smulpaj01 skrev 2017-02-27 14:29:34 följande:
En fd tjejkompis till mig är den snålaste jag träffat. En hel sommar bjöd jag henne på taxi, inträde, drinkar m.m för hon hade aldrig pengar. När hösten kom reser hon 3 veckor till Maldiverna för hon "har ju sparat pengar hela sommaren" = levt på mig!
Jag var med om något liknande. En vikarierande arbetskamrat åkte med mig i min bil, fram och tillbaka till jobbet under en längre tid. En sträcka på nästan tio mil per dag. Dessutom fick jag åka en omväg på flera kilometer eftersom hen ville bli hämtad och avsläppt precis utanför dörren. (Svårt att passa tiden på morgonen hade hen också, men det har ju inte med pengar att göra.)
I alla fall var jag dumsnäll och bad aldrig om pengar eftersom hen ständigt klagade på sin dåliga ekonomi. (Om sanningen ska fram så ville jag helst inte ha med mig personen i bilen alls. Jag föredrar att åka ensam, och det fanns möjlighet att åka buss istället. Men personen insisterade på att få åka med mig, och jag var för mesig.)
Efter sommaren åkte den stackars "fattiga" människan sedan på en sex veckor lång äventyrsresa i en avlägsen del av världen. En resa som det kändes som om jag var med och betalade...