Inlägg från: Anonym (Snåljåpar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (???) skrev 2017-02-27 09:11:08 följande:

Men vatten är ju gratis så hur tänkte han där?

Anonym (???) skrev 2017-02-27 09:11:08 följande:

Men vatten är ju gratis så hur tänkte han där?

Vissa ställen tar några kronor för vattnet.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Farfallos skrev 2017-02-27 13:33:48 följande:

Det kanske är sant att deras bil kostar 40 kr/mil (vi vet ju inte vad de har för bil), men ville de (minst två personer) ha 40 kr/mil av dig? Om ni var tre så skulle ju du möjligen betala 13 kr/mil tänker jag.

Vi åkte en sträcka på 20 mil och var 4 personer i bilen. Han som ägde bilen påstod att resan kostade 800 kronor totalt. Av dessa 800 kronor var 280 kronor bensin. Vi var helt överens om vad bensinen kostade.

Men han menade på att vi skulle betala milersättning, det är något företag betalar om man kör i privat bil. Det ska täcka reparationer, service, värdeminskning m.m Han ville med andra ord att vi skulle betala värdeminskning och utgifter på hans bil.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (Kokko) skrev 2017-02-27 14:32:20 följande:

Jag brukar själv inte be om mer pengar än för bensin (och ofta inte ens det, för jag är så rädd att bli ansedd som snål.)

Men sanningen är ju att det faktiskt kostar MYCKET mer per mil än bara för bensinen. Så man kan lika gärna vända på det: Att den som vill åka med i någon annans bil och bara bidra med bensinkostnaden, är den som är snål. Själv brukar jag alltid erbjuda mig att hjälpa till med den "verkliga" kostnaden eftersom jag vet att bensinen är den lilla kostnaden i sammanhanget. 

Jag erbjuder mig alltid att betala för bensinen. Och visst är det dyrt att ha bil, jag har själv haft bil så jag vet vad det kostar. Men det är inte jag som tvingat någon att skaffa bil, har man inte råd får man helt enkelt sälja den. Andra ska inte behöva stå för ens kostnader. Ska man resonera som dig ska man ta betalt för el och uppvärmning då någon kommer över, samt slitage för möbler. Sover någon över ska de betala sin del av hyran den natten. Dricker någon ett glas vatten hos dig ska personen betala för det vattnet.

Du kanske räknar kronor på det sättet och det får du väl göra om du vill, men jag ser det som galet snålt.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Farfallos skrev 2017-02-27 16:38:06 följande:

Kostnaden är väl vad den är oavsett om det är ett företag eller någon annan som ska betala. Personligen skulle jag aldrig kräva folk på bensinpengar om jag ändå skulle åka samma väg, men möjligen en fika eller att någon annan körde hem så att jag kunde ta ett glas. Men bara service, reparationer och däckslitage kostade 7 kr/mil på min förra bil som jag hade i 7 år. På det kom sedan lite mer luddiga kostnader som försäkring och skatt som liksom blev det samma oavsett mil, men eftersom det var en diesel så blev det ändå omkring 11 kr/mil. Värdeminskningen sedan var omkring 8 kr/mil.

Som du ser så finns det kostnader, och det är inte orimligt att önska av de som nyttjar bilen att betala för sig. Jag skulle inte ha gjort det själv, och tycker det är udda, men absolut inte fel. Att du absolut inte vill betala för dig trots att det finns en uppenbar kostnad är betydligt mycket konstigare. 

Kör man regelbundet med privatbil i jobbet är det en helt annan sak, det går inte ens att jämföra. Jag erbjuder mig alltid att betala bensinpengar, problemet var att de ville att jag betalade service och reparation av deras bil, det är inget jag har med att göra. Vi skulle tillsammans åka på ett evenemang så vi var några stycken, två hade bil och det var han som körde bilen som frågade mig om jag ville åka med eftersom vi skulle vara tillsammans på evenemanget. Det blev inte en meter extra för dem.

Jag vet att det kostar att ha bil, men som sagt det är inget jag har något med att göra. Precis som att jag inte betalar hyra då jag sover över hos någon eller en del av vattenräkningen då jag dricker ett glas vatten eller går på toa.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (Kokko) skrev 2017-02-27 16:00:45 följande:

Jag skrev ju faktiskt att jag INTE själv tar betalt för mer än bensinen, och ofta inte ens för det. (Jag var en lång period alltid fyllechaffis och skjutsade runt på massor av vänner och bekanta utan att få ett enda öre för det. Så nej. Jag är inte snål på det sättet.) (Och för att förtydliga så var majoriteten av dessa fripassagerare fullt friska, arbetande personer. Ofta med hög lön.) 

Men jag tycker ändå det är ett feltänk att tycka någon annan är snål för att den vill ha betalt för de verkliga kostnaderna när man åkt med en längre (eller många korta) sträcka i någon annans bil. I mitt fall handlade det dessutom ofta om att de bad (eller tog för givet) att jag skulle köra långa omvägar för att skjutsa hem dem mitt i natten. Och jag är liksom lite dumsnäll, så jag sa inte ifrån, utan gjorde som de sa. UTAN att be om betalat, som sagt. Och utan att de själva erbjöd sig heller.

- De flesta bilägare ser det inte som något självändamål att ha bilen full av (fri)passagerare. Själv föredrar jag i allmänhet att åka ensam i min bil, men har som sagt ändå ofta tagit med andra personer gratis. Men jag tycker alltså inte det är något man som passagerare i någon annans bil kan vänta sig eller kräva. Det naturliga är att själv erbjuda sig att betala den verkliga kostnaden. 

Det handlar då inte om att någon annan står för ens egna kostnader, utan att man delar på de kostnader man själv är med och orsakar. Annars tycker jag - faktiskt -  att man är snål.

Du kanske inte tar betalt, men du tänker i alla fall på det sättet. Jag förstår fullt ut att du kände dig utnyttjad som fyllechaffis och inte bara för bensinpengarna, jag förstår inte riktigt varför du gick med på det. Men det här är något helt annat och jag betalade för de verkliga kostnaderna, min del av bensinen. Det andra är inget jag har någonting med att göra. Ville de åka själva skulle de inte frågat om jag ville åka med, det var deras förslag jag hade lika gärna kunnat åka tåg.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-27 19:20:59 följande:

Om du anser att det inte blev någon extrakostnad för dom så borde du inte betala för någon bensin heller.

Jag frågar som sagt alltid, det känns artigast och jag vill gärna bidra.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-27 19:25:42 följande:

De verkliga kostnaderna är även de för slitage och värdeminskning. Kostnader som uppstår endast för att JUST DEN RESAN gjordes och ingenting som de ändå hade behövt betala om bilen hade stått och ni alla hade åkt på något annat sätt

Återigen, det är inget jag har något med att göra. De hade tagit bilen i alla fall oavsett vad jag hade valt att göra.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (CPOlle) skrev 2017-02-28 12:17:20 följande:

Har du bil?

Jag sålde min bil för något år sedan, hurså?
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (vivi) skrev 2017-02-28 11:50:01 följande:

I den här historien är det du själv som är den snåla!

Förväntar du dig ofta att andra ska betala dina räkningar och anser att det är snålt om de inte gör det? Jag kanske ska skicka min hyra till dig, den börjar bli lite dyr.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (hm) skrev 2017-02-27 19:47:52 följande:

fast varför vill du inte bidra till slitaget och värdeminskningen?då kan du med ditt resonemang även tycka att det är fel att du ska betala bensin

För att jag inte har något med värdeminskningar att göra, det är inte min bil. Det är kul att du anser att jag är generös som ville betala bensinen.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (-.-) skrev 2017-02-28 14:01:06 följande:

Blev den för dyr att underhålla ?

Bland annat, jag flyttade också till ett ställe med bra kommunaltrafik. Tillskillnad från han jag åkte med förväntar jag mig inte att andra ska betala mina kostnader då jag inte har råd.
  • Anonym (Snåljåpar)
    Anonym (abc) skrev 2017-02-28 14:24:59 följande:

Jag håller med men jag tror de som tycker att medpassageraren ska betala slitage m m själva har erfarenhet av och tänker sig bekanta som vill ha skjuts hit och dit och har sådant i bakhuvudet. Inte samma situation men det påverkar tänket.

Själv minns jag en kursare som tyckte vi skulle samåka dagligen. Jag hade blivit tvungen att passa vederbörandes tider i stället för att rå mig själv, skulle spara kanske en kvart enkel resa (som inte spelade mig någon roll) och bilåköraren ville ha mer betalt än vad jag gav för månadskortet som jag använde privat också (med tanke på ovannämnda bilkostnader.) Det var inte mycket till fördelar för mig och jag tackade vänligt nej. Varpå vederbörande blev sur (!).

Det är ju något helt annat och det handlar ju inte främst om pengar heller utan om att folk tar än för givet och förväntar sig att man ska ställa upp när och hur som helst. Personen du pratar om struntade ju fullkomligt i dig. Det skulle jag också bli sur över.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?