• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • enanna

Fy vad obehagligt och skrämmande! Har du moderkakan lågt? Fast den kanske lättare irriteras var som helst om det knappt finns något vatten runt? Skönt att bebisen inte var på väg ännu!

• Tjolahejtjolahopp
    cotton skrev 2017-04-25 11:47:41 följande:

Håller tummarna för dig och din bebis TS! Har följt dig från start och önskar så gärna dig och bebis ett lyckligt slut med frisk bebis och att du äntligen ska få sluta oroa dig. 

Hoppas allt går bra och att du får adekvat hjälp! Tycker du borde vara inlagd men förstår om det är praktiskt omöjligt med flera barn hemma. 

Ja det är så svårt att veta vad som är bäst. För att bebisen ska må bra så måste ju jag må bra och det gör jag bäst med mina barn. Jag kan ju bara ligga hemma också men känns som att ibland har det stärkt kroppen att jag inte ligger helt still. De har inte velat lägga in mig nu. Vilket också är konstigt. Men om de skulle rekommendera det så skulle jag absolut bli inlagd.
  • Tjolahejtjolahopp
    enanna skrev 2017-04-25 12:56:25 följande:

Fy vad obehagligt och skrämmande! Har du moderkakan lågt? Fast den kanske lättare irriteras var som helst om det knappt finns något vatten runt? Skönt att bebisen inte var på väg ännu!

Nej den sitter där den ska enligt läkarna. Jag hade ju även såna här blödningar tidigare i vecka 11 och vecka 15 med klumpar och regelbundna sammandragningar varannan minut i nio timmar och de vet inte alls vad de beror på. Så himla konstigt :/
  • Axioria1

Usch vad obehagligt.

Skönt att det stannade av. Hoppas det inte blir något mer krångel nu utan att vattnet återbildas och att bebis mår bra.

• 2grabbsmamman

Hej igen.

Vilken omtumlande dag för dig, stackare.

Min graviditet slutade med akut kejsarsnitt, pga moderkaksavlossning. Jag hade blödningar från och till under hela graviditeten, första gången i vecka 5 då alla trodde det var ett missfall. Någon vecka senare såg vi ett hjärta som slog... Misstänkt tvillinggraviditet, där det blev missfall på det ena fostret.

Jag vet tyvärr inget mer om den kvinna med vattenavgång i vecka 18 som de berättade om.

• Pojkmamma86

Usch vilken jobbig dag för dig! Håller tummar och tår för dig och din starka kämparbebis!

• Tjolahejtjolahopp
    2grabbsmamman skrev 2017-04-25 13:59:42 följande:

Hej igen.

Vilken omtumlande dag för dig, stackare.

Min graviditet slutade med akut kejsarsnitt, pga moderkaksavlossning. Jag hade blödningar från och till under hela graviditeten, första gången i vecka 5 då alla trodde det var ett missfall. Någon vecka senare såg vi ett hjärta som slog... Misstänkt tvillinggraviditet, där det blev missfall på det ena fostret.

Jag vet tyvärr inget mer om den kvinna med vattenavgång i vecka 18 som de berättade om.

Ja den blev lite jobbig. Vaknade vid 4 inatt för har dragit på mig en riktigt rejäl förkylning.

Så hostar O nyser på det. Nästan visste att det skulle bli nåt knas med blödningar. Blev mest orolig för att jag hostade och nös så mycket så jag spände magen många ggr. De andra gångerna har jag också varit sjuk i samband med stora blödningar. Bara tillfälligheter antagligen :)

Det måste ha varit väldigt jobbigt för dig med, men så bra att allt gick bra :D
  • 2grabbsmamman

Tänk på att eftersom du även läcker fostervatten så kan blödningarna upplevas som större än vad de egentligen är. Jag blev väldigt uppskärrad många gånger, för varje gång jag reste mig upp efter sängläge så rann allt vatten ut... Och när jag då även hade blödningar så kändes det som att jag höll på att förblöda... Sista tre veckorna hade jag ju ändå "turen" att vara inlagd, så kunde ju tillkalla personal när det hände.

Från och med vecka 22+0 borde de ju vilja ha dig inlagd. Både för barnets och din skull. Hoppas nu du får en lugn natt och kan sova ut.

• Xxtipptipp
    2grabbsmamman skrev 2017-04-25 21:03:23 följande:

Tänk på att eftersom du även läcker fostervatten så kan blödningarna upplevas som större än vad de egentligen är. Jag blev väldigt uppskärrad många gånger, för varje gång jag reste mig upp efter sängläge så rann allt vatten ut... Och när jag då även hade blödningar så kändes det som att jag höll på att förblöda... Sista tre veckorna hade jag ju ändå "turen" att vara inlagd, så kunde ju tillkalla personal när det hände.

Från och med vecka 22+0 borde de ju vilja ha dig inlagd. Både för barnets och din skull. Hoppas nu du får en lugn natt och kan sova ut.

Nu är det ju inte samma komun/landsting, men mitt vatten gick vid vecka 19 och har knappt något kär häller. Är i vecka 25 och får inte bli inlagd. Men gör tydligen inte sånt förrens bebisen håller på att komma.
  • 2grabbsmamman
    Xxtipptipp skrev 2017-04-25 21:26:56 följande:

Nu är det ju inte samma komun/landsting, men mitt vatten gick vid vecka 19 och har knappt något kär häller. Är i vecka 25 och får inte bli inlagd. Men gör tydligen inte sånt förrens bebisen håller på att komma.

Vad konstigt att det kan vara så olika. Nu var det ju förvisso tio år sedan för mig så kanske är nya rutiner nu.. Men de lyssnade på hjärtat (bebisens alltså) två gånger dagligen, tog tempen på mig morgon och kväll för att se första tecken på infektion, jag fick antibiotika förebyggande osv.

Och var beordrad strikt sängläge, fick bara gå på toa, de första två veckorna. Från 25+0 ville de att jag skulle upp och röra på mig några gånger per dag för att minska risken för proppar. Jag fick även bricanyl några gånger för att stoppa sammandragningar. Men från 25+0 meddelade de att de inte längre tänkte stoppa det då risken med infektion var större för barnet än risken att födas så tidigt.

Ursäkta så långt...tycker bara det är konstigt att det är sådan skillnad för er, jag kände mig ändå väl omhändertagen när jag väl passerat 23+0...
Svar på tråden Vattenavgång v.18