• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • SkogsstjärnN

Jaa jag kan ju inte gå till henne. Hon tyckte också det var bättre att jag tog en hel dag ledigt för att komma och ta prover istället för att jag skulle få en tid som passar jobbet för "hon brukar låta undersköterskan ta prover". Smack smack. Sa saker som att "ja så brukar det vara såhär men du kommer ju ha en annan planering men det tar vi då". Jaha, men ungefär då? "Nämen det kommer säkert läkaren berätta för dig." Förra barnmorskan sa redan på hälsosamtalet ungefär hur det såg ut med läkarbesök, flödeskontroller och riskfaktorer. I slutet gick jag dit två gånger i veckan och då är det jävligt noga att man trivs.

Det finns en annan barnmorska på samma mottagning. Jag är bara så konflikträdd att jag vet inte hur jag skulle lösa det. Hellre byta mottagning helt. Tänker att jag tar upp det med läkaren nästa gång då jag ändå inte har något tid till barnmorskan innan det. Ska jag fortsätta åka till sjukhuset kanske jag kan få en barnmorska där också.

• Nykär15
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-23 18:30:14 följande:

Jaa jag kan ju inte gå till henne. Hon tyckte också det var bättre att jag tog en hel dag ledigt för att komma och ta prover istället för att jag skulle få en tid som passar jobbet för "hon brukar låta undersköterskan ta prover". Smack smack. Sa saker som att "ja så brukar det vara såhär men du kommer ju ha en annan planering men det tar vi då". Jaha, men ungefär då? "Nämen det kommer säkert läkaren berätta för dig." Förra barnmorskan sa redan på hälsosamtalet ungefär hur det såg ut med läkarbesök, flödeskontroller och riskfaktorer. I slutet gick jag dit två gånger i veckan och då är det jävligt noga att man trivs.

Det finns en annan barnmorska på samma mottagning. Jag är bara så konflikträdd att jag vet inte hur jag skulle lösa det. Hellre byta mottagning helt. Tänker att jag tar upp det med läkaren nästa gång då jag ändå inte har något tid till barnmorskan innan det. Ska jag fortsätta åka till sjukhuset kanske jag kan få en barnmorska där också.

Usch vad jobbigt...jag hade ringt den andra bm och förklarat att jag vill byta då jag inte kände att vi klickade jag och den andra. Eller som du säger prata med läkaren om hur det går att lösa...
  • Jilo

Svar på nipt idag - mycket låg risk (1/10000) :) Nu kan jag kanske äntligen bli gravid "på riktigt" :)

• Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-24 11:15:44 följande:

Svar på nipt idag - mycket låg risk (1/10000) :) Nu kan jag kanske äntligen bli gravid "på riktigt" :)

Åhhh vad skönt! Grattis! Hur många arbetsdagar fick du vänta på svaret? Imorgon är det en vecka sen vi tog vårt....
  • Anonym (Me)

Hej ni som gjort kub vad har ni fått för värden?

Är vecka 11+3 ( vecka 12) tog blodprover igår

HCG fri betakedja fick jag 28,4 IU/L

Och PAPP-A fick jag 1,071 IU/L

Är dom normala? Låter inte HCG lågt?

Har kub ultraljudet den 5e juni..

• Jilo
    Nykär15 skrev 2017-05-24 12:51:20 följande:

Åhhh vad skönt! Grattis! Hur många arbetsdagar fick du vänta på svaret? Imorgon är det en vecka sen vi tog vårt....

Vi gjorde det i tisdags så sex arbetsdagar blev det. Tog dock inte den utökade, den skulle ta ca fyra veckor.

Kan fortfarande inte fatta att jag är gravid och allt är bra! Men det kommer mer och mer så jag hoppas att jag snart känner det som jag brukar :)
  • mrshudson75

Ah här fick jag avboka även den andra tiden för kub :-/ o nu är det försent, v 13+4 enligt det tidiga ul,

Men men, får ju lita på att allt är som det ska med den lilla o insåg att jag är mest besviken på att inte få se pyret där inne. Bm tyckte inte att blodprovssiffrorna var nödvändiga att ta reda på heller, då hon tyckte att de ensamma blir ganska otillförlitliga. Jag som gått p oroat mig så för dåliga siffror så det kändes nästan skönt konstigt nog. :-/

Tycker förresten jag känt fosterrörelser! Lite vagt fladdrande så där, men på ställen där bara bebis bör finnas. Så härligt <3

• Nykär15
    Jilo skrev 2017-05-24 15:03:07 följande:

Vi gjorde det i tisdags så sex arbetsdagar blev det. Tog dock inte den utökade, den skulle ta ca fyra veckor.

Kan fortfarande inte fatta att jag är gravid och allt är bra! Men det kommer mer och mer så jag hoppas att jag snart känner det som jag brukar :)

Oj vad snabbt! Vi tog utökade, skulle ta 10 arbetsdagar
  • Jilo
    Nykär15 skrev 2017-05-24 18:32:02 följande:

Oj vad snabbt! Vi tog utökade, skulle ta 10 arbetsdagar

Och det tycker jag var snabbt! Hade de sagt tio dagar hade jag tagit utökade jag med, även fast de inte tyckte det behövdes. Men nu i efterhand känner jag mig trygg med det här svaret. Nu ska vi vara hoppas på att inga andra allvarliga sjukdomar finns, dvs vänta på RUL :)
  • mrshudson75
    SkogsstjärnN skrev 2017-05-23 18:30:14 följande:

Usch vilken människa. Jag skulle byta bm. Finns det någon privat mvc i närheten?
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL