• Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • Anonym (En vän med en bil)

En vän till mig frågade om jag kunde hjälpa henne att ta körkort, hennes föräldrar hade varken bil eller tid.
    En gång i veckan i ca 5 månader övningskörde vi i min bil. Krypkörning, landsväg och stadstrafik. Ungefär en timme i veckan, mot slutet längre eftersom hon blev en bättre förare som orkade lite mer.
    Jag hämtade och lämnade henne hemma hos henne. Och jag pluggade på och lade upp körningarna innan för att hon skulle bli en bra förare.
    När hon sen aldrig erbjöd sig att betala bensin en enda gång så dirigerade jag tillslut in henne på en bensinmack och sa att det var dags att lära sig att tanka och tvätta bilen.
    Jag visade henne hur man tankade och sa sedan att hon kunde gå in och betala medan jag väntade i bilen.

Sen ville hon inte övningsköra något mer med mig.

• Farfallos
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:32:57 följande:

Återigen, det är inget jag har något med att göra. De hade tagit bilen i alla fall oavsett vad jag hade valt att göra.

Så om de ändå hade tagit bilen, varför ska du betala bensin då? Du säger att du inte har något att göra med andra kostnader än bensin, men service, värdeminskning och däck har en direkt koppling till varje mil precis som bensin. (Skatt och försäkring kostar ju inte mer bara för att du kör en mil extra, så skit i de kostnaderna.) Förklara skillnaden mer konkret än att bara säga att du inte har med de kostnaderna att göra.
  • MissNastrax
    Anonym (Loool) skrev 2017-02-27 20:00:51 följande:

I min kultur diskuterar man inte pengar. Det anses vara pinsamt, att man ska dela på saker osv, man bjuder o delar med sig av allt man har, förutsatt att personen inte har, och att personen oxå ger av sitt som oxå är en oskriven regel, inget man uttalar svart på vitt. Man frågar inte gäster om pengar osv om de bor hos en. Men det finns väl en gräns på hur mkt man låter sig själv utnyttjas, för jag insåg sen att hon endast var hos mig pga hennes kille som umgicks med oss som hon bodde så långt ifrån, så hon utnyttjade att jag tillgång till lgh nära honom, hon utnyttjade honom oxå för den delen för han sålde grönt som vi höll på med den sommaren ( inget jag gör idag, dock ) så vi fick av honom gratis varje gång vi ville röka.

Var 18 då är 27 idag, så Jag var ung då och visste väl inte bättre i Guess, men fick ju nog tillslut så vi gled ifrån varandra.

En tjej i mina takter, man diskuterar inte att man ska ha ören och små skrot tillbaka utan man bjuder och blir bjuden, det blir jämnt i slutändan och man bara är och struntar i trivaliteter så länge det inte är stora valörer och det börjar gå till överdrift.. märkt när jag flyttade till sthlm att det är väldigt mycket betala på öret och swisha hit och dit jämfört med vart jag är uppväxt.
  • nevermind
    Anonym (En vän med en bil) skrev 2017-02-27 21:04:56 följande:

En vän till mig frågade om jag kunde hjälpa henne att ta körkort, hennes föräldrar hade varken bil eller tid.
    En gång i veckan i ca 5 månader övningskörde vi i min bil. Krypkörning, landsväg och stadstrafik. Ungefär en timme i veckan, mot slutet längre eftersom hon blev en bättre förare som orkade lite mer.
    Jag hämtade och lämnade henne hemma hos henne. Och jag pluggade på och lade upp körningarna innan för att hon skulle bli en bra förare.
    När hon sen aldrig erbjöd sig att betala bensin en enda gång så dirigerade jag tillslut in henne på en bensinmack och sa att det var dags att lära sig att tanka och tvätta bilen.
    Jag visade henne hur man tankade och sa sedan att hon kunde gå in och betala medan jag väntade i bilen.

Sen ville hon inte övningsköra något mer med mig.

• Fjäril kär

Rent generellt tycker jag illa om milimetersnåljåpar.

Såna som tycker rätt ska vara rätt fast det bara blir löjligt snålt.

Nån tex som köper två kaffe på stan till sig och kompisen och som sen tjatar hål i huvudet om den där jäkla 15-kronors muggen som bara SKA bjudas/betalas tillbaka.

Personer som tycker det är helt i sin ordning att kräva växel tillbaka från folk där det handlar om 1-10 kr . Och som på riktigt tycker att de är skyldig personen pengar. Får det verkligen att låta som att det handlar om större summor men bara är nån ynka krona här och där.

Folk som på riktigt kalkylerar med att de alltid blir bjuden tillbaka, inte av artighet, utan för att gå ekonomiskt jämnt upp med sin egen bjudning. Ser de tecken på att det inte blir så då blir dom personerna heller inte inbjuden från början.

• Anonym (...)

Hade en kompis som "bjöd" en grupp vänner på middag. Hon ringde i sista minuten och frågade om jag kunde köpa en sak på vägen som hon glömt. Ingenting konstigt med det. Förutom att hon frågade efter olika ingredienser av olika gäster. På så sätt behövde inte hon betala för någonting.

En annan kompis hade varit hemma hos mig för att vi skulle gå ut på krogen. Till det tillfället hade hon tagit med sig vin och jag bjöd på drinkar. Vi hade det trevligt under kvällen. Dagen efter ringer hon till mig och säger att hon är utanför med bilen och vill komma för att hämta sitt vin. Vinet kostade ungefär en hundralapp och det fanns bara en liten skvätt kvar i botten.

En kille jag dejtade under en period bjöd hem mig på övernattning. Han skröt om hur fint och lyxigt badkar han nyss hade köpt och erbjöd mig att använda det när jag ändå var där. Så det gjorde jag. Dagen efter skickade han ett sms till mig och bad mig att föra över pengar till honom för vattnet.

• Anonym (Mamma)

Min mamma. Hon och hennes man hade gott om pengar på den tiden (men prioriterade lite märkligt).

Vi åkte utomlands, och hon packade alla sina saker i sin mans resväska och i sin egen packade hon ner mat. Köttfärs, pasta, nudlar, ravioli på burk. ALLT! För att slippa betala "dyr" restaurangmat under en vecka.

• Anonym (M)
    Anonym (...) skrev 2017-02-27 21:33:14 följande:

En kille jag dejtade under en period bjöd hem mig på övernattning. Han skröt om hur fint och lyxigt badkar han nyss hade köpt och erbjöd mig att använda det när jag ändå var där. Så det gjorde jag. Dagen efter skickade han ett sms till mig och bad mig att föra över pengar till honom för vattnet.

Va, är det sant!? Helt otroligt! Förvånad Vad svarade du? Du borde ha åkt dit med några dunkar vatten i stället. Skrattande 
  • ostpaj

Hade en vän på gymnasiet som var snål. Hennes föräldrar är jätte, jätterika och jag tror att ekonomiläxan uteblev helt. Hon har alltid fått allt hon pekar på osv. T.ex var hon 16 och bodde i sin egna 3a ett stenkast från skolan. Vilken 16-åring drömmer inte om det? Egentligen var det lite synd om henne, för det var ju inte hennes fel att hon blev som hon blev. Hennes familj var väldigt speciell. Hursomhelst, det snåla i det hela var att hon bad om att få tillbaka den där tian för colan hon hade bjudit mig på förra veckan. En annan gång var vi hungriga och hon ringde mamman och bad om pengar. Efter en stund ringer mamman tillbaks och jag hör henne säga "jag satte in 2000kr. Bjud ostpaj på mat också". Helt plötsligt var inte min kompis hungrig längre och vi åt ingenting.

• ragnvaldigur
    Mandel skrev 2017-02-27 09:41:00 följande:

En klassiker som jag skrivit om tidigare här på fl:

Makens mormor!
    Nu finns hon inte längre, men för många år sedan var vi och firade hennes födelsedag och hon bjöd på smörgåstårta.
    Självklart var det mimosasallad på ett lager och jag kan verkligen inte med det.Jag hade skrapat bort det så det låg en liten hög på kanten på tallriken och när vi sedan dukade av bar jag ut tallriken till köket där mormor stod och sköljde av och staplade ihop. 
    När jag sedan kom tillbaka med de andras tallrikar ser jag hur mormor står och velar med min tallrik över papperskorgen och jag verkligen ser på henne att hon har skitsvårt för att skrapa av och kasta mimosasalladen. Hon svepte tallriken flera gånger fram och tillbaka över papperskorgen. Spara eller kasta...
    Sedan fick hon syn på mig och då blev hon tvungen att skrapa av i papperskorgen

Svärmor envisas med att skölja ur brödpåsar och återanvända. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Ang att hon sparade på brödpåsar är ju jättebra för miljöns skull! Det gör jag själv.
    Alla vet ju att plast förstör haven och djurens magsäckar.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?