• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Muffins2017

Men varför? Nu är du ju i v 24!?

Xxtipptipp skrev 2017-04-18 15:34:30 följande:

Har ännu mer ont nu. Men dom vägrar ta emot mig. Får jätte dåligt bemötande med. Dom vill inte lägga energin på en eftersom man har ont om vatten redan.

• Xxtipptipp

Fick till slut tag i min läkare på spec mvc . Hon blev arg och ringde till förlossningen. Så nu är jag här och tar prover. Även gjort ultraljud. Bebisen mår bra och min tapp är sluten och lång. Bebisen har unge för 28 ml vatten . Vilket inte är mycket. Normalt ligger på 50-200ml. Nu har dom tagit blodprov och urinprov.

• Tjolahejtjolahopp
    Xxtipptipp skrev 2017-04-18 20:09:32 följande:

Fick till slut tag i min läkare på spec mvc . Hon blev arg och ringde till förlossningen. Så nu är jag här och tar prover. Även gjort ultraljud. Bebisen mår bra och min tapp är sluten och lång. Bebisen har unge för 28 ml vatten . Vilket inte är mycket. Normalt ligger på 50-200ml. Nu har dom tagit blodprov och urinprov.

Vad bra!

Jag har aldrig fått veta hur många ml min bebis har :/ men jag har bara sett att det inte ens finns 1mm synligt runt. Intressant att veta hur många ml det ska vara ungefär för det har jag sökt på nätet många ggr men inte hittat någonting.

Då var det allt som fanns som kom ut i förrgår med andra ord :/ tippade på att det var ca 1/4dl - 1/2 som kom ut. O eftersom det inte fanns nåt synligt på ultraljudet innan så tömdes väl allt då.
  • Linneisen

Har följt tråden sedan början och håller tummarna stenhårt!! Hejar på som bara den!

• Tjolahejtjolahopp

Två dagar kvar till nästa undersökning. Tycker mig känna att livmodern är liiite mjukare igen och jag har nu inte läckt något vatten sen igår vad jag har känt.

Bebisen sparkar på som vanligt men nu är jag så orolig över om den inte kan träna sina lungor när det inte finns vatten. Är inte lika orolig över musklernas träning då jag känner den varje dag. Räknar dagarna nu och lägger mig tidigare så jag kan vakna upp och det är en dag närmare 22+0

Tycker att det är väldigt konstigt att jag inte har fått någon antibiotika än. Men samtidigt har jag läst att de inte riktigt vet heller om det ger skada på fostrets hjärna eller inte. Undrar bara om risken för infektion blir större för varje dag som går eller om risken är lika stor hela tiden?

• Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-22 00:41:07 följande:

Två dagar kvar till nästa undersökning. Tycker mig känna att livmodern är liiite mjukare igen och jag har nu inte läckt något vatten sen igår vad jag har känt.

Bebisen sparkar på som vanligt men nu är jag så orolig över om den inte kan träna sina lungor när det inte finns vatten. Är inte lika orolig över musklernas träning då jag känner den varje dag. Räknar dagarna nu och lägger mig tidigare så jag kan vakna upp och det är en dag närmare 22+0

Tycker att det är väldigt konstigt att jag inte har fått någon antibiotika än. Men samtidigt har jag läst att de inte riktigt vet heller om det ger skada på fostrets hjärna eller inte. Undrar bara om risken för infektion blir större för varje dag som går eller om risken är lika stor hela tiden?

Usch vad jobbigt, jag vill inte ens föreställa mig i det du går igenom ts. Måste vara fruktansvärt att behöva känna oro och rädsla hela tiden. Jag har läst din tråd sedan start och måste säga att du är grymt stark som orkar skriva och kämpa på! Jag håller alla tummar och tår för dig och din bebis, hoppas verkligen allt ska gå bra för er. Är själv gravid i vecka 28 och vill inte veta hur det skulle kännas att bli drabbad av något sånt. Livet är så orättvist men skickar en massa kramar till dig! <3
  • Tjolahejtjolahopp
    Preet90 skrev 2017-04-22 02:45:05 följande:

Usch vad jobbigt, jag vill inte ens föreställa mig i det du går igenom ts. Måste vara fruktansvärt att behöva känna oro och rädsla hela tiden. Jag har läst din tråd sedan start och måste säga att du är grymt stark som orkar skriva och kämpa på! Jag håller alla tummar och tår för dig och din bebis, hoppas verkligen allt ska gå bra för er. Är själv gravid i vecka 28 och vill inte veta hur det skulle kännas att bli drabbad av något sånt. Livet är så orättvist men skickar en massa kramar till dig! <3

Ja man känner sig på helspänn nästan hela tiden. Vissa stunder kan man känna lycka och det är när man känner sparkar och när livmodern känns mjukare :)

Den var mjukare i två dagar nu och så klart kom det mer vatten ikväll. :/ varje gång bygger man upp ett hopp om att det kanske får vara kvar vatten därinne nu.

Och varje gång är man livrädd att det ska vara blod som rinner till.

Allt som har hänt har fått en att inte kunna slappna av riktigt. Ibland försöker jag att tänka på annat för då går tiden mycket snabbare. Ännu mer nervös nu när det är så få dagar kvar till 22+0, jag vet ju inte heller vad de går efter. Om det är sista mensen, min ÄL, de två tidiga ultraljuden, eller rutinultraljudet som inte gick att mäta rätt då allt vatten var borta (skulle ha diffat på tre veckor) och det är omöjligt. Så nu vet jag inte när jag får ringa vanliga förlossningen. O det här med att man får ringa 1177 vecka 21+6 men förlossningen 22+0 det känns helt sjukt. Som jag tänkt då , att känner jag nåt 21+6 så skulle jag hålla ut så länge till 22+0 och då vänta utanför förlossningen en minut över tolv haha
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-22 22:47:09 följande:
    Ja man känner sig på helspänn nästan hela tiden. Vissa stunder kan man känna lycka och det är när man känner sparkar och när livmodern känns mjukare :)

Den var mjukare i två dagar nu och så klart kom det mer vatten ikväll. :/ varje gång bygger man upp ett hopp om att det kanske får vara kvar vatten därinne nu.

Allt som har hänt har fått en att inte kunna slappna av riktigt. Ibland försöker jag att tänka på annat för då går tiden mycket snabbare. Ännu mer nervös nu när det är så få dagar kvar till 22+0, jag vet ju inte heller vad de går efter. Om det är sista mensen, min ÄL, de två tidiga ultraljuden, eller rutinultraljudet som inte gick att mäta rätt då allt vatten var borta (skulle ha diffat på tre veckor) och det är omöjligt. Så nu vet jag inte när jag får ringa vanliga förlossningen. O det här med att man får ringa 1177 vecka 21+6 men förlossningen 22+0 det känns helt sjukt. Som jag tänkt då , att känner jag nåt 21+6 så skulle jag hålla ut så länge till 22+0 och då vänta utanför förlossningen en minut över tolv haha
    Allt vatten som kommer ut har varit hos fostret.. förhoppningsvis har den hunnit träna lite när vattnet vart där.. har du ingen kontakt alls med vården? :/
  • Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-22 22:47:09 följande:

Usch, gud vad jobbigt! Jag hoppas verkligen din bebis vill stanna i magen i några veckor till.

Själv har jag känt minskade rörelser sedan i torsdags, svimmade då på jobbet och åkte in för kontroll och allt såg bra ut. Men däremot är det väldigt lungt i magen och jag ska nog ta och ringa in för att få komma in på kontroll igen.
  • Axioria1

Är som många andra inne och läser för att se hur det går för dig. Du är otroligt stark och jag hoppas verkligen att det produceras mer vatten så lillen får utvecklas på bästa sätt. Håller tummarna för dig!!

Svar på tråden Vattenavgång v.18