• Nykär15

Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...

Här samlas vi som försökt under en lång tid att få till barn nr 3 (försökt minst ett år eller mer)...vi peppar och stöttar varandra i kampen om att lyckas nå fram till målet vi alla vill till, ett litet Hjärta

Kände att den gamla tråden innehöll för många nykomlingar som inte vet hur det känns när de plussar efter ett par försök bara...så behövde ett nytt andningshål där vi gamlingar som försökt länge kan samlas. 

2017 ska bli året då vi når målet, eller hur tjejer? 

• Svar på tråden Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...
  • Orkide
    vinterbebis12 skrev 2017-12-26 20:58:31 följande:

Vad är skillnaden på pergotime och letrozol? Finns det andra hormoner att ta eller är det letrozol som gäller? Vid IVF finns det några alternativ och för mig har menopur fungerat bra. Vi har gjort fem färskförsök och 11 insättningar. Två barn, två tidiga missfall och ett sent missfall. Vi betalar själva, man får bara landstingsfinansieratbför att försöka få första barnet. Andra barnet blev till mha embryon från landstingsförsöken så vi hade tur där. Vi har hittills gjort två färskförsök och tre frysförsök för att få tredje barnet.

Letrozol och pergotine ska fungera på samma sätt men letrozol säjs ha färre biverkningar och är billigare. Har varit til olika gyn och ingen vill ge mig annat än letrozol. Vet inte riktigt vad eller om det finns andra hjälpmedel. Hur mycket har ni fått betala hittils? Jag har börkat nämna ivf men sambon är inte helt med än. Han tycker det är så dyrt och att oddsen för att lyckas (enligt vad han läst på) är för dåliga.
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-27 08:05:18 följande:
    Letrozol och pergotine ska fungera på samma sätt men letrozol säjs ha färre biverkningar och är billigare. Har varit til olika gyn och ingen vill ge mig annat än letrozol. Vet inte riktigt vad eller om det finns andra hjälpmedel. Hur mycket har ni fått betala hittils? Jag har börkat nämna ivf men sambon är inte helt med än. Han tycker det är så dyrt och att oddsen för att lyckas (enligt vad han läst på) är för dåliga.
    Vi köpte ett trepack, dvs tre behandlingar, för 70 000 och om vi inte haft oturen att få infektionen hade det räckt. I januari eller februari kommer vi att sätta in ett av de embryon som blivit över från senaste behandlingen, det kostar 16 000. En IVF där man stimulerar med hormoner, tar ut ägg och sedan sätter tillbaka ett embryo kostar ca 30000 och det kan ju såklart räcka, speciellt med tanke på att du tidigare blivit gravid med endast hormoner. Var i landet bor ni?
  • Orkide
    vinterbebis12 skrev 2017-12-27 09:40:37 följande:

Vi köpte ett trepack, dvs tre behandlingar, för 70 000 och om vi inte haft oturen att få infektionen hade det räckt. I januari eller februari kommer vi att sätta in ett av de embryon som blivit över från senaste behandlingen, det kostar 16 000. En IVF där man stimulerar med hormoner, tar ut ägg och sedan sätter tillbaka ett embryo kostar ca 30000 och det kan ju såklart räcka, speciellt med tanke på att du tidigare blivit gravid med endast hormoner. Var i landet bor ni?

Ja en del pengar är det verkligen. Vi bor i Stockholm. Gör det ont att genomgå behandlingen?
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-27 12:22:11 följande:
    Ja en del pengar är det verkligen. Vi bor i Stockholm. Gör det ont att genomgå behandlingen?
    Sprutorna gör inte ont men man kan få lite biverkningar av hormonerna. Äggplocket kan göra lite ont men man får smärtstillande. Om man får en bebis är värt det 100 gånger om.
  • Orkide
    vinterbebis12 skrev 2017-12-27 16:30:51 följande:

Sprutorna gör inte ont men man kan få lite biverkningar av hormonerna. Äggplocket kan göra lite ont men man får smärtstillande. Om man får en bebis är värt det 100 gånger om.

Hur går det till praktiskt? Hur länge är man borta osv?
  • vinterbebis12
    Orkide skrev 2017-12-27 21:54:47 följande:
    Hur går det till praktiskt? Hur länge är man borta osv?
    Hormoner stimulerar tillväxten av flera ägg som plockas ut och bekfruktas. Man måste sjukskriva sig samma dag som äggplocket pga att man får morfin men i övrigt är det ett läkarbesök här och där. Bra att välja en klinik som ligger närmast hem eller nära jobb. Vill du gå vidare till IVF? Jag kan rekommendera både st Göran och fertilitetscentrum. Chefen på Sophiahemmet är jättebra så tror att det är väldigt bra även där.
  • Nykär15
    LeiaBus2010 skrev 2017-12-27 01:20:35 följande:

STORT GRATTIS.

Jag väntar fortfarande. 40+3 idag.

Har varit på kontroll och fick med mig sovdos hem för jag haft värkar i.3 dagar men inget hade hänt mer än att jag var.mogen och öppe än för ett finger.

Det gick ej att göra hinnsvepning med. Hon tog i allt hon kunde ändå :-P

Men sovdosen funkar dock ej... Här ligger jag istället med magkatarr, hjärtklappning och fortfarande ont kl 01.20... Suxk....

Lyxla till alla er som fortfarande försöker!

Ursäkta alla felstavningar. Är helt slut :-P

Kram!

Åhh nära nu även för er! Hoppas det snart drar igång, låter som en tröttande sits att inte kunna få vila innan förlossningen. Uppdatera gärna hur det går! <3 kramar
  • LeiaBus2010
    Nykär15 skrev 2017-12-28 12:44:17 följande:

Åhh nära nu även för er! Hoppas det snart drar igång, låter som en tröttande sits att inte kunna få vila innan förlossningen. Uppdatera gärna hur det går! <3 kramar

Får iaf någon timma åt gången att sova.

Nu har vi kört en liten färdknäpp med. Så får vi se om det drar igång eller stannar upp igen. :)

40+4. Nu är de liksom dags. Vill inte behöva gå över mer en tredje gång. Haha.
    Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
  • Nykär15
    LeiaBus2010 skrev 2017-12-28 13:04:29 följande:

Får iaf någon timma åt gången att sova.

Nu har vi kört en liten färdknäpp med. Så får vi se om det drar igång eller stannar upp igen. :)

40+4. Nu är de liksom dags. Vill inte behöva gå över mer en tredje gång. Haha.

Nä det är segt :/

Milo är född 40+1 enligt RUL men 39+4 enligt min sista mens och ÄL
  • LeiaBus2010
    Nykär15 skrev 2017-12-29 09:15:16 följande:

Nä det är segt :/

Milo är född 40+1 enligt RUL men 39+4 enligt min sista mens och ÄL

Ja verkligen segt. V 40+5 idag, snart 40+6.. Blä..

Har haft som mensvärk och ont i ryggen hela dagen idag. Det har även släppt lite slempropp! (BM rotade lite där inne idag med. Var tyvärr 2 cm tapp kvar och bara öppen ett finger med bakåtlutad tapp... Kändes såå trist att höra, men sen när de kom lite propp blev jag lycklig igen haha)

Molvärken/mensvärken har hållt i sig trots alvedon. Sammandragning var 10-20, minut.

Så nu hoppas jag verkligen att dt är på g. Ska försöka få lite sömn nu. :)
    Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
Svar på tråden Vi som försökt få till barn nr 3 i minst ett år utan framgång...