• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-10 18:25:49 följande:
    Tack , jag ska fråga igen :) hon verkar ha glömt bort mig och det är tomt överallt nu men jag borde ju se någon snart iaf.
    Vad skönt att du fått komma till Uppsala!
    Har en vän som fick sin son i uppsala i v 22+1.. dom e grymt duktiga på små barn!
  • enanna

Oj vad jag blir glad, fina nyheter! Så otroligt efter all kamp!

• frestelsen
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-10 16:43:15 följande:

Nu är jag här på akademiska på BB. Jag kom hit runt lunch och har fått ge all information från början eftersom de inte har fått någon journal på mig. Så de kommer att göra om allt.

Jag har fått tagit blodprover, lyssnat på hjärtat , de har även lyssnat på mitt hjärta , lungor och tagit blodtrycket . Allt är bra. De har känt på livmodern som är två tre fingrar över naveln.

Enligt dem här så räknas jag som 24+0 idag då de räknar 40+0 som fullgånget.

Ikväll så kommer jag att få en kortisonspruta, och ytterligare en efter 24h.

Efter att jag har berättat allt som hänt så verkade de förvånade och sa: -JAHA, så de har bara gått och väntat på att allt ska sätta igång och att bebisen ska dö vecka efter vecka?

Även om prognosen är som den är, så har INGEN här (utav alla som jag träffat ) pratat som om det inte finns en chans. De säger bara vad som kan göras och hur vi ska hjälpa bebisen på bästa sätt.

I morgon kommer de göra ett ultraljud igen.

Så klart så gick min laddare till iPhone sönder. Så nu vet jag inte när jag kan ladda telefonen igen. Men får hoppas det löser sig snart.

Wow läst hela tråden och du är en riktig kämpe!

Härligt att höra att du är på rätt plats Nu!! Håller min tummar för dig och lillen:)
  • Snuttis2

Fantastiska nyheter!

Blir alldeles varm i hjärtat , äntligen får ni de bästa tänkbara möjligheterna!!!

• Nykär15
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-10 16:43:15 följande:

Nu är jag här på akademiska på BB. Jag kom hit runt lunch och har fått ge all information från början eftersom de inte har fått någon journal på mig. Så de kommer att göra om allt.

Jag har fått tagit blodprover, lyssnat på hjärtat , de har även lyssnat på mitt hjärta , lungor och tagit blodtrycket . Allt är bra. De har känt på livmodern som är två tre fingrar över naveln.

Enligt dem här så räknas jag som 24+0 idag då de räknar 40+0 som fullgånget.

Ikväll så kommer jag att få en kortisonspruta, och ytterligare en efter 24h.

Efter att jag har berättat allt som hänt så verkade de förvånade och sa: -JAHA, så de har bara gått och väntat på att allt ska sätta igång och att bebisen ska dö vecka efter vecka?

Även om prognosen är som den är, så har INGEN här (utav alla som jag träffat ) pratat som om det inte finns en chans. De säger bara vad som kan göras och hur vi ska hjälpa bebisen på bästa sätt.

I morgon kommer de göra ett ultraljud igen.

Så klart så gick min laddare till iPhone sönder. Så nu vet jag inte när jag kan ladda telefonen igen. Men får hoppas det löser sig snart.

Underbart att höra! Skönt de ger kortison och att de gör sin egen bedömning - önskar er alla lycka och hoppas bäbisen kämpar på!
  • Hmlan

Vad skönt att du får all hjälp nu, som du visserligen borde ha fått för länge sedan! I vecka 22+0 börjar man ju behandla ofödda bebisar som egna individer och gör allt för att rädda dem, som man skulle göra med vem som helst. Så har jag förstått det i alla fall. Om du orkar tycker jag du ska nämna en lex Maria-anmälan på sjukhuset som inte tog hand om dig eller din bebis. De gör ju den själva men det här får verkligen inte hända. Det är ren tur att du tagit dig såhär långt, vill inte ens tänka på vad som kunnat gå snett i o m att de bara struntat i er. Kram och lycka till!

• typ89

Va skönt att du är där nu, känns som dom kommer göra mer. Tycker oxå de låter sjukt att dom inte gjort något innan, jag blir så ledsen för det handlar ju om ett liv. Du är en grymt stark kvinna ts som klarar det här!

• LejonSa

Så himla skönt att höra att du är på rätt ställe nu!! Fantastiskt!! Håller alla tummar för er <3 Båda två är riktiga kämpar!!

• Jsv17

Följt tråden men inte skrivit, hejar på dig och din bebis!

Såå skönt att ni äntligen får hjälp!

• Tjolahejtjolahopp

Hej. Nu har jag varit på ultraljud för att gå igenom allt på nytt.

Alla organ ser ut som de ska och alla flöden. Bebisen är exakt på dagen för min ägglossning som jag har trott på hela tiden :) blir då alltså 24+1 här i Uppsala då de räknar 40+0 som fullgånget, och 24+0 annars. BF är iaf 30 augusti. Bebisen ligger -20% på vikten men man får ligga plus minus 20%

Eftersom vattnet gick före vecka 20 (17+0) då det är då som bebisen precis börjar träna lungorna så är det jättesvårt att säga hur det ska gå. I de flesta fall har det inte gått bra men det finnsnde fall som haft dålig prognos och de har blivit positivt överraskade så vi ska inte ge upp hoppet iaf!

Snart ska jag på samtal med läkare på Neonatalavd för att få höra och kanske se hur det är där osv, sen kommer kortisonspruta nr 2 ikväll.

Om jag skulle gå till 28 fulla veckor så blir jag troligtvis hemskickad sa läkaren som var med och gjorde ultraljudet (de var två) men det får vi se då. Tidigare sa en annan att jag kan bli skickad till ett annat sjukhus med samma kompetens om det inte finns plats här. Jag får höra mig för lite mera om det då isf.

Har fått en laddare skickad med posten, så hoppas på att den är här i morgon :)

Vi pratade även om kejsarsnitt. Då bebisens kropp är så liten i förhållandet illa huvudet så kan det lätt fastna eftersom bebisen ligger i säte som en fällkniv, så om det sätter igång så här tidigt så blir det förmodligen akut kejsarsnitt. De gör snittet på samma ställe på alla, oavsett vecka sa hon.

Svar på tråden Vattenavgång v.18