• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • LejonSa

Har också följt denna tråd men inte skrivit något!

Men kände att jag ville lämna ett avtramp nu. Hoppas innerligt att det går bra för dig TS och Xxtipptipp här i tråden!

All styrka till er båda <3

• Tjolahejtjolahopp
    enanna skrev 2017-05-06 11:56:54 följande:

Kanske de väntar på tecken på att en förlossning är på gång, eller att tappen börjar öppna sig, hur var det med den förresten? Undersöker de alls eller är infektionsrisken för stor? Men om vattnet skulle gå efter 22+0 föreställer jag mig att de skulle ge sprutan genast. Hoppas du får svar på måndag!

Nej det är för stor infektionsrisk för att undersöka den mer än när man måste. Som när jag åkte in akut med blödningar.

Hon sa idag att de ger när det är på gång och gärna med 24h mellanrum. Men med tanke på att min sista tog 45min från att vattnet gick tills hon var ute så skulle man aldrig hinna ge mig en då. Vattnet kommer inte kunna gå denna gång eftersom det inte finns något fostervatten :/
  • Tjolahejtjolahopp

Jag har varit på undersökning idag och det ser ut som vanligt. Alltså inget vatten nu heller. Så prognosen ligger då fortfarande på 1% att den skulle klara sig eftersom lungorna inte kan utvecklas utan vatten.

Jag frågade om det förvärras ju längre den ligger utan vatten och om det är större chans för den att överleva om man tar ut den tidigare och det är det ingen som har någon forskning på för man vet inte hur lungorna utvecklas i magen mer än att de behöver vatten. Så säg att lungorna skulle ha fått vatten ett tag , så det man inte vet är om de kanske blir "stela" av att ligga tex två veckor utan vatten eller om det bara har betydelse att de får någon träning alls. Så ingen vet vad som har betydelse egentligen :/ eller vad som då är bäst.

Bebisen ligger i säte. Då betyder det att om den kommer nu så skulle man egentligen behöva göra ett kejsarsnitt men hon tyckte inte man skulle göra det eftersom det är för svårt så här tidigt i graviditeten och det skulle skada mig för mycket. Annars kunde man hoppas på en snabb förlossning så huvudet inte tar för lång tid men hon sa ändå att prognosen är så dålig. Man kommer heller inte kunna vända bebisen innan även om den växer på sig eftersom det inte finns något fostervatten. Den kommer heller inte vända sig själv. Nu ligger den alltså med rumpan nedåt och fötterna och händerna över huvudet. Så undrade hon om jag ville att de skulle dra iväg med bebisen och försöka liva upp den trots att de inte tror det är bra prognos, eller om jag vill ha bebisen hos mig de minuterna som den kommer leva.

• Llewellyn

Usch, vilka tuffa besked TS.

Känns inte som att den person du träffade idag hade den positiva attityd som du skulle föredra att mötas av.

Som sagts i tråden flera gånger om så är det riktiga kämpar ni bär på både du och Xxtipptipp. Att de håller sig kvar där inne så många veckor för att få bästa möjliga förutsättningar. De vill leva.

Hoppas innerligt att de stannar i magen flera veckor till och föds utan men för att visa alla hur starka de är.

All lycka till.

• Axioria1
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-08 15:35:52 följande:

Jag har varit på undersökning idag och det ser ut som vanligt. Alltså inget vatten nu heller. Så prognosen ligger då fortfarande på 1% att den skulle klara sig eftersom lungorna inte kan utvecklas utan vatten.

Jag frågade om det förvärras ju längre den ligger utan vatten och om det är större chans för den att överleva om man tar ut den tidigare och det är det ingen som har någon forskning på för man vet inte hur lungorna utvecklas i magen mer än att de behöver vatten. Så säg att lungorna skulle ha fått vatten ett tag , så det man inte vet är om de kanske blir "stela" av att ligga tex två veckor utan vatten eller om det bara har betydelse att de får någon träning alls. Så ingen vet vad som har betydelse egentligen :/ eller vad som då är bäst.

Bebisen ligger i säte. Då betyder det att om den kommer nu så skulle man egentligen behöva göra ett kejsarsnitt men hon tyckte inte man skulle göra det eftersom det är för svårt så här tidigt i graviditeten och det skulle skada mig för mycket. Annars kunde man hoppas på en snabb förlossning så huvudet inte tar för lång tid men hon sa ändå att prognosen är så dålig. Man kommer heller inte kunna vända bebisen innan även om den växer på sig eftersom det inte finns något fostervatten. Den kommer heller inte vända sig själv. Nu ligger den alltså med rumpan nedåt och fötterna och händerna över huvudet. Så undrade hon om jag ville att de skulle dra iväg med bebisen och försöka liva upp den trots att de inte tror det är bra prognos, eller om jag vill ha bebisen hos mig de minuterna som den kommer leva.

Blir så sorgsen när jag läser ditt inlägg. Hoppas verkligen att det sker ett mirakel och att vattnet fylls på så bebisen kan öva att andas och att den oavsett tillhör de 1 % som klarar sig trots alla problem.

Håller verkligen alla tummar för er!!!
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-08 15:35:52 följande:

Ja hade beslutat att låta dom springa iväg å iaf försöka rädda den.. OM den inte skulle klara sig så kommer du ha tid att hålla tills du e "redo"..
    ja hoppas inte de blir fallet.. <3
  • cotton

Vilket oerhört sorgset inlägg TS. Jag förstår att det måste kännas oerhört tungt, tomt och ensamt just nu för dig. Jag vet inte alls hur rätt eller fel läkaren hade som var så negativ, men jag vill ändå tro på mirakel och att det kan gå bra. Bebisen hade inget fostervatten NU, men det har ju läckt lite då och då vilket betyder att det fylls på ibland. Det kan räcka för att sätta din bebis i det läger som klarar sig. 

Alla mina tankar till dig och din lilla. 

• LejonSa

Blir så himla berörd av ditt inlägg ts! Ett sådant besked önskar man ingen i världen!!

Men jag tror på mirakel, och jag tror att dessa småttingar har mer styrka i sig än vad vi tror. Har själv en son som genomgått en hel del från dagen han föddes. Inget i närheten av det du nu går igenom. Men fortfarande något väldigt väldigt sällsynt som gjorde att han fick förlösas 2 mån för tidigt och opererad knappa 3 dygn gammal. Varenda kirurg som träffat honom, både innan och efter operation, har påtalat hur stark han är, mot de odds han haft.

Barn är otroliga kämpar. Redan nu visar din skatt dig i magen vilken styrka han/hon har. Sådan vilja att motbevisa alla som inte ser så optimistiskt vad gäller detta! Våra läkare här i Sverige är fantastiska. Vården för barn är framstående i världen. Men läkare är, liksom vi andra, bara människor de med. De följer forskningen, och vad de funnit att sannolikheten säger i fall som ditt men det finns alltid undantag och mirakel sker!

Kämpa på! All styrka till dig <3

• stocktown85

Håller tummen för dig och ditt barn!!!
    Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur ett sådant besked påverkar en men jag hoppas att du trots allt orkar stå på dig för att få den vård som du borde ha.
    Ring och tjata om att få sprutan varje dag tills det ger med sig.
    Med tanke på att det saknas adekvat forskning på just det området som berör dig gör att de inte kan ge några bra motargument. Stå på dig och säg att det inte finns nått att förlora!

All lycka till dig!!!

Svar på tråden Vattenavgång v.18