• Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • Anonym (Snåljåpar)
    Farfallos skrev 2017-02-27 16:38:06 följande:

Kostnaden är väl vad den är oavsett om det är ett företag eller någon annan som ska betala. Personligen skulle jag aldrig kräva folk på bensinpengar om jag ändå skulle åka samma väg, men möjligen en fika eller att någon annan körde hem så att jag kunde ta ett glas. Men bara service, reparationer och däckslitage kostade 7 kr/mil på min förra bil som jag hade i 7 år. På det kom sedan lite mer luddiga kostnader som försäkring och skatt som liksom blev det samma oavsett mil, men eftersom det var en diesel så blev det ändå omkring 11 kr/mil. Värdeminskningen sedan var omkring 8 kr/mil.

Som du ser så finns det kostnader, och det är inte orimligt att önska av de som nyttjar bilen att betala för sig. Jag skulle inte ha gjort det själv, och tycker det är udda, men absolut inte fel. Att du absolut inte vill betala för dig trots att det finns en uppenbar kostnad är betydligt mycket konstigare. 

Kör man regelbundet med privatbil i jobbet är det en helt annan sak, det går inte ens att jämföra. Jag erbjuder mig alltid att betala bensinpengar, problemet var att de ville att jag betalade service och reparation av deras bil, det är inget jag har med att göra. Vi skulle tillsammans åka på ett evenemang så vi var några stycken, två hade bil och det var han som körde bilen som frågade mig om jag ville åka med eftersom vi skulle vara tillsammans på evenemanget. Det blev inte en meter extra för dem.

Jag vet att det kostar att ha bil, men som sagt det är inget jag har något med att göra. Precis som att jag inte betalar hyra då jag sover över hos någon eller en del av vattenräkningen då jag dricker ett glas vatten eller går på toa.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (Kokko) skrev 2017-02-27 16:00:45 följande:

Jag skrev ju faktiskt att jag INTE själv tar betalt för mer än bensinen, och ofta inte ens för det. (Jag var en lång period alltid fyllechaffis och skjutsade runt på massor av vänner och bekanta utan att få ett enda öre för det. Så nej. Jag är inte snål på det sättet.) (Och för att förtydliga så var majoriteten av dessa fripassagerare fullt friska, arbetande personer. Ofta med hög lön.) 

Men jag tycker ändå det är ett feltänk att tycka någon annan är snål för att den vill ha betalt för de verkliga kostnaderna när man åkt med en längre (eller många korta) sträcka i någon annans bil. I mitt fall handlade det dessutom ofta om att de bad (eller tog för givet) att jag skulle köra långa omvägar för att skjutsa hem dem mitt i natten. Och jag är liksom lite dumsnäll, så jag sa inte ifrån, utan gjorde som de sa. UTAN att be om betalat, som sagt. Och utan att de själva erbjöd sig heller.

- De flesta bilägare ser det inte som något självändamål att ha bilen full av (fri)passagerare. Själv föredrar jag i allmänhet att åka ensam i min bil, men har som sagt ändå ofta tagit med andra personer gratis. Men jag tycker alltså inte det är något man som passagerare i någon annans bil kan vänta sig eller kräva. Det naturliga är att själv erbjuda sig att betala den verkliga kostnaden. 

Det handlar då inte om att någon annan står för ens egna kostnader, utan att man delar på de kostnader man själv är med och orsakar. Annars tycker jag - faktiskt -  att man är snål.

Du kanske inte tar betalt, men du tänker i alla fall på det sättet. Jag förstår fullt ut att du kände dig utnyttjad som fyllechaffis och inte bara för bensinpengarna, jag förstår inte riktigt varför du gick med på det. Men det här är något helt annat och jag betalade för de verkliga kostnaderna, min del av bensinen. Det andra är inget jag har någonting med att göra. Ville de åka själva skulle de inte frågat om jag ville åka med, det var deras förslag jag hade lika gärna kunnat åka tåg.
  • Anonym (Loool)

När jag gick sista året i gymnasiet fick jag mitt första riktiga jobb så jag jobbade samtidigt som ja gick i skolan, hursomhelst hade jag då en tjejkompis som bodde cirka 30 minuter med bil från oss andra hon umgicks med. Den tiden hade min syster sin första egna lgh men hon var aldrig hemma så då var jag alltid där med mina kompisar, bland annat denna tjej kompis. Hon sov och åt hos mig, använde mina kläder samt hygien artiklar osv nästan en hel sommar. Varje gång vi skulle hitta på något som att dra till grönan tex lr gå ut på krogen så betalade jag för både mig själv och henne för hon jobbade inte. MEN då och då gick hon hem emellan. Hon hade rika föräldrar som bodde i stor villa som egentligen köpte allt hon pekade på åt henne. Så varje gång hon drog hem en två dagar Max fick hon massa dyra grejer, jeans för flera tusen, o massa annat dyrt och hon kom alltid tillbaka till mig o skröt om allt dyrt hon hade fått, trots att jag själv inte hade mycket pengar men ändå delade allt med henne. En dag blev jag extra irriterad när ja knappt hade pengar kvar och hon kom tillbaka o skröt om att hennes mamma köpt pärlor hon skulle göra tavla av för 1500 kr. Men botten blev det när jag en dag frågade om hon kunde ta med sin bil, för hon var den ända som körde bil på den tiden och hon frågade efter bensin pengar, då fick hon höra ett o annat.

Inte för att skryta men Jag är väldigt generös av mig, om jag har och du inte har så är mitt ditt, men d värsta jag vet är någon som vill dela mitt och behålla sitt för sig själv. USCH!!

• Anonym (J)
    ostpaj skrev 2017-02-27 19:02:53 följande:

Mitt barns pappa tog pengar från vår dotters spargris för att köpa cigg. Flera gånger. Först sedlarna. Sen alla tior och femmor. Och nej, han la aldrig tillbaka dem.

Charmigt!

Det gjorde min "pappa" med.

Han köpte öl.

Jag har brytit med honom för länge sen. Men han har förstås gjort värre saker.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:08:48 följande:
    Det blev inte en meter extra för dem. 
    Om du anser att det inte blev någon extrakostnad för dom så borde du inte betala för någon bensin heller.
  • linani
    Anonym (???) skrev 2017-02-27 19:05:12 följande:

Hon kanske var fattig? Och vad gör det om hon äter rester som ändå skulle slängas?

Hon var inte fattigare eller rikare än någon annan i sällskapet. Gör och gör, det gör väl inget särskilt. Vad tycker du att "det gör" om någon är snål?

Tråden handlade om snålhet, och jag tycker defintivt man är snål om man under en långhelg konsekvent inte köper egen mat utan äter av andras rester.
  • Anonym (Hmmm)

En vän som varje gång vi var på krogen och det var dennes tur att ta nästa runda skulle helt plötsligt hem.

En annan vän som ville att en vän skulle bjuda tillbaka eftersom vännen hade köpt en hamburgare för något år sedan. Att den vännen blivit bjuden på middag till sig, sin partner och barn flertal gånger var inte viktigt i sammanhanget.

Makens föräldrar som vid varje gång det skall köpas en gemensam present skall ha på exakta örat av beloppet, även när deras barn studerade eller hade det tufft ekonomiskt. Föräldrarna tjänar bra med pengar kan tilläggas.

• Anonym (Min syster)

Min syster.

Alla vi syskon med partners blev bjudna semester utomlands på en vecka av våra föräldrar. Vi fick också 50 000 kr i förskott på arv i samband med resan. Resan ändrades i sista sekund till all inclusive, också på mina föräldrarna bekostnad.

Men ändå hade hon inte råd att äta ute på restaurang en av dagarna när vi var ute, trotts att tanken från början var att alla skulle betala sin egen mat. Hon och hennes kille blev sura över förslaget eftersom "vi visste hur dåligt med pengar de hade". De tog bussen hem till hotellet och ugglade. Vi andra åt god mat och råkade hamna mitt i ett lokal festlighet som var rätt unikt och ett riktigt fint minne.

• Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:13:19 följande:
    Men det här är något helt annat och jag betalade för de verkliga kostnaderna, min del av bensinen. Det andra är inget jag har någonting med att göra
    De verkliga kostnaderna är även de för slitage och värdeminskning. Kostnader som uppstår endast för att JUST DEN RESAN gjordes och ingenting som de ändå hade behövt betala om bilen hade stått och ni alla hade åkt på något annat sätt
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-27 19:20:59 följande:

Om du anser att det inte blev någon extrakostnad för dom så borde du inte betala för någon bensin heller.

Jag frågar som sagt alltid, det känns artigast och jag vill gärna bidra.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?