• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-24 19:06:09 följande:

Hej. Jag var på undersökning idag och det var lite fostervatten igen men endast lite vid huvudet eller runt halsen. Bebisen såg frisk ut i kroppen. Vi gick igenom hjärtat , stora kroppspulsådern , hjärna , ryggrad, revben osv. Den låg med händerna uppe vid huvudet :) gick fortfarande inte att se könet pga fostervattnet. Det var kiss i urinblåsan och i magsäcken.

Läkaren berättade för mig att han hade varit med om ett fall som mitt, då mamman inte ville göra en abort i vecka 18 när vattnet gick. Hon födde ett friskt barn. Han sa även att man kan inte veta hur det kommer gå eftersom det beror helt på hur mycket lungorna har hunnit utvecklas och man får vara beredd på att bebisen kan dö direkt vid förlossningen.

Han nämnde också att det KAN fortfarande läka (hålet i fosterhinnan) men man vet inte. De kommer följa mig nu. Han har skrivit rapporter enligt sista mensen. Han sa till mig att vi kan gå efter de två tidiga ultraljuden som jag har gjort. Inte rutinultraljudet eftersom det inte gick att mäta. Då är det alltså vecka 22+0 om tre dagar. Men från och med idag så hör jag ändå av mig till förlossningen om det skulle vara nåt antar jag. Eftersom det är det som står i journalen. Jag ska dit nästa gång om två veckor igen. Fick en ny sjukskrivning idag.

Vad skönt att höra! Då har den vatten ändå :) håller alla tummar!
  • Tjolahejtjolahopp

Liten rosaröd blödning i morse ringde förlossningen men ingen fara sa de. Nu väller det ut blod hade mensvärk åker till förlossningen akut nu

• DragonWoman
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-25 11:33:26 följande:

Liten rosaröd blödning i morse ringde förlossningen men ingen fara sa de. Nu väller det ut blod hade mensvärk åker till förlossningen akut nu

Men nej

Håller tummarna för dig och bebisen nu och hoppas allt ändå går bra <3
  • ajnas

Tänker på dig och håller alla tummar!!
  • cotton

Håller tummarna för dig och din bebis TS! Har följt dig från start och önskar så gärna dig och bebis ett lyckligt slut med frisk bebis och att du äntligen ska få sluta oroa dig. 

Hoppas allt går bra och att du får adekvat hjälp! Tycker du borde vara inlagd men förstår om det är praktiskt omöjligt med flera barn hemma. 

• B B B

Åh nej... Ska hålla tummarna för att allt ser bra ut med bebisen!
  • Sissimoine

Nej :'( hoppas allt ser bra ut!!!
  • Topcom

Har följt tråden i det tysta, håller tummarna för dig och att allt är bra med bebisen!
  • Sobioor

Usch va jobbigt! Har läst igenom hela inlägget och följt dig TS och hoppas nu att allt ska gå bra <3 är nu gravid med mitt andra barn. Med första så började jag läcka fostervatten men det va så sent som i v 31.

Stor kram på dig, kärlek och ljus! <3

• Tjolahejtjolahopp

Omtumlande! Kom så mycket blod så det rann ner till knäna och genom byxorna och igenom min kofta. Tur jag hade svart på mig. Undersökningen visade att livmoderetappen var helt sluten ca 4-5 cm. Bebisen lever och blödningen hade avstannat så de kunde inte se varifrån den kom. Nu hoppas jag de inte drog in några bakterier med tanke på infektionsrisken :/

Känner mig lättad att det inte är på gång just nu isf. Som tur var så var jag på öppna förskolan med barnen när det hände så jag fick lämna dem där och hann in på fem minuter.

Kunde ha fått vänta i en timme för jag hamnade precis i lunchen och eftersom jag inte hade sammandragningar (bara mensvärk och spänt) så undrade de om jag kunde vänta. Var en snäll läkare som inte hade hunnit gå på lunch än så han tog mig snabbt in på undersökning.

Svar på tråden Vattenavgång v.18