Vattenavgång v.18
Man blir illa berörd över hur du blivit behandlad idag :( alldeles oavsett hur det går har du och bebisen fixat det är tillsammans långt mer än en månad nu. Jag håller verkligen tummarna för dig/er!
Man blir illa berörd över hur du blivit behandlad idag :( alldeles oavsett hur det går har du och bebisen fixat det är tillsammans långt mer än en månad nu. Jag håller verkligen tummarna för dig/er!
Om att springa iväg med bebisen är att kapa navelsträngen direkt och beröva den stora delar av sitt blod, skulle jag säga nej.
För bebisens skull och med de förutsättningar som finns är det i min mening viktigt att denne fårvaktare sitt blod, detta gör att bebisen får mer ork och större chans till överlevnad. Det finns ingen läkare som så snabbt och smidigt kan ge barnet det denne behöver, vilket moderkakan kan.
De många prematura bebisar avnavlas fort och får inte sitt viktiga blod. Och som vi vet är blodbrist inte optimalt på något vis.
De kan och bör starta neonatal upplivning på rummet med intakt navelsträng. Och närhet till dig, den enda tryggheten bebisen har. Och när moderkakan gjort sitt jobb förflytta bebis till neonatalen.
Jag har precis fått prata med en jättekunnig läkare på Neonatalavd.. Hon har berättat för mig att om de inte hade sett någon chans alls så hade jag inte ens fått komma hit. Det var hon som sa att de hade plats för mig så jag fick komma hit. Nu kommer de verkligen göra allt för den här bebisen precis som jag har gjort och hon tyckte jag gjorde rätt val att ge bebisen en chans oavsett vad som händer sen. De kommer ha kvar mig här förhoppningsvis ändå tills bebisen föds, och när man ser att den bara klarar sig med cpap efter några dagar så kan vi bli flyttade hem igen.
Hon sa att man vet ju inte hur mycket bebisens lungor har utvecklats förrän den kommer ut, det har även betydelse i dessa veckor att den utvecklar lungorna i takt med växten och hon nämnde att man kan ju överväga att sätta igång pga att lungorna inte ska bli för små i förhållande till kroppen , men gärna att man väntar ändå och hoppas att de utvecklas så bebisen hinner växa på sig eftersom nu är varje dag värdefull för dess överlevnad och gärna minst vecka 26 sen hoppas man på 28, sen brukar det inte vara vanligt att gå längre. Vill man slippa kejsarsnitt så ska man gå helst 34 veckor, eller att bebisen inte ska väga mindre än 2500gram. Man har egentligen ingen forskning på vad det är som gör att vissa utvecklar lungorna ändå, hon sa också att de kan växa lite även utan vatten.
När det är tecken på att allt sätter igång så kommer man göra ett ultraljud på mig för att se om bebisen är tvungen att förlösas med kejsarsnitt eller inte. Det har hänt att några bebisar har vänt på sig även utan vatten. Då sa hon också att föder man vanligt så kan det vara så att bebisen kommer ut i fostersäcken när det inte finns vatten, vilket faktiskt är någonting positivt om den följer med för då är det mindre risk för skador.
Jag själv skulle säga att då borde man ju kunna få med sig navelsträngen när de för bort bebisen, eller hur ? ;) bara en idé jag fick. Glömde fråga om det.
Kan vara så som jag sa till henne, att eftersom jag läcker som en skjuts med vatten när jag ligger på vänster sida på natten, så kan hålet ha flyttat sig lite så de tyckte absolut det var en bra idé av mig att prova bara ligga på höger sida och ryggen för att se om det gör någon skillnad. Varenda droppe är värdefull sa dem.
Hon berättade mycket om vad de gör på Neonatalavd, några exempel med bebisen var: intubering av lungorna till att börja med, man ger nåt ämne som finns i tvättmedel och diskmedel för att ytspänningen på vattnet i lungorna ska försvinna så bebisen inte får lika svårt att andas, blodprover och näring via navelsträngen, och gärna så lite stick som möjligt i kroppen pga infektionsrisken. Något ämne som även finns i Ipren som gör att en stor pulsåder från hjärtat ska stängas om det behövs och inte stänger sig självt (vilket är vanligt att det inte gör i så tidiga veckor) De ger antibiotikan på en gång när den föds till de märker att den inte har någon infektion. Den får k-vitamin för att blodet ska levra sig normalt så att risken för hjärnblödning minskar. Hjärnblödning var dock inte så allvarlig egentligen på en nyfödd då de är under utveckling av hjärnan, så även en större hjärnblödning behöver inte betyda några men , även om det finns fall då det KAN hända. Alla små nyfödda är väldigt känsliga för minsta lilla infektion då de inte har något immunförsvar alls. De tar all bröstmjölk från mamman som går och sen tar de även donerad bröstmjölk. Bröstmjölken är pastöriseras som vanlig mjölk. Den droppar de gärna direkt i barnets mun så de får känna smaken. Sen vill man så fort som möjligt bli av med alla apparater så barnet själv kan komma igång med amningen.
Det är otroligt ovanligt med min situation sa hon. Så man vet inte mycket alls. De kommer iaf ha koll på mig nu, onödigt annars om jag skulle ligga här. De kommer göra tillväxtkontroll om två veckor igen, flödet kommer de kolla en gång i veckan , om inte ctgn skulle visa något onormalt , då skulle de kolla flödet varje dag.
Nu ska jag ner och få se på avdelningen på neonatalen.
Hur går de??
Tack alla :)
Jag gör kontroller varje dag och det känns bra här. Kan bli lite långtråkigt men jag lyckas nog få hit en symaskin i morgon så kan jag sy lite fina bebiskläder till Neonatalavd!
Jag hade lite mer "sammandragningar" igår på natten och även inatt. Men inget som har varit värre än tidigare. Ganska milt men de höll i sig länge istället så jag kunde inte sova. Men det har inte varit något på dagarna. Inget vatten på två dagar när jag legat på höger sida och halvt upprätt eller stått.
Det känns en del i ryggen av att bara ligga så. Var tvungen att ligga vanligt ett tag och då kom det mer vatten igår kväll och inatt. Vet ej om det har med hur jag låg att göra :)
De hoppas jag går några veckor till eftersom livmodern är så tjock nu så det är jättesvårt och riskabelt med ett kejsarsnitt nu. Men de är förvånade ändå att jag gått så länge utan att ha fått en infektion.
Tog mig till stan och taxi tillbaka så fick tag i lite fina tyger :)
Det var det värt. Så får jag lite annat att tänka på också. Blir nån mössa och kanske en "pyjamas" eller liknande.
Det är en del rotation på personal här men vissa ser man flera gånger. Får se om mina favoriter hinner komma tillbaka.
Vi har gjort ctg igår och det såg bra ut. Det ska göras ca 3ggr/vecka, och hjärtat lyssnar vi på ikväll och minst en gång per dag. Jag gjorde undersökning som hos "vanliga BM" SF - måttet var 21, så alltså på nedre kurvan men ändå normal, som vikten, inom normal. Nu ska bebisen följa sin egen kurva så är de nöjda. Flödet har sett bra ut.
Magen känns ganska mjuk igen. Jag ska även be om en extra dos kortison om det går några veckor till. De har inte sett någon skillnad på att inte ge, men jag tänkte att det kanske finns nån skillnad som de inte sett när bebisen inte har vatten.
Lycka till!
Grattis till dottern!! Tjejer sägs vara starkare å mer envisare än pojkar :)
Inatt (31052017)föddes en helt perfekt flicka som fick namnet Freja. Men en infektion slutade i akut kejsarsnitt och spred sig till vår starka kämpe. Till Slut orkade inte ditt hjärta mer och slutade slå. Du var för perfekt för denna värld. Vårt älskade ängla barn Freja Alice Sandberg född 20170531 38cm och 1276g född i vecka 29+4. Mamma o pappa älskar dig och din stora syster är stolt över dig
De lyssnade inte på mig när jag skrek i smärtor och bad om att förlösa. Fick en kraftig infektion som nästan tog bådas liv. Tyvärr var jag den enda av oss som överlevde. Hon dog undertiden de gjorde snittet. Hennes hjärta slog precis innan de körde ner oss. Hade klagat i flera dagar på blödningarna och att de ständigt stoppade värkarna (på kvällen när inte ordenarie läkare var där) fast det var bestämt att man inte skulle göra det. Hon hade levt om de bara hade tagit allt på allvar. Nu får jag istället begrava mitt älskade barn.
Jösses så duktig hon e!! Hon har en ljus framtid framför sig! Vår kunde inte ha grimma försen han va i v 35.. syrgasfri v 38. Hemgång v 39+5. Föddes v 26+0. Idag märks de inte på honom att han e extremprematur.. han har endast en släng av förkylningsastma pga sina skador på lungorna..
Men vad är de jämnfört med livet!
Jag är ännu en anonym följare som följt er länge utan att kommentera!
Blir så glad när jag ser hur det utvecklar sig.
Eftersom jag själv haft en liten tös som blev extremt sjuk när hon var nyfödd så vet jag ganska väl vad ni går igenom, vår tös är inte prematur men känslorna är de samma.
Har hållit mig lite i bakgrunden då jag väntat på det hemska bakslaget som läkarna sa till oss nästan alltid kommer. Och nu har ni haft ert och det har gått bra, så nu blir det bara bättre och bättre! Det är en stark liten tös ni har!
Minns känslan att få komma "hem" hade aldrig kunnat tänka mig att ens hemsjukus skulle kunna kännas som hemma men det gör det verkligen.
Och med de framstegen hon gör så är ni nog "hemma" snart!
Väntar själv barn nu som kommer födas prematurt men jag klarade extremprematur gränsen idag så det känns bra. Känns extra bra att veta om de kommer så finns det bra sjukvård som kan rädda våra små liv precis som ert liv!
Kram
Saga väger 1880 nu ungefär.
Det går bra allting förutom CVKn som fortfarande behövs då vi inte kunnat öka maten än så mycket.
Ögonundersökningarna har gått super och hon syresätter sig själv fortfarande jättebra. Hon har även varit väldigt stabil den senaste veckan. Dock fick hon vaccination igår, trots att jag sa att hon varit snuvig på natten och att jag själv känt nåt på natten i halsen. På det så gjorde de ögonundersökning idag (de gör dem supertrötta) och blodprover på det. Så visste att det skulle bli nåt. Nu var hon sååå trött och högre crp på det (inte konstigt) men då kommer en läkare in och ska alltså ge henne antibiotika i förebyggande syfte med tanke på att hon var så trött och det högre crpt.
På det kan jag tillägga att hon skulle behöva mer blod för det gör henne trött också.
Men nu kan ju inte jag bestämma vad som ska göras tyvärr :/
Kanske en antibiotikakur inte är hela världen, men det känns lite jobbigt med tanke på hur mycket hon får vara med om hela tiden.