• Anonym (Orkar inte.)

Han är som helt förändrad efter vi fick barn

Min sambo och jag fick en dotter i december och efter det har han blivit som förbytt.

Han är inte alls så kärleksfull som förut, han är rent ut elak väldigt ofta. Det började när vår dotter var 4 veckor, då sa han: "du är inte lika snygg längre, du är fet nu bara" sen klagar han på att jag inte gör tillräckligt i hemmet, eller att jag inte gör allt lika bra som andra tjejer som hans vänner är tillsammans med. Efter detta har det bara fortsatt, konstanta pikar och han nyper mig ofta i huden vid magen som fortfarande inte gått ihop.

Han dödade även en hamster som jag haft sedan innan vi träffades bara för att den "luktade" som han sa. Han har inte tagit vår dotter en enda natt eller dag heller så jag fått sova. På helger drar han ofta iväg på något han känner för så hjälp finns typ inte.

Innan vi fick barn var han noga med att berätta hur mkt han älskade mig, att jag var vacker och världens bästa osv. Nu säger han att han älskar mig MEN att jag är fulare... inte så kul att höra! Han gör mig ledsen varje jäkla dag och när jag tar upp det ber han om ursäkt men dagen efter är det som han glömt vad jag sagt. Känner mig så deppig och vill inte ens att han ska komma hem från jobbet längre, blir bara stressad när kl närmar sig 17 och han snart är hemma.

Vad kan jag göra för att han ska fatta hur sårad jag blir av detta? Jag vill ju inte behöva lämna honom men jag känner ju hur jag börjar åtsidosätta mina behov vaaarje dag för att han ska bli nöjd och jag vill inte ha det så.

• Svar på tråden Han är som helt förändrad efter vi fick barn
  • Anonym (Orkar inte.)
    Stårschan skrev 2017-03-30 13:04:16 följande:

Han mobbar dig, kallar dig hora, säger att du är fet, har ihjäl ditt husdjur och hotar med att ta livet av sig om du går emot hans vilja. Kom ihåg att du startade den här tråden av en anledning. Du vet att det inte är normalt. Vi som ser varningstecknen försöker hjälpa dig att tyda dem så att du ska kunna få hjälp INNAN det är för sent.

Jag vet, det är inte okej alls det han gjort men jag är mest rädd för att ångra mig om jag lämnar. Tänk om allt skulle ha blivit bra i slutet? Sen kommer problemet om vår dotter.... Han kommer vilja ha henne varannan vecka, det har han berättat innan att hans mamma skulle ha henne dagtid när sambon jobbar ifall vi skulle gå isär.
  • Anonym (Psyche)
    Anonym (Orkar inte.) skrev 2017-03-30 13:02:20 följande:
    Beklagar det du fått vara med om! Vet inte om det är "vanligt" men jag känner ändå känslan "är det verkligen så farligt?" När jag sitter här.. att alla skriker lämna osv men han har ju inte slagit mig och han säger själv att han hatar kvinnovåld mer än ngt annat..
    Men hur handlar han? Ser du inte att det är sjukt?

Sluta lyssna på vad han säger och se till det han gör.

Om din vän kom och berättade att hennes man dödat hennes husdjur, kallar henne fula saker varje dag och slår sönder inredningen, skulle du tro henne då om hon sa att den här mannen kommer aldrig att behandla mig illa?

Det har han ju redan gjort?
  • Anonym (Psyche)
    Anonym (Orkar inte.) skrev 2017-03-30 13:14:47 följande:
    Jag vet, det är inte okej alls det han gjort men jag är mest rädd för att ångra mig om jag lämnar. Tänk om allt skulle ha blivit bra i slutet? Sen kommer problemet om vår dotter.... Han kommer vilja ha henne varannan vecka, det har han berättat innan att hans mamma skulle ha henne dagtid när sambon jobbar ifall vi skulle gå isär.
    Man får inte vv med så små barn så det behöver du inte bekymra dig om just nu.
  • Anonym (Hanna)
    Beklagar det du fått vara med om! Vet inte om det är "vanligt" men jag känner ändå känslan "är det verkligen så farligt?" När jag sitter här.. att alla skriker lämna osv men han har ju inte slagit mig och han säger själv att han hatar kvinnovåld mer än ngt annat..
    Det enda positiva med allt detta är mina fina barn. Utan honom så hade inte de funnits.
    Men han sa också att han inte tog till våld, vilket han sedan gjorde när orden inte räckte till. Sen får du inte glömma att det finns olika typer av våld. Du ser nu att det han gör är fel, men han ser också att han kan behandla dig så här. Då kommer hans elakhet att eskalera för du har inte satt upp några gränser. Hans ord kommer att bli värre och till slut så kommer du att tro på dem. Ja han kan faktiskt hata kvinnovåld själv och avsky dessa människor men samtidigt utsätta dig för det. För det är inte samma sak, det han gör är inte så farligt. Du håller med honom. 
    Du står just nu och vacklar mellan vad som är rätt och vad som är fel, tar du klivet över och försvarar honom så kanske du inte ser sen det du ser idag. 
  • AndreaBD
    Jag minns också en person som sa så. Det var som sedan slog mig ett år senare. Det verkar vara just såna som säger sådant.

Och ja, det är farligt. Och det finns inget hopp att nånsin ha en bra relation med den människan. Han är uppenbarligen inte kapabel till det.  Du har hela ditt liv framför dig. Varför ska du då stanna med en person som kallar dig för "hora" och bryter ner dig?

Du känner nog bara att det är så jobbigt att börja om igen. Men du kommer att ha så mycket mer energi utan honom att du klarar det lätt. Och om du stannar så orkar du till slut knappt ta dig ur.
  • Anonym (Orkar inte.)

Någonstans så vill jag lämna, ibland har jag nästan önskat att han skulle vara otrogen så jag hade skäl nog till att lämna.. när han är såhär elak så bestämmer jag mig varje gång för att det var sista jäkla gången han var så äcklig i munnen men sen är han världens goaste så jag känner att fan, han är bra fin! Som i morse, jag tror han fattade att jag inte fick svaret jag ville igår så innan han åkte till jobb kröp han intill mig i sängen gav mig en puss och berättade hur mkt han älskar mig, då känns tankar på att lämna som bortblåsta för han kan verkligen vara världens finaste ibland också!

• AndreaBD
    Anonym (Orkar inte.) skrev 2017-03-30 13:28:31 följande:

Någonstans så vill jag lämna, ibland har jag nästan önskat att han skulle vara otrogen så jag hade skäl nog till att lämna.. när han är såhär elak så bestämmer jag mig varje gång för att det var sista jäkla gången han var så äcklig i munnen men sen är han världens goaste så jag känner att fan, han är bra fin! Som i morse, jag tror han fattade att jag inte fick svaret jag ville igår så innan han åkte till jobb kröp han intill mig i sängen gav mig en puss och berättade hur mkt han älskar mig, då känns tankar på att lämna som bortblåsta för han kan verkligen vara världens finaste ibland också!

Tyvärr, han gör precis så mycket som han behöver göra så att du inte lämnar honom. Antagligen är du bara inte redo att lämna honom än, men ta inga stora beslut, inga husköp, inga fler barn.
  • Anonym (Orkar inte.)
    AndreaBD skrev 2017-03-30 13:33:43 följande:

Tyvärr, han gör precis så mycket som han behöver göra så att du inte lämnar honom. Antagligen är du bara inte redo att lämna honom än, men ta inga stora beslut, inga husköp, inga fler barn.

Nej, fler barn orkar jag inte nu och hus har vi planerat till om 5 år ca och tills dess måste ju detta antingen löst sig eller gått åt pipsvängen
  • Stårschan
    Anonym (Orkar inte.) skrev 2017-03-30 13:28:31 följande:

Du måste lära dig att lita mer på hans handlingar än hans ord. Vilket pucko som helst kan se lite blid ut i ögonen och ge dig en puss och säga "Jag älskar dig". Men de allra flesta skulle inte fixa att kalla dig hora.
  • Anonym (Orkar inte.)
    Stårschan skrev 2017-03-30 13:45:42 följande:

Du måste lära dig att lita mer på hans handlingar än hans ord. Vilket pucko som helst kan se lite blid ut i ögonen och ge dig en puss och säga "Jag älskar dig". Men de allra flesta skulle inte fixa att kalla dig hora.

Jag vet att detta stämmer. Men sambon säger att han inte lägger ngn värdering i det han säger, att han är så van vid att vara grov i munnen men att han inte menar ngt av det. Vart går gränsen liksom?
Svar på tråden Han är som helt förändrad efter vi fick barn