• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp
    anniiee12 skrev 2017-04-29 11:19:27 följande:

Har följt din tråd här ett tag och hoppas verkligen allt går bra <3 har läkarna sagt hur länge man kan gå utan vatten?

Nej jag har inte frågat det men jag vet att när förlossningen är nära och vattnet går för tidigt så väntar man inte längre än tre dagar med att sätta igång pga den stora infektionsrisken. Jag har läst på utländska sidor med de liksom jag haft tidig Vattenavgång och de flesta har fött allt mellan 2 veckor till 8 veckor efter Vattenavgång. Men är ju väldigt ovanligt att det inte sätter igång av sig självt inom några dagar. Ca 95% sätter igång inom en vecka eller 2 vad jag har läst iaf. Vet även en tjej som vattnet gick i vecka 22 och de skulle sätta igång henne v 35, tyvärr så dog fostret i vecka 34 i magen. Antagligen för att det tillslut blev för torrt.
  • Haiduchi
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-29 15:50:12 följande:

Nu fick vi magsjuka här allihopa också. Förkylning , hosta, magknip och illamående. Fy O blä :/

Hoppas ni klarar er förbi även detta så barnet stannar kvar i magen.
  • Betty20
    anniiee12 skrev 2017-04-29 11:19:27 följande:

Har följt din tråd här ett tag och hoppas verkligen allt går bra <3 har läkarna sagt hur länge man kan gå utan vatten?

Jag har läst på lite på nätet och det farliga med att det är torrt är att lungorna inte kan tränas tillräckligt mycket, så när barnet sedan föds överlever det bara en kort stund utanför magen.

Men tydligen kan de injicera vatten till barnet, har de pratat om det TS?
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-29 15:50:12 följande:

Nu fick vi magsjuka här allihopa också. Förkylning , hosta, magknip och illamående. Fy O blä :/

Hur går de för dig??
  • Tjolahejtjolahopp
    Betty20 skrev 2017-04-30 15:26:20 följande:

Jag har läst på lite på nätet och det farliga med att det är torrt är att lungorna inte kan tränas tillräckligt mycket, så när barnet sedan föds överlever det bara en kort stund utanför magen.

Men tydligen kan de injicera vatten till barnet, har de pratat om det TS?

De gör bara sånt utomlands i försök. Här i Sverige gör man bara det i samband med förlossningen om man skulle göra det alls. Det krävs ändå då en påfyllning hela tiden eftersom vattnet läcker ut hela tiden. Risken är dessutom stor för ännu mer infektion då eller att förlossningen sätter igång.

Risken med för lite vatten är precis som du säger att bebisen kanske inte får träna lungorna. Men det beror helt på var vattnet ligger och om det ligger rätt och bebisen får i sig det lilla vattnet så kan det räcka. Men det vet man inte förrän bebisen kommer ut hur det ser ut då. Då kan de antingen få igång lungorna eller inte alls.
  • Tjolahejtjolahopp
    carolinheiner skrev 2017-05-02 07:05:10 följande:

Hur går de för dig??

Vi är friska nu från alla sjukdomar. Blev bra innan sista april.

Idag har jag varit hos barnmorskan och lyssnat på hjärtat som slår ca 150 slag/minut. Fick även höra några sparkar. :)

Frågade även om de knölar jag känner så bra. Hon sa iaf att det är bebisen och hon kände när den rörde sig. Så jag får utgå från det då men har tyckt att det känts väldigt skumt. Lyckades dock inte känna den knölen jag menade men eftersom den byter plats så var det säkerligen bebisen hehe :) hon sa att det känns ännu bättre eftersom det inte finns något fostervatten.

Nästa vecka ska jag på ultraljud igen.
  • Tjolahejtjolahopp

Barnmorskan berättade för mig idag att om det skulle sätta igång före vecka 28 så skulle jag antingen bli skickad till Uppsala eller Karolinska. Annars skulle jag få vara kvar här. Sen beror det på vilka som har plats också sa hon.

Svar på tråden Vattenavgång v.18