• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • As86
    Xxtipptipp skrev 2017-05-04 10:48:00 följande:

Inatt gick vattnet . Vaknade av att det forsade ur mig. Ambulans in till lund och medecin för att stoppa värkarna och kortisonsprutor för lungarna. Är inlagd nu i lund till minst vecka 28. Är i vecka 25+5

Lyckas till, håller tummarna för att det ska gå bra.
  • Haiduchi
    Xxtipptipp skrev 2017-05-04 14:59:20 följande:

det är inte jag som startar tråden, her med skrivit här för att följa varandras resa då de är så lika. Min man stöttar mig och varit med hela vägen och har en dotter tillsammans som är tre. Är uppe på 44qn nu.

Haha jo jag insåg det sen efter jag skrivit klart det.

Men hur är det nu?
  • Tjolahejtjolahopp

(23+2)

Sen jag hade stora blödningar den 25 april, så har jag även läckt mer vatten varje dag. Vet inte om jag ska ta det som något positivt eller negativt. Det produceras iaf mer fostervatten. Frågan är om hålet i hinnan blev större igen av blödningarna ?

Annars så sparkar bebisen några gånger om dagen. Jag känner den ganska väl igen och antagligen pga att det inte finns vatten. I övrigt så har jag inga onda sammandragningar utan det spänner kanske tre fyra ggr om dagen. Igår så kom det en skjuts med vatten igen blandat med blod. Kanske runt 1-2dl kändes det som. Sen kom det lite hela tiden. Känns som att när jag dricker mer vatten så rinner det även ut mer vatten.

På måndag ska jag på undersökning igen.

• Mia86a

Åh jag håller tummarna inför måndagen! Skönt att få en uppdatering i alla fall så man vet att bebis fortfarande är kvar i magen. <3

• Tjolahejtjolahopp
    Xxtipptipp skrev 2017-05-04 10:48:00 följande:

Inatt gick vattnet . Vaknade av att det forsade ur mig. Ambulans in till lund och medecin för att stoppa värkarna och kortisonsprutor för lungarna. Är inlagd nu i lund till minst vecka 28. Är i vecka 25+5

Skönt att du ändå hann få hjälp i tid. Jag tycker att det kommer att vara så svårt nu för mig att få några riktiga tecken på att det är på gång med ranke på att vattnet "gått" flera ggr , jag haft redan förvärkar varannan minut i nio timmar två gånger som har gjort riktigt ont, samma sak med störtblödningarna och även de små blödningarna :/ så nu vet jag inte alls när jag ska tro att det verkligen är på gång. Jag undrar när de egentligen tänker ge mig en kortisonspruta. Är vecka 23+2 idag enligt ÄL. Men 24+0 enligt sista mensen på måndag när jag ska på undersökning igen om de kanske hade planerat nåt då. Ingen aning just nu men jag får väl fråga lite på måndag.

Har de fått stopp på dina värkar nu? Tittade de med ultraljud något ? Eller VUL?
  • enanna
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-06 08:32:34 följande:

Skönt att du ändå hann få hjälp i tid. Jag tycker att det kommer att vara så svårt nu för mig att få några riktiga tecken på att det är på gång med ranke på att vattnet "gått" flera ggr , jag haft redan förvärkar varannan minut i nio timmar två gånger som har gjort riktigt ont, samma sak med störtblödningarna och även de små blödningarna :/ så nu vet jag inte alls när jag ska tro att det verkligen är på gång. Jag undrar när de egentligen tänker ge mig en kortisonspruta. Är vecka 23+2 idag enligt ÄL. Men 24+0 enligt sista mensen på måndag när jag ska på undersökning igen om de kanske hade planerat nåt då. Ingen aning just nu men jag får väl fråga lite på måndag.

Har de fått stopp på dina värkar nu? Tittade de med ultraljud något ? Eller VUL?

Kanske de väntar på tecken på att en förlossning är på gång, eller att tappen börjar öppna sig, hur var det med den förresten? Undersöker de alls eller är infektionsrisken för stor? Men om vattnet skulle gå efter 22+0 föreställer jag mig att de skulle ge sprutan genast. Hoppas du får svar på måndag!
  • Stuppis
    Har följt denna tråden men inte skrivit någonting förrän nu. Tjolahejtjolahopp och Xxtipptipp, jag hoppas så innerligt att allt går bra med era små och att ni blir väl omhändertagna av läkare och sjukvårdspersonal. Det verkar vara ena riktiga kämpar de små bebisarna :)

Håll oss uppdaterade om ni orkar, vi är många som håller tummarna och tänker på er!
Svar på tråden Vattenavgång v.18