• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Xxtipptipp
    2grabbsmamman skrev 2017-04-25 21:36:56 följande:

Vad konstigt att det kan vara så olika. Nu var det ju förvisso tio år sedan för mig så kanske är nya rutiner nu.. Men de lyssnade på hjärtat (bebisens alltså) två gånger dagligen, tog tempen på mig morgon och kväll för att se första tecken på infektion, jag fick antibiotika förebyggande osv.

Och var beordrad strikt sängläge, fick bara gå på toa, de första två veckorna. Från 25+0 ville de att jag skulle upp och röra på mig några gånger per dag för att minska risken för proppar. Jag fick även bricanyl några gånger för att stoppa sammandragningar. Men från 25+0 meddelade de att de inte längre tänkte stoppa det då risken med infektion var större för barnet än risken att födas så tidigt.

Ursäkta så långt...tycker bara det är konstigt att det är sådan skillnad för er, jag kände mig ändå väl omhändertagen när jag väl passerat 23+0...

Ja, man känner ju sig knappast trygg nu. Går och studerar som vanligt då dom sa att det inte var något som påverkar. Antibiotika ficka jag en stark kur i början i förebyggande syfte. Men jag har haft förhöjd sänka (crp) sen detta hände vilket gör dom nojiga . Man känner sig sviken av vården i omhändertagandet.
  • Tjolahejtjolahopp
    2grabbsmamman skrev 2017-04-25 21:36:56 följande:

Vad konstigt att det kan vara så olika. Nu var det ju förvisso tio år sedan för mig så kanske är nya rutiner nu.. Men de lyssnade på hjärtat (bebisens alltså) två gånger dagligen, tog tempen på mig morgon och kväll för att se första tecken på infektion, jag fick antibiotika förebyggande osv.

Och var beordrad strikt sängläge, fick bara gå på toa, de första två veckorna. Från 25+0 ville de att jag skulle upp och röra på mig några gånger per dag för att minska risken för proppar. Jag fick även bricanyl några gånger för att stoppa sammandragningar. Men från 25+0 meddelade de att de inte längre tänkte stoppa det då risken med infektion var större för barnet än risken att födas så tidigt.

Ursäkta så långt...tycker bara det är konstigt att det är sådan skillnad för er, jag kände mig ändå väl omhändertagen när jag väl passerat 23+0...

Ja. Jag är ju minst 22+0 i morgon så det hade varit tryggt att bli inlagd ett tag då åtminstone. Så konstigt hur olika det kan vara. Tycker verkligen de borde ta min sänka lite oftare. Var senast två veckor sen. Om nu risken för infektion är så stor så känns det inte alls bra att jag varken fått antibiotika eller blir kollad. Eftersom de gjorde en vaginal undersökning igår så känns ju inte det bättre heller :/

Någon som vet hur snabbt det går att få en infektion om jag nu fick bakterier igår vid undersökningen ?

Jag blöder ju fortfarande och känns som att det kommer mer vatten också blandat. Igår var det bara som mycket blod och innan har jag inte sipprat vatten utan det har mer samlat på sig och sen kommit allt på en gång.
  • Tjolahejtjolahopp
    Pojkmamma86 skrev 2017-04-26 15:31:35 följande:

Hur är det med dig idag?

Det är lite bättre idag men det kommer fortfarande blod från och till. Ungefär som första dagen på mensen. Men inga sammandragningar eller så. Kanske att det kommer lite mer vatten och magen känns lite hård igen.
  • enanna
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-26 19:42:32 följande:

Ja. Jag är ju minst 22+0 i morgon så det hade varit tryggt att bli inlagd ett tag då åtminstone. Så konstigt hur olika det kan vara. Tycker verkligen de borde ta min sänka lite oftare. Var senast två veckor sen. Om nu risken för infektion är så stor så känns det inte alls bra att jag varken fått antibiotika eller blir kollad. Eftersom de gjorde en vaginal undersökning igår så känns ju inte det bättre heller :/

Någon som vet hur snabbt det går att få en infektion om jag nu fick bakterier igår vid undersökningen ?

Jag blöder ju fortfarande och känns som att det kommer mer vatten också blandat. Igår var det bara som mycket blod och innan har jag inte sipprat vatten utan det har mer samlat på sig och sen kommit allt på en gång.

Wow, tänk hur länge ni har klarat det här redan! Hejar på er!
  • Mia86a

Jag har följt tråden sedan start, hur går det? Har blödningarna avtagit?

Håller tummarna stenhårt för att allting ska gå bra för dig och bebis!

• Linnnn

Här är en till som håller alla tummar och tår! Hoppas att allt ska gå bra för er båda!

• Froken Lokens

Jag har följt tråden och vill önska er all lycka! Jag hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig. Som tröst kan jag berätta att jag fick ett barn i v. 23 för elva år sedan och idag är hen helt frisk. Vi hade inte samma kamp i magen som ni har, men mitt barn trotsade alla odds (hens första levnadsår var kämpiga minst sagt) och jag hoppas att ditt barn gör det också.

• Tjolahejtjolahopp
    Mia86a skrev 2017-04-28 13:09:07 följande:

Jag har följt tråden sedan start, hur går det? Har blödningarna avtagit?

Håller tummarna stenhårt för att allting ska gå bra för dig och bebis!

<3 :)

Jag har mindre blödningar idag men blöder fortfarande lite grann. Det kommer ganska mycket vatten blandat med blod.

Magen känns väldigt mjuk idag . Inbillar mig att det skulle ha kommit mer vatten pga c-vitaminen jag druckit som någon sa hade hjälpt henne med att fylla på fostervattnet. Skadar ju inte att prova :) dock är det ändå jobbigt att det rinner så mycket eftersom jag tror att det är allt som finns kvar därinne.

Jag har inga sammandragningar och kanske att livmodern blir hård ca tre fyra ggr per dag vad jag känner av.

Sparkar känner jag av runt morgonen, lunch och kväll :) mest då som jag har tid att känna efter. Den brukar puffa tillbaka på mig när jag känner med handen.
  • anniiee12

Har följt din tråd här ett tag och hoppas verkligen allt går bra <3 har läkarna sagt hur länge man kan gå utan vatten?

Svar på tråden Vattenavgång v.18