• Anonym (Orkar inte.)

Han är som helt förändrad efter vi fick barn

Min sambo och jag fick en dotter i december och efter det har han blivit som förbytt.

Han är inte alls så kärleksfull som förut, han är rent ut elak väldigt ofta. Det började när vår dotter var 4 veckor, då sa han: "du är inte lika snygg längre, du är fet nu bara" sen klagar han på att jag inte gör tillräckligt i hemmet, eller att jag inte gör allt lika bra som andra tjejer som hans vänner är tillsammans med. Efter detta har det bara fortsatt, konstanta pikar och han nyper mig ofta i huden vid magen som fortfarande inte gått ihop.

Han dödade även en hamster som jag haft sedan innan vi träffades bara för att den "luktade" som han sa. Han har inte tagit vår dotter en enda natt eller dag heller så jag fått sova. På helger drar han ofta iväg på något han känner för så hjälp finns typ inte.

Innan vi fick barn var han noga med att berätta hur mkt han älskade mig, att jag var vacker och världens bästa osv. Nu säger han att han älskar mig MEN att jag är fulare... inte så kul att höra! Han gör mig ledsen varje jäkla dag och när jag tar upp det ber han om ursäkt men dagen efter är det som han glömt vad jag sagt. Känner mig så deppig och vill inte ens att han ska komma hem från jobbet längre, blir bara stressad när kl närmar sig 17 och han snart är hemma.

Vad kan jag göra för att han ska fatta hur sårad jag blir av detta? Jag vill ju inte behöva lämna honom men jag känner ju hur jag börjar åtsidosätta mina behov vaaarje dag för att han ska bli nöjd och jag vill inte ha det så.

• Svar på tråden Han är som helt förändrad efter vi fick barn
  • Anonym (q)
    Anonym (Orkar inte.) skrev 2017-04-01 07:45:15 följande:

Jag kommer använda mig av denna tråd för att skriva av mig lite. Har liksom ingenstans att vända.mig just nu och jag behöver mest ventilera. Igår var han irriterad som vanligt när han kom hem, jag stod i köket och småskrek för sig själv om att jag inte gör något alls, han kastade ett glas i diskhon som höll iaf och en tiger som vår dotter leker med vid köksbordet slängde han in i väggen men enligt honom var han inte arg bara småirriterad. När vår dotter hade somnat pratade jag med han igen, att jag vill inte ha det såhär och att jag hatar när han skriker eller slänger saker, han sa att han förstod och att det inte är okej. Att han inte brukar bli såhär men att det bara har varit mkt på jobbet sista tiden.

Ja vad ska han svara? Klart han svarar så. Han kan knappast svara att detta är så här jag är i min natur, det kommer aldrig ändras. 

Måste dock säga att då får du kontra med att andra människor INTE kastar saker och skriker bara för att "det är lite mycket på jobbet!" Den ursäkten duger inte. Har han bekymmer ska han söka vård! 
  • joydivision

Jag hoppas du kan ta till dig det råd du får mest av i den här tråden och det är att lämna den här mannen. Han kommer inte ändra sitt beteende och tvärtom så kan det istället eskalera och bli än mer våldsamt för dig och din dotter. Om det är "för mycket på jobbet" så slänger man inte glas omkring sig och absolut inte en leksak som ens lilla dotter leker med, i dom situationerna ger man sig ut på en löprunda eller pratar av sig om jobbet och sen får det vara men man beter sig inte som en idiot iaf. 

Ta första steget nu i helgen och berätta för din mamma vad som händer och är det svårt att sätta ord på det så visa henne den här tråden. 

• Anonym (Anonyma jag)

Jag har full förståelse för att man inte bara drar hur som helst när man har barn ihop. Men det du beskriver är inte bagateller TS. Du blir utsatt för psykisk misshandel och han verkar ha ett fruktansvärt humör som går ut över både dig och er lilla dotter. 

Under årens lopp har jag haft flera väninnor som varit fast i dåliga förhållanden, och jag har försökt stötta och peppa dem till att lämna. Jag har kommit med konkreta råd hur de ska kunna bryta upp osv. Det jag märkt är att de flesta vill faktiskt inte lämna, utan de vill bara prata av sig och ha någon som tycker synd om dem. 

För mig är det ofattbart hur och framförallt varför man väljer att stanna kvar i en relation som får en att må dåligt. 

• Anonym (säger som alla andra)

Hur har det gått i helgen? Sagt något till din mor?

• Anonym (Sanna)

Jag kommer använda mig av denna tråd för att skriva av mig lite. Har liksom ingenstans att vända.mig just nu och jag behöver mest ventilera. Igår var han irriterad som vanligt när han kom hem, jag stod i köket och småskrek för sig själv om att jag inte gör något alls, han kastade ett glas i diskhon som höll iaf och en tiger som vår dotter leker med vid köksbordet slängde han in i väggen men enligt honom var han inte arg bara småirriterad. När vår dotter hade somnat pratade jag med han igen, att jag vill inte ha det såhär och att jag hatar när han skriker eller slänger saker, han sa att han förstod och att det inte är okej. Att han inte brukar bli såhär men att det bara har varit mkt på jobbet sista tiden.

Hej TS, hoppas du haft en bra helg! Uppdatera gärna när du kan/orkar.
  • Spurtis

Obehagligt att gå på ditt utseende och i synnerhet att döda din hamster. Att han säger jävla unge till en bebis är inte så allvarligt enligt mig. Reagerar gör alla trötta föräldrrar förr eller senare. Misshandlare som någon sa är han ju inte, det är ju en bisarr kommentar. 

Vad han däremot är är elak och troligtvis inte så glad att ha barn. Han vill nog inte betee sig så här. Mitt förslag är parterapi, hjälper det inte så lämna honom. 

PS Det där med hamstern förstår jag inte.

• Spurtis
    Anonym (Anonyma jag) skrev 2017-04-02 20:26:38 följande:

Jag har full förståelse för att man inte bara drar hur som helst när man har barn ihop. Men det du beskriver är inte bagateller TS. Du blir utsatt för psykisk misshandel och han verkar ha ett fruktansvärt humör som går ut över både dig och er lilla dotter. 

Under årens lopp har jag haft flera väninnor som varit fast i dåliga förhållanden, och jag har försökt stötta och peppa dem till att lämna. Jag har kommit med konkreta råd hur de ska kunna bryta upp osv. Det jag märkt är att de flesta vill faktiskt inte lämna, utan de vill bara prata av sig och ha någon som tycker synd om dem. 

För mig är det ofattbart hur och framförallt varför man väljer att stanna kvar i en relation som får en att må dåligt. 

Varför ge en massa råd hur man skall lämna om det inte är fysisk misshandel? Det där med psykisk misshandel är inte så lätt att veta, vänner kan förmedla en väldigt endimensionell bild.

Alla relationer kan få en att må dåligt, för mig är det ofattbart om man bara lämnar när det är så.
  • Spurtis

Var det han som stod och småskrek för sig själv eller du? Du skriver jag? Om han klagar på att du inte gör ngt så är det mycket dåligt och blir arg för det är det något att se upp med. Då är det inte bara stress för det är mer bemötande om du klagar på honom. 

Det är bra att han ber om ursäkt men jag håller med andra om att det här är att gå för långt. Mitt råd är parterapi och vill han inte gå så måste han lova att inte bli arg igen. Ta det som en provvecka där han inte skall bli arg. 

Har ni varit ensamma något sen ni fick barn? Någon hotellnatt kan vara att rekommendera. 
  • Spurtis
    Spurtis skrev 2017-11-02 06:39:12 följande:
    Var det han som stod och småskrek för sig själv eller du? Du skriver jag? Om han klagar på att du inte gör ngt så är det mycket dåligt och blir arg för det är det något att se upp med. Då är det inte bara stress för det är mer bemötande om du klagar på honom. 

Det är bra att han ber om ursäkt men jag håller med andra om att det här är att gå för långt. Mitt råd är parterapi och vill han inte gå så måste han lova att inte bli arg igen. Ta det som en provvecka där han inte skall bli arg. 

Har ni varit ensamma något sen ni fick barn? Någon hotellnatt kan vara att rekommendera. 
    Vill bara poängtera att jag menar att om det var han som började skrika och klaga på dig från ingenstans så är det inte bra. Är det du som klagar när han kommer hem kan det i en sönderstressad hjärna bli för mycket. Är det det första alternativet bör du säga att du inte förstår hur han kan bli arg på ingenting för sig själv och att det är mycket obehagligt och skrämmande. 
  • Anonym (Psykiskt misshandlad)
    Spurtis skrev 2017-11-02 06:23:05 följande:

Varför ge en massa råd hur man skall lämna om det inte är fysisk misshandel? Det där med psykisk misshandel är inte så lätt att veta, vänner kan förmedla en väldigt endimensionell bild.

Alla relationer kan få en att må dåligt, för mig är det ofattbart om man bara lämnar när det är så.

Du skrämmer mig. Hur i hela friden kan du skriva så här? Klart som fan att hon ska lämna. Psykisk misshandel är minst lika illa som fysisk och detta har även övergått till att bli fysisk.

Jag vet att det är en gammal tråd men jag kunde bara inte låta ditt inlägg stå oemotsagt om någon annan i samma situation som TS hittar tråden.
  • Anonym (H)
    Anonym (Psykiskt misshandlad) skrev 2017-11-02 09:26:03 följande:

Du skrämmer mig. Hur i hela friden kan du skriva så här? Klart som fan att hon ska lämna. Psykisk misshandel är minst lika illa som fysisk och detta har även övergått till att bli fysisk.

Jag vet att det är en gammal tråd men jag kunde bara inte låta ditt inlägg stå oemotsagt om någon annan i samma situation som TS hittar tråden.

Jag håller med dig. Det var en fruktansvärt hemsk tråd att läsa men när man får se ett sånt "råd" så blir man mörkrädd på riktigt. Om inte det här är psykisk misshandel så vet jag inte vad som är det.

Till TS om du läser detta: Jag hoppas att du lyckats komma bort ifrån idioten och att du får hjälp till ensam vårdnad om dottern om du inte redan hade det. Så du och din dotter får ett bra liv utan att bli nertryckta och behöva tassa runt på tå p g a rädsla för denna man.
Svar på tråden Han är som helt förändrad efter vi fick barn