• Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • elyse

Men Gud vilka människor! Swish verkar ha underlättat för många snåljåpar att visa sitt rätta jag...

• Anonym (J)
    Anonym (Madde) skrev 2017-02-27 12:17:00 följande:

Det var ju precis det han gjorde. :)

Jag menar att de sa åt honom innan notan kom att lägga till mer pengar.
  • Anonym (J)

^

Jag menar innan de lämnade restaurangen.

• Anonym (X)

Svärmor skulle till ett av sina barn och hade med en påse frysta bullar (som hon bakat). Får frågan om hon vill ha kaffe. Jo, det vill hon. Bullarna åker in i frysen fort som fan och till kaffet blir det inget för de har inget fikabröd hemma...

• feraligatr

Jag har en bekant som jag brukar träffa 1-2 gånger om året och ta en fika eller lunch. Och VARJE GÅNG är det något fel med hennes mat så att hon måste gå och klaga och få pengarna tillbaka eller få något annat gratis som plåster på såren. VARJE GÅNG.

• elin1989

Jag skulle laga köttfärssås och hade bett min kompis jag bodde med köpa krossade tomater på vägen hem. När han kom hem insåg han att de hade ramlat av cykeln. Vår andra kompis som var där och hälsade på erbjöd mig då att köpa en burk han hade i bilen. Jag tackade nej.

• Farfallos
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 08:47:48 följande:
    En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.
    Det kanske är sant att deras bil kostar 40 kr/mil (vi vet ju inte vad de har för bil), men ville de (minst två personer) ha 40 kr/mil av dig? Om ni var tre så skulle ju du möjligen betala 13 kr/mil tänker jag.
  • Anonym (C)
    sextiotalist skrev 2017-02-27 12:23:39 följande:
    Som mitt ex då, åt middag hemma hos mig, drack vinet jag köpte, frukosten som var hemma och en gång per år så bjöd han mig på middag ute och ..... tog det på företaget.
    När vi skulle på knytis till en kollega, vem var det som köpte ingredienserna, lagade det.... inte han
    Usch. Killen jag dejtade började sedan dejta en bekant till mig. Hon hade en kolonilott och bad honom köpa med bensin till gräsklipparen när han skulle komma dit. Det gjorde han, men när hon inte hade kontanter att ge honom blev han vansinnig. Att han var hos henne och åt och drack nästan varje dag tänkte han inte på, han hade ett välbetalt jobb, hon jobbade deltid som mattant och är dessutom ensamstående mamma. Och det var ju inget som sa att han inte skulle få pengarna en annan dag. När hon dumpade honom ringde han mig och kände sig så utnyttjad...det fick jag också höra förresten. Att han själv var svartsjuk på allt jag varit med om i livet, att jag hade haft partners före honom (ganska sannolikt när man är runt 45 liksom). Det värsta var väl när han skrek så saliven sprutade att jag mördat ett barn när han fick veta att jag gjort en abort som ung. Då åkte han ut. Han var inte klok.
  • Anonym (J)
    elin1989 skrev 2017-02-27 12:41:27 följande:

Jag skulle laga köttfärssås och hade bett min kompis jag bodde med köpa krossade tomater på vägen hem. När han kom hem insåg han att de hade ramlat av cykeln. Vår andra kompis som var där och hälsade på erbjöd mig då att köpa en burk han hade i bilen. Jag tackade nej.

Hoppas den " kompisen " fick ingen middag hos er.
  • Anonym (Kokko)
    Kjell2 skrev 2017-02-27 09:47:03 följande:
    Även om vi idag kan småle lite åt våra äldre släktingar snålhet/sparsamhet så växte många upp under kriget då det var brist på allt eller i en fattigdom som inte finns idag. Min svärfar t ex, född på 20-talet, växte upp med brist på mat i hemmet.

Att då ta tillvara på, inte slänga och återanvända var livsviktigt.
    Jag håller med. Min fd svärmor brukade till exempel skölja ur och återanvända plastpåsar, och visst reagerade jag på det eftersom jag aldrig hade sett det förut. Men jag förstod också att det var ett resultat av att hon, som finskt krigsbarn, upplevt fattigdom på ett sätt jag inte ens kan förstå. 

Min farfar mindes för övrigt första världskriget och hur stora skaror från städerna då kom ut och tiggde på landsbygden. (Där alltså farfar växte upp.) När han pratade om sin uppväxt och människor i omgivningen använde han uttryck som "de hade det inte så dåligt, de hade alltid mat och behövde inte svälta." Men som sagt. Detta är något vi har svårt att förstå i dagens samhälle. 

(Även min pappa som är född i slutet av 30-talet är för övrigt uppvuxen under knappa omständigheter. Mat fanns, men inte så mycket mer. Självklart har det påverkat hans syn på pengar och konsumtion som vuxen.) 
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?