Kjell2 skrev 2017-02-27 09:47:03 följande:
Även om vi idag kan småle lite åt våra äldre släktingar snålhet/sparsamhet så växte många upp under kriget då det var brist på allt eller i en fattigdom som inte finns idag. Min svärfar t ex, född på 20-talet, växte upp med brist på mat i hemmet.
Att då ta tillvara på, inte slänga och återanvända var livsviktigt.
Jag håller med. Min fd svärmor brukade till exempel skölja ur och återanvända plastpåsar, och visst reagerade jag på det eftersom jag aldrig hade sett det förut. Men jag förstod också att det var ett resultat av att hon, som finskt krigsbarn, upplevt fattigdom på ett sätt jag inte ens kan förstå.
Min farfar mindes för övrigt första världskriget och hur stora skaror från städerna då kom ut och tiggde på landsbygden. (Där alltså farfar växte upp.) När han pratade om sin uppväxt och människor i omgivningen använde han uttryck som "de hade det inte så dåligt, de hade alltid mat och behövde inte svälta." Men som sagt. Detta är något vi har svårt att förstå i dagens samhälle.
(Även min pappa som är född i slutet av 30-talet är för övrigt uppvuxen under knappa omständigheter. Mat fanns, men inte så mycket mer. Självklart har det påverkat hans syn på pengar och konsumtion som vuxen.)