• Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • John22
    Dumbledore skrev 2017-07-09 21:48:41 följande:

Jag skjutsade en kompis och hans kompis sammanlagt nästan sex mil, de ville titta i en butik i grannstaden. Jag hade absolut noll intresse av den butiken, så jag körde för att jag inte hade något annat för mig. Framme i grannstaden skulle jag köpa en flaska vatten, stället tog bara kontanter (det här var ett tag sen) och jag saknade 5 kronor. Min kompis kompis (A) hade en femma jag fick. De båda handlade en del i butiken och sen åkte vi hem. Under bilresan hem började A rota bland mina grejer, läste i mina block och sånt, tills min kompis upptäckte honom och sa ifrån. När vi väl var hemma och jag skulle släppa av honom sa han "just det, du är skyldig mig fem spänn, glöm inte det!". Jag hade alltså just kört honom nästan 6 mil, utan att ha eget ärende och utan att ta en krona betalt för bensin... Man kan säga att han aldrig fick åka en meter i min bil igen.

Du skulle ha sagt "ja just det, då blir det bara 195 kronor för bensin och tidsförlust. Glöm inte pengarna nästa gång vi ses".
  • Anonym (Lina)
    Egon den stora skrev 2017-07-09 21:59:53 följande:
    Människor utan bil verkar ofta tro att det är gratis att köra,
    Haha ja. Jag hade för flera år sedan en kompis som förutsatte att jag skulle hämta hen hela tiden när vi skulle till samma ställe. Det gick från "skulle du kunna hämta mig?" till "vilken tid kommer du imorgon?". Jag höll god min eftersom jag ändå uppskattade sällskapet men när det blev i princip varje dag, med en omväg på totalt kanske 25 minuter per dag, blev jag lite grinig faktiskt och beklagade mig till min partner. Han sa att alla inte förstår att det är störigt, och att man får säga ifrån. Såklart lättare sagt än gjort. En dag beklagade sig kompisen till mig om att en i den nära familjen tyckte att hen skulle betala när hen använde deras bil, och hen tyckte det var snålt gjort av dem "varför kan de inte bara bjuda på det". Jag blev tyst och ba "ja, det kostar ju mycket med bil". Någon dag efter fick jag en slant av personen i fråga. Samma person frågade mig om mina bilkostnader, vid ett senare tillfälle, varpå jag svarade och hen frågade om det var per år (när det var per månad). Det är inte lätt när man själv inte har bil
  • nevermind

Jag skjutsade en kompis och hans kompis sammanlagt nästan sex mil, de ville titta i en butik i grannstaden. Jag hade absolut noll intresse av den butiken, så jag körde för att jag inte hade något annat för mig. Framme i grannstaden skulle jag köpa en flaska vatten, stället tog bara kontanter (det här var ett tag sen) och jag saknade 5 kronor. Min kompis kompis (A) hade en femma jag fick. De båda handlade en del i butiken och sen åkte vi hem. Under bilresan hem började A rota bland mina grejer, läste i mina block och sånt, tills min kompis upptäckte honom och sa ifrån. När vi väl var hemma och jag skulle släppa av honom sa han "just det, du är skyldig mig fem spänn, glöm inte det!". Jag hade alltså just kört honom nästan 6 mil, utan att ha eget ärende och utan att ta en krona betalt för bensin... Man kan säga att han aldrig fick åka en meter i min bil igen.

Fick han sin femma?
  • Anonas

Ja, vad ska man säga? Fick du reda på varför han rotade i dina grejer förresten? Trodde han kanske att du hade en femma undangömd någonstans?
  • Anonym (Snål-snålare-snålast)

En bekant umgås bland annat med en man som är väldigt rik. Den rike mannen äger villa i 15-miljonersklassen utanför Stockholm och ryktet säger att den rike mannen tjänar 6 miljoner kronor om året.

De andra killarna i gänget har det också äldigt bra ekonomiskt, men inte på samma nivå.

Förra sommaren ville den rike mannen bjuda in sina vänner inklusive min bekant på fest i huset där han bor.

Trevligt, tänkte de andra och tackade ja.

Strax innan festen kom ett SMS från den rike mannen som ville att de andra skulle swisha över 450 kronor (eller om det var 500 kr) /var för det han skulle köpa till festen.

Och det han förmodligen hade planerat att köpa till festen skulle inte kosta 450 kronor per person, han skulle få pengar över då summan per festdeltagare aldrig skulle komma upp i 450 kr.

• Dumbledore
    nevermind skrev 2017-07-10 11:51:46 följande:

Fick han sin femma?

Det fick han faktiskt, någon dag senare.
  • Dumbledore
    Anonas skrev 2017-07-10 21:45:03 följande:

Ja, vad ska man säga? Fick du reda på varför han rotade i dina grejer förresten? Trodde han kanske att du hade en femma undangömd någonstans?

Nej, han var nog bara nyfiken och saknade normala spärrar.
  • Anonym (hmmm 2)

Hm kanske inte så snålt, Men ett par kvinnor jag trodde jag kände väl, Iaf den ena, Satt och åt godis utan att bjuda..
    Trots att hon gjort det förut..

• nernu

Har en släkting som av någon anledning har varit vän med den snålaste människan i kommunen. Hon brukade ringa upp när hon ville prata och sedan la hon på precis när min släkting svarade så att släktingen skulle ringa upp istället. Släktingen ska vid något tillfälle för hundra år sedan lånat ett par stickor (att sticka garn med alltså) av snåljåpen. Det hör till saken att snåljåpen har hur många stickor som helst. Släktingen och snåljåpen har glidit ifrån varandra på sistone pga flytt men flera år efter utlåningen fick släktingen ett vykort där snåljåpen beklagar sig över att hon inte fått tillbaka sina stickor och att hon inte förstår hur släktingen kan göra så mot henne. Knäppgök...

• Dumbledore
    nernu skrev 2017-07-11 04:44:31 följande:

Har en släkting som av någon anledning har varit vän med den snålaste människan i kommunen. Hon brukade ringa upp när hon ville prata och sedan la hon på precis när min släkting svarade så att släktingen skulle ringa upp istället. Släktingen ska vid något tillfälle för hundra år sedan lånat ett par stickor (att sticka garn med alltså) av snåljåpen. Det hör till saken att snåljåpen har hur många stickor som helst. Släktingen och snåljåpen har glidit ifrån varandra på sistone pga flytt men flera år efter utlåningen fick släktingen ett vykort där snåljåpen beklagar sig över att hon inte fått tillbaka sina stickor och att hon inte förstår hur släktingen kan göra så mot henne. Knäppgök...

Fast som stick-nörd själv måste jag säga att ett par stickor inte alltid bara är ett par stickor. Jag har massvis med stickor och virknålar, men vissa redskap är speciella och annorlunda, och skulle inte gå att ersätta med ett vanligt par till exempel.

I övrigt är det jävligt snålt att låta någon annan ringa när man själv vill prata!
  • Rock on
    Egon den stora skrev 2017-07-09 21:59:53 följande:

Människor utan bil verkar ofta tro att det är gratis att köra,

Herre jösses ja

En f.d kompis, som jag inte träffar längre, tyckte att det var bättre att jag kom till henne - ca 3 mil mellan oss - för det var ju bättre för då kunde min man skjutsa/hämta mig.

Min mamma bor 2 1/2 mil från oss.

För några år sedan skulle hon till sjukhus 5 1/2 mil från henne.

Hon frågade om min man kunde ta ledigt från jobbet för att skjutsa henne till/från sjukhuset och hon blev sur när maken sa nej.

I vårt län/landsting finns sjukresebuss som man åker gratis med om man visar kallelsen.....mamma ville inte åka med den bussen för då skulle hon vänta så länge både före & efter läkarbesöket.
  • nernu
    Dumbledore skrev 2017-07-11 17:51:42 följande:

Fast som stick-nörd själv måste jag säga att ett par stickor inte alltid bara är ett par stickor. Jag har massvis med stickor och virknålar, men vissa redskap är speciella och annorlunda, och skulle inte gå att ersätta med ett vanligt par till exempel.

I övrigt är det jävligt snålt att låta någon annan ringa när man själv vill prata!

Det är jag också ;) och det här var små strumpstickor i stål som jag vet att hon hade massor av exakt likadana. Hade det varit en del av ett knitpro-set typ så hade det självklart varit en annan sak. Sen är det ju inte snålt att vilja ha tillbaka grejer man har lånat ut men det här är alltså en person som utnyttjat min släkting till max under flera år och sedan när de inte hörts på evigheter så skickar hon ett vykort om att hon trodde att de var vänner och hur hon inte förstår hur hon kan göra så.
  • Dumbledore
    nernu skrev 2017-07-12 00:22:19 följande:

Det är jag också ;) och det här var små strumpstickor i stål som jag vet att hon hade massor av exakt likadana. Hade det varit en del av ett knitpro-set typ så hade det självklart varit en annan sak. Sen är det ju inte snålt att vilja ha tillbaka grejer man har lånat ut men det här är alltså en person som utnyttjat min släkting till max under flera år och sedan när de inte hörts på evigheter så skickar hon ett vykort om att hon trodde att de var vänner och hur hon inte förstår hur hon kan göra så.

Jamen dåså, då var det bara jävligt snålt!
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?