• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp

Hej. Jag var på undersökning idag och det var lite fostervatten igen men endast lite vid huvudet eller runt halsen. Bebisen såg frisk ut i kroppen. Vi gick igenom hjärtat , stora kroppspulsådern , hjärna , ryggrad, revben osv. Den låg med händerna uppe vid huvudet :) gick fortfarande inte att se könet pga fostervattnet. Det var kiss i urinblåsan och i magsäcken.

Läkaren berättade för mig att han hade varit med om ett fall som mitt, då mamman inte ville göra en abort i vecka 18 när vattnet gick. Hon födde ett friskt barn. Han sa även att man kan inte veta hur det kommer gå eftersom det beror helt på hur mycket lungorna har hunnit utvecklas och man får vara beredd på att bebisen kan dö direkt vid förlossningen.

Han nämnde också att det KAN fortfarande läka (hålet i fosterhinnan) men man vet inte. De kommer följa mig nu. Han har skrivit rapporter enligt sista mensen. Han sa till mig att vi kan gå efter de två tidiga ultraljuden som jag har gjort. Inte rutinultraljudet eftersom det inte gick att mäta. Då är det alltså vecka 22+0 om tre dagar. Men från och med idag så hör jag ändå av mig till förlossningen om det skulle vara nåt antar jag. Eftersom det är det som står i journalen. Jag ska dit nästa gång om två veckor igen. Fick en ny sjukskrivning idag.

• 2grabbsmamman

Följer, och håller tummarna allt jag kan!

För mig gick vattnet med första barnet i vecka 22+. (Går ju förvisso inte att jämföra med 18 veckor). Fick veta att det bara var att vänta på missfall... (de lade gränsen vid 23+0 då). Men jag gick drygt 3 veckor till och födde vecka 26+3. Barnet är nu en fullt frisk snart 10-åring.

Även jag fick höra från läkarna i Uppsala, där jag till slut blev inlagd, om en kvinna som fick vattenavgång i vecka 18 men som sedan gick till vecka 33 och fick ett friskt barn.

• Linneisen

Låter som en jättebra läkare!! :) och superbra att det var lite vatten vid huvudet där ju, då kanske bebisen kan träna sina lungor ju! Men vilken lång tid tills nästa undersökning ändå...

• Tjolahejtjolahopp
    Preet90 skrev 2017-04-24 00:52:57 följande:

Vi åkte in och kollade och som tur var såg allting jätte bra ut. Han började sparka lite när dem började kolla hjärtljud haha!

Trodde du var gravid med första barnet :). Tror läkare att du kommer kunna ha kvar bebisen till bf eller kommer man försöka föda bebisen tidigare? <3

Nej jag har faktiskt tre tjejer ???? O inte ens ett illamående eller ens en droppe blödning på någon av dem. Så det här är mitt fjärde. Fick ett missfall nu i oktober i vecka 9. Precis innan denna. Min näst yngsta tjej . Sas att hon inte "fanns" hon var alltså ett missfall enligt två läkare. Jag skulle få tabletter för abort för det fanns inte en chans att det var något foster där sa dem (tredje undersökningen) och den gången såg de ett hjärta. Så lite omtumlande var det. Hade ett missfall innan henne också då så jag funderade så klart på vad som var fel egentligen. Min minsta är ett år och fyra månader :)

Åh! Det glömde jag att fråga. Precis som jag också skulle fråga vad knölen är för något som man känner hela tiden på livmodern.

Jag har läst många olika historier om bebisar som hållt sig allt från 4 veckor upp till fulltid. Dock har vissa förlorat barnet i magen istället i vecka 34 pga att det nog har torkat ut. Jag får fråga det nästa gång. Jag skulle inte våga gå för länge om de inte har stenkoll på mig sista tiden isf. Men infektionsrisken är ju väldigt stor. Han sa ingenting idag om att jag skulle få antibiotika eller att de skulle lägga in mig utan jag skulle ha koll själv och fort in om jag misstänkte infektion eftersom det kunde vara väldigt allvarligt för mig.

Nästa undersökning är om två veckor.
  • Tjolahejtjolahopp
    Linneisen skrev 2017-04-24 19:36:43 följande:

Låter som en jättebra läkare!! :) och superbra att det var lite vatten vid huvudet där ju, då kanske bebisen kan träna sina lungor ju! Men vilken lång tid tills nästa undersökning ändå...

Ja det är lite långt men känns samtidigt ok för jag kommer ju puffa på bebisen och känna rörelser . Om de skulle minska så skulle jag då klart ringa för att undersökas. Ja man kan ju hoppas på att den är smart ;)
  • Tjolahejtjolahopp
    2grabbsmamman skrev 2017-04-24 19:31:31 följande:

Följer, och håller tummarna allt jag kan!

För mig gick vattnet med första barnet i vecka 22+. (Går ju förvisso inte att jämföra med 18 veckor). Fick veta att det bara var att vänta på missfall... (de lade gränsen vid 23+0 då). Men jag gick drygt 3 veckor till och födde vecka 26+3. Barnet är nu en fullt frisk snart 10-åring.

Även jag fick höra från läkarna i Uppsala, där jag till slut blev inlagd, om en kvinna som fick vattenavgång i vecka 18 men som sedan gick till vecka 33 och fick ett friskt barn.

Åh vad kul att höra fler som det har gått bra för. Det är precis det som får en att hålla humöret och hoppet uppe :)

Nej det är ju lite läskigt just med vecka 18 eftersom det är precis då som fostret börjar träna lungorna så man vet inte om den hunnit lite eller inte alls, eller kan nånting under tiden som veckorna går. Men verkligen tur att du klarade dig förbi vecka 23 då. O skönt att de nu har sänkt gränsen eftersom de vet nu att det går att rädda från vecka 22+0.

Födde du normalt då?

Vet du om den tjejen också hade helt slut på fostervatten ?
  • viseversa

Följer din tråd med spänning ts. Håller tummarna för att du föder ett fullt friskt barn.

Svar på tråden Vattenavgång v.18