• Preet90

Vattenavgång v.18

Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-22 00:41:07 följande:

Två dagar kvar till nästa undersökning. Tycker mig känna att livmodern är liiite mjukare igen och jag har nu inte läckt något vatten sen igår vad jag har känt.

Bebisen sparkar på som vanligt men nu är jag så orolig över om den inte kan träna sina lungor när det inte finns vatten. Är inte lika orolig över musklernas träning då jag känner den varje dag. Räknar dagarna nu och lägger mig tidigare så jag kan vakna upp och det är en dag närmare 22+0

Tycker att det är väldigt konstigt att jag inte har fått någon antibiotika än. Men samtidigt har jag läst att de inte riktigt vet heller om det ger skada på fostrets hjärna eller inte. Undrar bara om risken för infektion blir större för varje dag som går eller om risken är lika stor hela tiden?

Usch vad jobbigt, jag vill inte ens föreställa mig i det du går igenom ts. Måste vara fruktansvärt att behöva känna oro och rädsla hela tiden. Jag har läst din tråd sedan start och måste säga att du är grymt stark som orkar skriva och kämpa på! Jag håller alla tummar och tår för dig och din bebis, hoppas verkligen allt ska gå bra för er. Är själv gravid i vecka 28 och vill inte veta hur det skulle kännas att bli drabbad av något sånt. Livet är så orättvist men skickar en massa kramar till dig! <3
  • Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-22 22:47:09 följande:

Ja man känner sig på helspänn nästan hela tiden. Vissa stunder kan man känna lycka och det är när man känner sparkar och när livmodern känns mjukare :)

Den var mjukare i två dagar nu och så klart kom det mer vatten ikväll. :/ varje gång bygger man upp ett hopp om att det kanske får vara kvar vatten därinne nu.

Och varje gång är man livrädd att det ska vara blod som rinner till.

Allt som har hänt har fått en att inte kunna slappna av riktigt. Ibland försöker jag att tänka på annat för då går tiden mycket snabbare. Ännu mer nervös nu när det är så få dagar kvar till 22+0, jag vet ju inte heller vad de går efter. Om det är sista mensen, min ÄL, de två tidiga ultraljuden, eller rutinultraljudet som inte gick att mäta rätt då allt vatten var borta (skulle ha diffat på tre veckor) och det är omöjligt. Så nu vet jag inte när jag får ringa vanliga förlossningen. O det här med att man får ringa 1177 vecka 21+6 men förlossningen 22+0 det känns helt sjukt. Som jag tänkt då , att känner jag nåt 21+6 så skulle jag hålla ut så länge till 22+0 och då vänta utanför förlossningen en minut över tolv haha

Usch, gud vad jobbigt! Jag hoppas verkligen din bebis vill stanna i magen i några veckor till.

Själv har jag känt minskade rörelser sedan i torsdags, svimmade då på jobbet och åkte in för kontroll och allt såg bra ut. Men däremot är det väldigt lungt i magen och jag ska nog ta och ringa in för att få komma in på kontroll igen.
  • Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-23 08:16:55 följande:

Ja det tycker jag att du ska göra. Jag har i tidigare graviditet fått minskade rörelser men har så åkt in och allting har varit bra. Dock tyckte jag då att så fort jag la mig ner för att mäta fosterrörelserna under en halvtimme så började det sparka hur mycket som helst. Men de höll ändå med om att det var lite så vi mätte bebisen då och kollade flöde osv och det var inga problem alls :) en frisk liten flicka.

Vi åkte in och kollade och som tur var såg allting jätte bra ut. Han började sparka lite när dem började kolla hjärtljud haha!

Trodde du var gravid med första barnet :). Tror läkare att du kommer kunna ha kvar bebisen till bf eller kommer man försöka föda bebisen tidigare? <3
  • Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-08 15:35:52 följande:

Jag har varit på undersökning idag och det ser ut som vanligt. Alltså inget vatten nu heller. Så prognosen ligger då fortfarande på 1% att den skulle klara sig eftersom lungorna inte kan utvecklas utan vatten.

Jag frågade om det förvärras ju längre den ligger utan vatten och om det är större chans för den att överleva om man tar ut den tidigare och det är det ingen som har någon forskning på för man vet inte hur lungorna utvecklas i magen mer än att de behöver vatten. Så säg att lungorna skulle ha fått vatten ett tag , så det man inte vet är om de kanske blir "stela" av att ligga tex två veckor utan vatten eller om det bara har betydelse att de får någon träning alls. Så ingen vet vad som har betydelse egentligen :/ eller vad som då är bäst.

Bebisen ligger i säte. Då betyder det att om den kommer nu så skulle man egentligen behöva göra ett kejsarsnitt men hon tyckte inte man skulle göra det eftersom det är för svårt så här tidigt i graviditeten och det skulle skada mig för mycket. Annars kunde man hoppas på en snabb förlossning så huvudet inte tar för lång tid men hon sa ändå att prognosen är så dålig. Man kommer heller inte kunna vända bebisen innan även om den växer på sig eftersom det inte finns något fostervatten. Den kommer heller inte vända sig själv. Nu ligger den alltså med rumpan nedåt och fötterna och händerna över huvudet. Så undrade hon om jag ville att de skulle dra iväg med bebisen och försöka liva upp den trots att de inte tror det är bra prognos, eller om jag vill ha bebisen hos mig de minuterna som den kommer leva.

Jag blir så ledsen av att läsa ditt inlägg. Jag kan inte ens ana hur det måste kännas för er och vad ni går igenom. Skäms nu över att jag klagat idag på att jag har ont i kroppen (foglossning). Jag håller alla tummar och tår för er och hoppas på att ett mirakel ska ske. Jag hoppas att både du och bebisen klarar sig fint :) Skickar styrkekramar till er <3
  • Preet90

Gud vad roligt att bebisen mår bra!! Blir tårögd och helt varm i hjärtat. Två starka tjejer som kämpat, Lycka till med allt!!

• Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-06-06 03:49:15 följande:

Akut ambulanshelikopter till Uppsala. Hon hade för dålig syresättning och fick intuberas igen. Såg hemskt ut :( stackars liten. Tre ggr fick de försöka. De är inte vana med sånt hemma. Resan hit gick bra , något Fall av pulsen. Nu vila från mat och hon ska få antibiotika.

Jag hoppas verkligen ni mår bra och får komma hem snabbt.

Din lilla flicka är stark hon, hon kommer greja det hur bra som helst. Skickar kramar dig både mamma och dotter :)

Krya på er och tack för att du uppdaterar och låter oss följa din resa!
  • Preet90
    Xxtipptipp skrev 2017-06-11 13:42:35 följande:

Inatt (31052017)föddes en helt perfekt flicka som fick namnet Freja. Men en infektion slutade i akut kejsarsnitt och spred sig till vår starka kämpe. Till Slut orkade inte ditt hjärta mer och slutade slå. Du var för perfekt för denna värld. Vårt älskade ängla barn Freja Alice Sandberg född 20170531 38cm och 1276g född i vecka 29+4. Mamma o pappa älskar dig och din stora syster är stolt över dig

De lyssnade inte på mig när jag skrek i smärtor och bad om att förlösa. Fick en kraftig infektion som nästan tog bådas liv. Tyvärr var jag den enda av oss som överlevde. Hon dog undertiden de gjorde snittet. Hennes hjärta slog precis innan de körde ner oss. Hade klagat i flera dagar på blödningarna och att de ständigt stoppade värkarna (på kvällen när inte ordenarie läkare var där) fast det var bestämt att man inte skulle göra det. Hon hade levt om de bara hade tagit allt på allvar. Nu får jag istället begrava mitt älskade barn.

Beklagar verkligen sorgen!! Gör ont i hjärtat att ni förlorat en dotter :(
Svar på tråden Vattenavgång v.18