Inlägg från: carolinheiner |Visa alla inlägg
  • carolinheiner

Vattenavgång v.18

Om vattnet fortsätter sippra e de bra i sig.. då vet man att de vattnet som kommer ut har varit hos fostret.. fick själv vattenavgång i v 22+2.. sonen föddes v 26+0. Första ul hade ja noll vatten.. ul läkaren sa att vi skulle förbereda oss på de värsta.. dagen efter träffade vi läkare som informerade oss att visst de e inte bra utan vatten men ett ul är en ögonblicksbild.. vi vet inte hur de e om någon h, dag eller veckor.. min son mår bra idag..
    största risken när man inte har något vatten är de att fostret inte kan träna sina lungor å får så kallat trälungor.. å då är de för att lungorna är så hårda att dom inte kan ta emot något syre :( hoppas de går bra för dig!

• carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-12 02:23:00 följande:
    Hur gick det med din son när han föddes? Hade de svårt att få igång hans lungor ?

Ja, jag hoppas att det finns lite fostervatten nån gång. Men just nu verkar det vara väldigt tomt :/

Man tänker hela tiden att om det ändå bara kunde ha väntat några veckor till
    Nä inte direkt.. han fick två omgångar med medicin rakt ner i lungorna för att öpnna blåsorna.. syrgas behandling fram till bf men idag frisk :)
  • carolinheiner
    Xxtipptipp skrev 2017-04-16 23:41:36 följande:
    Jag är i vecka 24 nu. Ja jag känner sparkar och dom är rätt ordentliga ibland. Vet inte när dom börjar ge kortisonsprutor. Har för mig dom ger det några dagar innan ankomst eller precis innan. Du då?
    Kortison ges direkt när fostret är livsdugligt dvs v 22 på vissa sjukhus å v 23 på vissa.. sker inte förlossningen inom 1 v får man ytterligare en spruta vid förlossning för att ge den en extra push av energi.
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-22 22:47:09 följande:
    Ja man känner sig på helspänn nästan hela tiden. Vissa stunder kan man känna lycka och det är när man känner sparkar och när livmodern känns mjukare :)

Den var mjukare i två dagar nu och så klart kom det mer vatten ikväll. :/ varje gång bygger man upp ett hopp om att det kanske får vara kvar vatten därinne nu.

Och varje gång är man livrädd att det ska vara blod som rinner till.

Allt som har hänt har fått en att inte kunna slappna av riktigt. Ibland försöker jag att tänka på annat för då går tiden mycket snabbare. Ännu mer nervös nu när det är så få dagar kvar till 22+0, jag vet ju inte heller vad de går efter. Om det är sista mensen, min ÄL, de två tidiga ultraljuden, eller rutinultraljudet som inte gick att mäta rätt då allt vatten var borta (skulle ha diffat på tre veckor) och det är omöjligt. Så nu vet jag inte när jag får ringa vanliga förlossningen. O det här med att man får ringa 1177 vecka 21+6 men förlossningen 22+0 det känns helt sjukt. Som jag tänkt då , att känner jag nåt 21+6 så skulle jag hålla ut så länge till 22+0 och då vänta utanför förlossningen en minut över tolv haha
    Allt vatten som kommer ut har varit hos fostret.. förhoppningsvis har den hunnit träna lite när vattnet vart där.. har du ingen kontakt alls med vården? :/
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-24 19:06:09 följande:

Hej. Jag var på undersökning idag och det var lite fostervatten igen men endast lite vid huvudet eller runt halsen. Bebisen såg frisk ut i kroppen. Vi gick igenom hjärtat , stora kroppspulsådern , hjärna , ryggrad, revben osv. Den låg med händerna uppe vid huvudet :) gick fortfarande inte att se könet pga fostervattnet. Det var kiss i urinblåsan och i magsäcken.

Läkaren berättade för mig att han hade varit med om ett fall som mitt, då mamman inte ville göra en abort i vecka 18 när vattnet gick. Hon födde ett friskt barn. Han sa även att man kan inte veta hur det kommer gå eftersom det beror helt på hur mycket lungorna har hunnit utvecklas och man får vara beredd på att bebisen kan dö direkt vid förlossningen.

Han nämnde också att det KAN fortfarande läka (hålet i fosterhinnan) men man vet inte. De kommer följa mig nu. Han har skrivit rapporter enligt sista mensen. Han sa till mig att vi kan gå efter de två tidiga ultraljuden som jag har gjort. Inte rutinultraljudet eftersom det inte gick att mäta. Då är det alltså vecka 22+0 om tre dagar. Men från och med idag så hör jag ändå av mig till förlossningen om det skulle vara nåt antar jag. Eftersom det är det som står i journalen. Jag ska dit nästa gång om två veckor igen. Fick en ny sjukskrivning idag.

Vad skönt att höra! Då har den vatten ändå :) håller alla tummar!
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-29 15:50:12 följande:

Nu fick vi magsjuka här allihopa också. Förkylning , hosta, magknip och illamående. Fy O blä :/

Hur går de för dig??
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-03 18:01:09 följande:
    Vi är friska nu från alla sjukdomar. Blev bra innan sista april.

Idag har jag varit hos barnmorskan och lyssnat på hjärtat som slår ca 150 slag/minut. Fick även höra några sparkar. :)

Frågade även om de knölar jag känner så bra. Hon sa iaf att det är bebisen och hon kände när den rörde sig. Så jag får utgå från det då men har tyckt att det känts väldigt skumt. Lyckades dock inte känna den knölen jag menade men eftersom den byter plats så var det säkerligen bebisen hehe :) hon sa att det känns ännu bättre eftersom det inte finns något fostervatten.

Nästa vecka ska jag på ultraljud igen.
    Vad skönt att höra!!
  • carolinheiner
    Have90 skrev 2017-05-04 12:34:58 följande:
    Hej, jag ligger med i inlagd i Lund! Har legat här i tre veckor nu, är i vecka 25+2. Är du med på avdelning 44?
    :) ja va på 44 igår å fick Cerklage :)
  • carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-08 15:35:52 följande:

Jag har varit på undersökning idag och det ser ut som vanligt. Alltså inget vatten nu heller. Så prognosen ligger då fortfarande på 1% att den skulle klara sig eftersom lungorna inte kan utvecklas utan vatten.

Jag frågade om det förvärras ju längre den ligger utan vatten och om det är större chans för den att överleva om man tar ut den tidigare och det är det ingen som har någon forskning på för man vet inte hur lungorna utvecklas i magen mer än att de behöver vatten. Så säg att lungorna skulle ha fått vatten ett tag , så det man inte vet är om de kanske blir "stela" av att ligga tex två veckor utan vatten eller om det bara har betydelse att de får någon träning alls. Så ingen vet vad som har betydelse egentligen :/ eller vad som då är bäst.

Bebisen ligger i säte. Då betyder det att om den kommer nu så skulle man egentligen behöva göra ett kejsarsnitt men hon tyckte inte man skulle göra det eftersom det är för svårt så här tidigt i graviditeten och det skulle skada mig för mycket. Annars kunde man hoppas på en snabb förlossning så huvudet inte tar för lång tid men hon sa ändå att prognosen är så dålig. Man kommer heller inte kunna vända bebisen innan även om den växer på sig eftersom det inte finns något fostervatten. Den kommer heller inte vända sig själv. Nu ligger den alltså med rumpan nedåt och fötterna och händerna över huvudet. Så undrade hon om jag ville att de skulle dra iväg med bebisen och försöka liva upp den trots att de inte tror det är bra prognos, eller om jag vill ha bebisen hos mig de minuterna som den kommer leva.

Ja hade beslutat att låta dom springa iväg å iaf försöka rädda den.. OM den inte skulle klara sig så kommer du ha tid att hålla tills du e "redo"..
    ja hoppas inte de blir fallet.. <3
Svar på tråden Vattenavgång v.18