Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 15:51:08 följande:
Jag erbjuder mig alltid att betala för bensinen. Och visst är det dyrt att ha bil, jag har själv haft bil så jag vet vad det kostar. Men det är inte jag som tvingat någon att skaffa bil, har man inte råd får man helt enkelt sälja den. Andra ska inte behöva stå för ens kostnader. Ska man resonera som dig ska man ta betalt för el och uppvärmning då någon kommer över, samt slitage för möbler. Sover någon över ska de betala sin del av hyran den natten. Dricker någon ett glas vatten hos dig ska personen betala för det vattnet.
Du kanske räknar kronor på det sättet och det får du väl göra om du vill, men jag ser det som galet snålt.
Jag skrev ju faktiskt att jag INTE själv tar betalt för mer än bensinen, och ofta inte ens för det. (Jag var en lång period alltid fyllechaffis och skjutsade runt på massor av vänner och bekanta utan att få ett enda öre för det. Så nej. Jag är inte snål på det sättet.) (Och för att förtydliga så var majoriteten av dessa fripassagerare fullt friska, arbetande personer. Ofta med hög lön.)
Men jag tycker ändå det är ett feltänk att tycka någon annan är snål för att den vill ha betalt för de verkliga kostnaderna när man åkt med en längre (eller många korta) sträcka i någon annans bil. I mitt fall handlade det dessutom ofta om att de bad (eller tog för givet) att jag skulle köra långa omvägar för att skjutsa hem dem mitt i natten. Och jag är liksom lite dumsnäll, så jag sa inte ifrån, utan gjorde som de sa. UTAN att be om betalat, som sagt. Och utan att de själva erbjöd sig heller.
- De flesta bilägare ser det inte som något självändamål att ha bilen full av (fri)passagerare. Själv föredrar jag i allmänhet att åka ensam i min bil, men har som sagt ändå ofta tagit med andra personer gratis. Men jag tycker alltså inte det är något man som passagerare i någon annans bil kan vänta sig eller kräva. Det naturliga är att själv erbjuda sig att betala den verkliga kostnaden.
Det handlar då inte om att någon annan står för ens egna kostnader, utan att man delar på de kostnader man själv är med och orsakar. Annars tycker jag - faktiskt - att man är snål.