eventuella sammanväxtningar på ultraljudet. Så jag har nått skylla...
  • Malin79
    mrshudson75 skrev 2017-05-19 16:19:35 följande:

Tack för tipset! Förra graviditeten fick jag både Duroferon och Niferex men mådde inte bra av dom. Jag misstänker att jag snart får börja med järntillskott så jag provar gärna något nytt Glad
  • mrshudson75

Ja niferex o duroferon är ju hemska. De här var nog lite dyrare, barnmorska sa att de är otroligt bra men väldigt dyra, jag var rädd att det skulle vara massa hundralappar det rörde sig om men kostade runt 250 för 30 kapslar. Heltid okej tycker jag, efter som de faktiskt funkar

• Samantha85
    mrshudson75 skrev 2017-05-20 10:11:09 följande:

Ja niferex o duroferon är ju hemska. De här var nog lite dyrare, barnmorska sa att de är otroligt bra men väldigt dyra, jag var rädd att det skulle vara massa hundralappar det rörde sig om men kostade runt 250 för 30 kapslar. Heltid okej tycker jag, efter som de faktiskt funkar

Åh tack för tipset! Sist började jag med niferex redan i v.16 så känns skönt att veta att det finns ett snällare alternativ ifall det kommer behövas. Var på hälsosamtal igår o fick veta att jag ska göra tidig glikosbelastning pga diabetes 2 hos förälder..gjorde inte det sist men visst det är skönt att få det gjort..ska även göra test för sköldkörtel förändring eftersom vi har struma i släkten..förra bm tyckte det var jätteviktigt min nya var tveksam till om det behövdes men jag insisterade! Knasigt att det kan vara så stor skillnad mellan vad bm tycker år viktigt o inte!
  • mrshudson75
    Samantha85 skrev 2017-05-20 21:37:34 följande:

Åh tack för tipset! Sist började jag med niferex redan i v.16 så känns skönt att veta att det finns ett snällare alternativ ifall det kommer behövas. Var på hälsosamtal igår o fick veta att jag ska göra tidig glikosbelastning pga diabetes 2 hos förälder..gjorde inte det sist men visst det är skönt att få det gjort..ska även göra test för sköldkörtel förändring eftersom vi har struma i släkten..förra bm tyckte det var jätteviktigt min nya var tveksam till om det behövdes men jag insisterade! Knasigt att det kan vara så stor skillnad mellan vad bm tycker år viktigt o inte!

Ja det är verkligen skillnad på olika barnmorskor. Min förra var så på mig angående kosten då jag äter vego. Hon hänvisade till socialstyrelsens riktlinjer o var så bestämd med att det var vetenskapöigt bevisat farligt för barnet Den här gången har jag en bm vars barn är vegan o som är helt cool med min kost o tom uppmuntrar mig i det!

Jag jar gjort glukosbelastning en gång o brukar bli erbjuden pga stora barn men har tackat nej nu då det var sån pina att komma till mvc på fastande mage o dricka sockerlösning med illamående o lågt blodtryck o allt ha ha.

Fast jättebra att du får göra det om du har diabetes i nära släkt såklart. Det är det ju värt. O lyssna inte för mycket på mig såå farligt är det inte.
  • Nykär15
    mrshudson75 skrev 2017-05-21 12:45:04 följande:

Ja det är verkligen skillnad på olika barnmorskor. Min förra var så på mig angående kosten då jag äter vego. Hon hänvisade till socialstyrelsens riktlinjer o var så bestämd med att det var vetenskapöigt bevisat farligt för barnet Den här gången har jag en bm vars barn är vegan o som är helt cool med min kost o tom uppmuntrar mig i det!

Jag jar gjort glukosbelastning en gång o brukar bli erbjuden pga stora barn men har tackat nej nu då det var sån pina att komma till mvc på fastande mage o dricka sockerlösning med illamående o lågt blodtryck o allt ha ha.

Fast jättebra att du får göra det om du har diabetes i nära släkt såklart. Det är det ju värt. O lyssna inte för mycket på mig såå farligt är det inte.

Jag är med veggo :)

Mina bm tidigare har vart ok med det, får se vad min nya säger på inskrivningen :)
  • mrshudson75
    Nykär15 skrev 2017-05-21 13:27:46 följande:

Jag är med veggo :)

Mina bm tidigare har vart ok med det, får se vad min nya säger på inskrivningen :)

Var så skönt att slippa få skäll utan tvärtom få lite positiva ord
  • Jsv17

Här har det varit en dramatisk söndag... Jag skulle resa mig ur soffan och får en sån konstig känsla och då ser jag blod längs byxbenet... Skriker i panik och min man kommer in och jag minns inte riktigt sen för allt där är som en dimma men får på mig nya byxor slänger handdukar i passagerarsätet och åker till gynakuten, det är inget mer blod på handdukarna så blödningen verkar åtminstone avtagit... Gråter hysteriskt och får komma upp på gyn, fortsätter blöda, men det avtar något mer som första dagen på en mens typ... Vi fick komma in till läkaren ganska fort och hon undersöker mig och kan konstatera att min tapp är stängd, men ska undersöka med vul, och först verkar hon inte hitta nåt och mitt hjärta står still... sen pekar hon på skärmen där, och där är den! Så vild (slog kullerbyttor och flaxade och sparkade) och hjärtat pickade på som bara den... <3 Jag grät av lättnad och lycka. Den rörde sig så mycket att hon inte kunde mäta men allt såg fint ut. Hon gjorde en grundlig undersökning och mätte min tapp som var helt normal, och hon kunde konstatera att moderkakan ligger för mynningen och det förmodligen är den som det blir bristningar i och blöder. Så jag kan få ha det så här några veckor, med små blödningar och bruna flytningar tills livmodern växt så pass att moderkakan växt ur vägen... Skulle komma in igen endast vid ny störtblödning. Trodde aldrig man kunde blöda så mycket och allt ändå var ok! Tacksamheten jag känner är enorm <3

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL