• Anonym (Snåljåpar)

Vad är det snålaste du varit med om?

En del människor är så ruskigt snåla att det blir komiskt. Vad är det värsta du varit med om?

Det här hände mig i helgen. Jag och ett par bekanta skulle åka till samma ställe och de hade bil. Jag åkte till dem så åkte vi bil tillsammans dit. Jag föreslog att vi skulle dela på bensinkostnaden. Det visade sig att de ville ha milersättning på 40 kronor/mil för bensinen är den minsta kostnaden med att ha bil. Det blir ju värdeminskning, reparationer och service då man kör också.

• Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?
  • Anonym (Kokko)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 15:51:08 följande:
    Jag erbjuder mig alltid att betala för bensinen. Och visst är det dyrt att ha bil, jag har själv haft bil så jag vet vad det kostar. Men det är inte jag som tvingat någon att skaffa bil, har man inte råd får man helt enkelt sälja den. Andra ska inte behöva stå för ens kostnader. Ska man resonera som dig ska man ta betalt för el och uppvärmning då någon kommer över, samt slitage för möbler. Sover någon över ska de betala sin del av hyran den natten. Dricker någon ett glas vatten hos dig ska personen betala för det vattnet.

Du kanske räknar kronor på det sättet och det får du väl göra om du vill, men jag ser det som galet snålt.
    Jag skrev ju faktiskt att jag INTE själv tar betalt för mer än bensinen, och ofta inte ens för det. (Jag var en lång period alltid fyllechaffis och skjutsade runt på massor av vänner och bekanta utan att få ett enda öre för det. Så nej. Jag är inte snål på det sättet.) (Och för att förtydliga så var majoriteten av dessa fripassagerare fullt friska, arbetande personer. Ofta med hög lön.) 

Men jag tycker ändå det är ett feltänk att tycka någon annan är snål för att den vill ha betalt för de verkliga kostnaderna när man åkt med en längre (eller många korta) sträcka i någon annans bil. I mitt fall handlade det dessutom ofta om att de bad (eller tog för givet) att jag skulle köra långa omvägar för att skjutsa hem dem mitt i natten. Och jag är liksom lite dumsnäll, så jag sa inte ifrån, utan gjorde som de sa. UTAN att be om betalat, som sagt. Och utan att de själva erbjöd sig heller.

- De flesta bilägare ser det inte som något självändamål att ha bilen full av (fri)passagerare. Själv föredrar jag i allmänhet att åka ensam i min bil, men har som sagt ändå ofta tagit med andra personer gratis. Men jag tycker alltså inte det är något man som passagerare i någon annans bil kan vänta sig eller kräva. Det naturliga är att själv erbjuda sig att betala den verkliga kostnaden. 
    Det handlar då inte om att någon annan står för ens egna kostnader, utan att man delar på de kostnader man själv är med och orsakar. Annars tycker jag - faktiskt -  att man är snål.
  • Anonym (Släkt)

Min syster fick en jätteflashig vagn av några släktingar som har en barnvagnsbutik när hon väntade barn. Hon fyllde 30 år, så det blev hennes present.

Ett halvår senare knäcks pinnen som håller i framhjulet på en resa (bagagehantering). De får en ny likadan vagn. Lagar den gamla, och säljer den (informerar såklart köparen om att vagnen är lagad, det var en stark och bra lagning) för 5000 kr.
    Fyra år senare väntar jag mitt tredje barn. Vi renoverar vårt hus, och min man lämnar mig i sjätte månaden.
    Jag säljer huset med förlust, och måste ta en massa lån. Vagnen jag sparat till bebisen från förra barnet har havererat då NÅGON haft ett tomt akvarium på vagnen, så chassit är snett och går inte att laga.

När jag så sitter i min misär (jag mådde skitdåligt, ensam med tre barn och nyförlöst, dålig föräldrapenning, lån på det jävla huset och hyra för nya lägenheten) och då kommer syrran och är ledsen för att de inte kan få fler barn, och hon ska nog sälja deras fina vagn, men det skär i hjärtat, och hon vill gärna att jag tar den istället.
    Hon ville ha 7500 kr för den. 
    Jag blir rätt chockad och säger att jag inte har några sådana pengar, men hon ringer till pappa och gråter och så går han med på att låna mig pengar till den... Men inte till en som kostade tusen kr på Blocket som jag ville ha.

Hon och hennes man tjänar över 80 tusen i månaden tillsammans, så det var inte för att hon behövde pengarna som hon gjorde det, utan för att hon var för snål för att ge mig den.

Men hon är sån.

• Anonym (hmh)

Min kompis har inte alla hästar hemma och hon va väl snål denna gång omedvetet, Jag har bjudit henne 2-3 gånger på kaffe, stor latte för 20 kr med rabatt, egentligen kostar det 35-40 kr.
    Hon ville bjuda tillbaka och då åkte mina rabatt kort upp och det visade sig att 1 stor late skulle vara gratis denna gång och så 20 kr för den andra.

När vi sitter och dricker våra kaffen säger hon: va skönt det är att kunna bjuda tillbaka. jaja, hon betalade 20 kr sammanlagt för något som jag betalar 40 kr sammanlagt för när jag bjuder henne. Inga stora summor eller så men hennes oförståelse för omständigheterna va lite irriterande.

• Anonym (Loool)
    Anonym (hmh) skrev 2017-02-27 16:08:17 följande:

Min kompis har inte alla hästar hemma och hon va väl snål denna gång omedvetet, Jag har bjudit henne 2-3 gånger på kaffe, stor latte för 20 kr med rabatt, egentligen kostar det 35-40 kr.
    Hon ville bjuda tillbaka och då åkte mina rabatt kort upp och det visade sig att 1 stor late skulle vara gratis denna gång och så 20 kr för den andra.

När vi sitter och dricker våra kaffen säger hon: va skönt det är att kunna bjuda tillbaka. jaja, hon betalade 20 kr sammanlagt för något som jag betalar 40 kr sammanlagt för när jag bjuder henne. Inga stora summor eller så men hennes oförståelse för omständigheterna va lite irriterande.

Låter som du är den snåla i detta fall dock, som räknar en kr.
  • Farfallos
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 14:09:57 följande:
    Vi åkte en sträcka på 20 mil och var 4 personer i bilen. Han som ägde bilen påstod att resan kostade 800 kronor totalt. Av dessa 800 kronor var 280 kronor bensin. Vi var helt överens om vad bensinen kostade.

Men han menade på att vi skulle betala milersättning, det är något företag betalar om man kör i privat bil. Det ska täcka reparationer, service, värdeminskning m.m Han ville med andra ord att vi skulle betala värdeminskning och utgifter på hans bil.
    Kostnaden är väl vad den är oavsett om det är ett företag eller någon annan som ska betala. Personligen skulle jag aldrig kräva folk på bensinpengar om jag ändå skulle åka samma väg, men möjligen en fika eller att någon annan körde hem så att jag kunde ta ett glas. Men bara service, reparationer och däckslitage kostade 7 kr/mil på min förra bil som jag hade i 7 år. På det kom sedan lite mer luddiga kostnader som försäkring och skatt som liksom blev det samma oavsett mil, men eftersom det var en diesel så blev det ändå omkring 11 kr/mil. Värdeminskningen sedan var omkring 8 kr/mil.

Som du ser så finns det kostnader, och det är inte orimligt att önska av de som nyttjar bilen att betala för sig. Jag skulle inte ha gjort det själv, och tycker det är udda, men absolut inte fel. Att du absolut inte vill betala för dig trots att det finns en uppenbar kostnad är betydligt mycket konstigare. 
  • Anonym (hmh)
    Anonym (Loool) skrev 2017-02-27 16:38:04 följande:
    Låter som du är den snåla i detta fall dock, som räknar en kr.
    En krona? 
  • Anonym (Anna)

Jag vill nog snarare benämna min mamma som charmigt sparsam istället för snål, för hon är väldigt generös mot andra människor. Hon bjuder ofta och mycket när det gäller andra, men hon hatar onödiga småutgifter.

När vi reser har hon alltid med sig en resevattenkokare så att vi kan koka te och snabbkaffe på rummet eftersom det är dyrt att köpa ute. Hon har en ficklampa i väskan eftersom toaletter i städer oftast kostar. Så jag betalar, går in och kissar och när jag öppnar dörren igen så slocknar ju lampan så att nästa person måste stänga dörren och betala igen. Men inte mamma inte. Hon går in på samma peng som mig som kissar i mörkret med sin ficklampa...

• Ellindra
    smulpaj01 skrev 2017-02-27 14:29:34 följande:

En fd tjejkompis till mig är den snålaste jag träffat. En hel sommar bjöd jag henne på taxi, inträde, drinkar m.m för hon hade aldrig pengar. När hösten kom reser hon 3 veckor till Maldiverna för hon "har ju sparat pengar hela sommaren" = levt på mig!

Haha låter precis som min kompis! Fast hon renoverade lägenheten och köpte nya möbler.
  • Anonym (kompis)

- Bröllopsmiddag där gästerna fick betala maten själva, MEN 30kr mer än vad restaurangen tog för maten...

- Ta betalt för kaffe av sina vänner som bjudits över på fika

• linani

Var på utlandsresa med ett kompisgäng. En kille hade med sig en ny flickvän som inte beställde mat på restaurang, eller bara tog en liten förrätt, "för hon var inte så hungrig". Sedan åt hon ändå av sin killes rester, och frågade oss andra om det var ok att hon tog av vårt bröd som blev över.

Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?