• Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2017-02-27 09:41:00 följande:

En klassiker som jag skrivit om tidigare här på fl:

Makens mormor!
    Nu finns hon inte längre, men för många år sedan var vi och firade hennes födelsedag och hon bjöd på smörgåstårta.
    Självklart var det mimosasallad på ett lager och jag kan verkligen inte med det.Jag hade skrapat bort det så det låg en liten hög på kanten på tallriken och när vi sedan dukade av bar jag ut tallriken till köket där mormor stod och sköljde av och staplade ihop. 
    När jag sedan kom tillbaka med de andras tallrikar ser jag hur mormor står och velar med min tallrik över papperskorgen och jag verkligen ser på henne att hon har skitsvårt för att skrapa av och kasta mimosasalladen. Hon svepte tallriken flera gånger fram och tillbaka över papperskorgen. Spara eller kasta...
    Sedan fick hon syn på mig och då blev hon tvungen att skrapa av i papperskorgen

Svärmor envisas med att skölja ur brödpåsar och återanvända. 

Där tror jag du blandar ihop snålhet med sparsamhet. Jag har flera (numera döda) äldre släktingar som kunde gjort exakt samma sak. De var inte det minsta snåla, men upplärda med att man inte slänger något.
    Detta med att återanvända påsar är också något som många i den äldre generationen är inlärda att göra. Samma sak med presentpapper.
  • Anonym (J)

En kompis till en kompis fick låna en fulltankad bil gratis för en hel vecka när de åkte på en fjällsemester och lämnade tillbaka bilen med tom tank så att bilägaren fick hämta bensin i en dunk för att kunna åka till jobbet nästa dag.

Samma person brukar " glömma sin plånbok" hela tiden så att vänner får betala.

Trevlig kille...

• Mandel
    Farfallos skrev 2017-02-27 09:38:31 följande:

Men nej, kom på en värre sak som som hände en gång för länge sedan. Vi var ett gäng som var ute och åt en bit före vi skulle på en konsert. Alla tog två öl och mat för mellan 109 och 119 kr. Flera ville splitta och lägga 200 per skalle inklusive dricks (ölen kostade 29 tror jag), men en Jeppe ville betala separat. Alla la 180 eller 200, och när det bara var Jeppe kvar räknade han ut hur mycket det diffade mellan notan och vad som hade lags på bordet och konstaterade att det räckte om han betalade 100 kr....

Det där har jag varit med om också!
    Någon försöker åka snålskjuts på vad alla andra dricksar! 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kjell2

Men nej, kom på en värre sak som som hände en gång för länge sedan. Vi var ett gäng som var ute och åt en bit före vi skulle på en konsert. Alla tog två öl och mat för mellan 109 och 119 kr. Flera ville splitta och lägga 200 per skalle inklusive dricks (ölen kostade 29 tror jag), men en Jeppe ville betala separat. Alla la 180 eller 200, och när det bara var Jeppe kvar räknade han ut hur mycket det diffade mellan notan och vad som hade lags på bordet och konstaterade att det räckte om han betalade 100 kr....

Hade en kompis som efter ett långt jobbpass gick ut och åt med kollegorna. All käkade och drack för ungeför lika mycket med det skillde sig lite. Förslag var att splitta notan rakt av men en propsade på exakt uppdelning. Chefen, och övriga,  lackade ut lite lätt men lät killen som vill betala sin del exakt göra det. Sen tog chefen resten på sitt privata kort och bjöd alla andra.

• Anonym (N)
    Anonym (???) skrev 2017-02-27 09:45:02 följande:

Har en bekant till familjen som är miljonär. Men han lever som en luffare.

*Var hemlös i flera år för att han var för snål för att köpa en liten lägenhet.

*kommer alltid på kalas utan present och äter maten och tårtan och sitter och är äcklig.

*använder aldrig tvål och liknande för det kostar ju. Jo om han får tag på det gratis. Men han skulle aldrig betala för det.

*tänderna trillar ur truten på honom för att han är för snål för att fixa det.

*använde jobbets kläder även på fritiden för då behövde han inte köpa egna.

*inga underkläder för det är ju en kostnad.

denna människa har alltså över 30 miljoner på banken. För det är han noga med att skryta om och visa upp sina konton.

Men varför bjuder man ens en sån person på kalas och tillställningar? Jag hade nog inte gjort det..
  • Anonym (J)

Hoppas ni lät honom inte sno dricksen...
  • sextiotalist

Höjden av snålhet finns nog hos den mannen som en väninna lever med idag (ja, hon vet att hon bör lämna och jag uppmuntrar henne, då av andra orsaker)
    Han. Får ut bra mycket mer än 30 000 netto varje månad
    Hon, får ut ungefär 10 000.

Hon betalar mer än vad han gör för deras gemensamma kostnader, fast det är hans barn som är där mest.
    Till sig själv kan han lägga väldigt mycket pengar och anser sig har rätten att kräva märkeskläder som födelsedagspresent etc. Däremot ifrågasätter han varje sak (även det mest nödvändiga) hon har köpt till sig själv. 
    Han förväntar sig att hon köper presenter till jul och födelsedagar till hans barn, han köper inget till hennes barn.

Det är hans hus (hon flyttade in) och ändå gnäller han över att hon inte är med och betalar amorteringar.

• Anonym (J)
    Kjell2 skrev 2017-02-27 09:51:32 följande:

Hade en kompis som efter ett långt jobbpass gick ut och åt med kollegorna. All käkade och drack för ungeför lika mycket med det skillde sig lite. Förslag var att splitta notan rakt av men en propsade på exakt uppdelning. Chefen, och övriga,  lackade ut lite lätt men lät killen som vill betala sin del exakt göra det. Sen tog chefen resten på sitt privata kort och bjöd alla andra.

Haha! Kul historia! Vad sa snålisen då?
  • Mandel
    Anonym (J) skrev 2017-02-27 09:50:06 följande:

En kompis till en kompis fick låna en fulltankad bil gratis för en hel vecka när de åkte på en fjällsemester och lämnade tillbaka bilen med tom tank så att bilägaren fick hämta bensin i en dunk för att kunna åka till jobbet nästa dag.

Samma person brukar " glömma sin plånbok" hela tiden så att vänner får betala.

Trevlig kille...

Kommer på snålsaker hela tiden!

En bekant till oss gjorde något liknade och när ägaren till fordonet påpekade att denne fått åka och tanka och vad det kostade så swischade snåljåpen inte ens vad det kostade utan rundade av nedåt till närmsta hundratal!

Samma person fick låna en av våra bilar med flak för att uträtta ett litet ärende. En resa på max 8km tur och retur.
    I efterhand fick vi sedan reda på att han inte bytte till sin egen bil sedan utan fortsatte att åka runt i vår bil, så istället för 8km körde han 6 mil och han sa det inte till oss...
    Han är för snål för att ha en vettig bil - han har råd, så istället åker han och lånar mamma och pappas i tid och otid. Har dock blivit bättre på senare år, men vi är i 40-års åldern...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonas

Jag kan tycka det är skillnad på snålhet och snålhet. Sådan här snålhet blir jag nästan lite charmad av.

Mandel skrev 2017-02-27 09:41:00 följande:

En klassiker som jag skrivit om tidigare här på fl:

Makens mormor!
    Nu finns hon inte längre, men för många år sedan var vi och firade hennes födelsedag och hon bjöd på smörgåstårta.
    Självklart var det mimosasallad på ett lager och jag kan verkligen inte med det.Jag hade skrapat bort det så det låg en liten hög på kanten på tallriken och när vi sedan dukade av bar jag ut tallriken till köket där mormor stod och sköljde av och staplade ihop. 
    När jag sedan kom tillbaka med de andras tallrikar ser jag hur mormor står och velar med min tallrik över papperskorgen och jag verkligen ser på henne att hon har skitsvårt för att skrapa av och kasta mimosasalladen. Hon svepte tallriken flera gånger fram och tillbaka över papperskorgen. Spara eller kasta...
    Sedan fick hon syn på mig och då blev hon tvungen att skrapa av i papperskorgen

Svärmor envisas med att skölja ur brödpåsar och återanvända. 

För det handlar ju om att inte låta något gå till spillo, att återanvända, tänka ekologiskt, även om det i detta fall går till överdrift. 

Sådant här får mig däremot att vilja kräkas.

Har också varit med om sådant. Folk som tycker de kan sno andras dricks för att betala del av sin egen nota. Vedervärdigt!
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?