• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (Suck)
    elmadumle skrev 2017-01-22 16:24:54 följande:

Båda barnen är pappans biologiska barn, du valde att skaffa barn med någon som redan har barn och då får du ta det också. Om jag förstått det rätt så är hans äldre barn tonåring? om du har tur så gör du så att bonus inte vill komma till sin pappa till slut, då slipper du bonus. *ironi hoppas jag ni förstår*, men det är kanske så ts vill ha det. 

Skulle inte förvåna mig om bonus inte vill  komma till pappan i framtiden. Men det är väl det ts vill. Bonus är tydligen inte lika mycket värd som nyfödd. Är pappan en bra pappa så tar han ansvar. 
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-22 16:38:17 följande:
    Självklart är det (för de flesta) skillnad på känslorna för ett bonusbarn och ett biologiskt barn. Även i de fall där man älskar sin bonus.

Rent infektionsmässigt är det även viss skillnad på spädbarn och tonåring/äldre barn.
    Bonus är en tonåring och kan hålla sig borta från nyfödd lika mycket som pappan kan. De flesta tonåringar håller sig på sitt rum och då bör det inte vara nån fara för nyfödd.
  • Anonym (J)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 15:59:37 följande:

Ts gör skillnad på bonus och biologisk. Det kom just fram. Det är den nya familjen som gäller.

Är det konstigt menar du att inte hysa exakt samma känslor för sitt eget barn kontra sin partners barn sen tidigare?

Ts gör helt rätt i som inte vill riskera att hans barn sen tidigare kommer förkyld /snorig/hostig och riskerar att smitta ner det nyfödda barnet (när det är fött)
  • Anonym (Suck)
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 16:44:01 följande:
    Är det konstigt menar du att inte hysa exakt samma känslor för sitt eget barn kontra sin partners barn sen tidigare?

Ts gör helt rätt i som inte vill riskera att hans barn sen tidigare kommer förkyld /snorig/hostig och riskerar att smitta ner det nyfödda barnet (när det är fött)
    Det är fortfarande bonus hem lika mycket som Ts och bonus hem. Skaffar män barn så får de ta ansvar på sina veckor. Ts visste mycket väl att hon skaffade barn med en man med barn redan. Skaffar ts fler barn och den råkar bli förkyld vad händer då?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 16:44:01 följande:

Fattar verkligen inte heller att det är så svårt att förstå att man självklart har mera känslor för sitt biologiska barn än bonusbarn? Tycker det vore väldigt konstigt om man skulle hysa större känslor för bonusbarnet än sitt biologiska. Därmed inte sagt att jag inte vill ha henne här och leva med min "nya" familj utan givetvis bor hon här lika mycket som vem som helst av oss.

Verkar som många läser vad de vill och drar sina egna slutsatser alternativt många rabiata biomammor...
  • Anonym (J)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 16:46:37 följande:

Det är fortfarande bonus hem lika mycket som Ts och bonus hem. Skaffar män barn så får de ta ansvar på sina veckor. Ts visste mycket väl att hon skaffade barn med en man med barn redan. Skaffar ts fler barn och den råkar bli förkyld vad händer då?

Fast nu är det troligen som så att det finns ett beslut från Tingsrätten om vv för hans barn sen innan.

Oförutsedda saker kan uppstå vilket kan komma att tvingas ändra boende för hans barn sedan innan.

Spädbarnet (när denne är född) kommer att ha ett hem (hemma hos honom och ts)
  • Anonym (Ts)

Från att ha ställt en fråga hur andra i samma sits gjort vid sjukdom till att man vill inte vill ha sin bonus här , ja vad säger man? Typiskt familjeliv!

• Anonym (Suck)
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 16:56:25 följande:
    Fast nu är det troligen som så att det finns ett beslut från Tingsrätten om vv för hans barn sen innan.

Oförutsedda saker kan uppstå vilket kan komma att tvingas ändra boende för hans barn sedan innan.

Spädbarnet (när denne är född) kommer att ha ett hem (hemma hos honom och ts)
    Då gäller vv och ingenting annat tills de har ändrat det. Vill mamman till bonus att bonus bor hos pappan och ts så blir det så.

Bonus hem är med mamman och hos sin pappa, ts och nyfödd.
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 16:46:37 följande:

Isåfall cker jag TT bonus borde bli tvingad till TS och pappan när DE eller syskonet är riktigt sjuka - så kan de smitta ner bonus också. För de får ju ta ansvar på sina veckor- och "ansvar" för dig verkar vara att gå strikt efter schema även om det kan undvika att smitta sprids.
  • BioBonus
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 16:54:47 följande:
    Fattar verkligen inte heller att det är så svårt att förstå att man självklart har mera känslor för sitt biologiska barn än bonusbarn? Tycker det vore väldigt konstigt om man skulle hysa större känslor för bonusbarnet än sitt biologiska. Därmed inte sagt att jag inte vill ha henne här och leva med min "nya" familj utan givetvis bor hon här lika mycket som vem som helst av oss.

Verkar som många läser vad de vill och drar sina egna slutsatser alternativt många rabiata biomammor...

De flesta som är av den åsikten har bara egna barn och kan inte relatera till hur känslorna skiljer sig mellan egna barn och bonusbarn. Och väldigt ofta är det mammor som inte kan sätta sina egna känslor till sina egna barn i relation till hur andra ser på barnen. De tar för givet att att alla ska älska våra barn lika mycket som vi själva gör.

Jag ser det som en självklarhet att mina barns bonusmamma älskar sina egna barn bra mycket mer, och på ett annat sätt, än hon älskar/tycker om mina. Jag hade nog tyckt hon var ganska rubbad om hon älskade mina barn på samma sätt som sina egna. Sen att hon tycker om mina barn är ju jättebra, men skulle hon sätta deras väl och ve framför sina egnas så skulle i alla fall jag anse att det var något allvarligt fel på henne.

Hade mina barn varit dundersjuka den dagen jag kom hem från BB med deras syskon så hade jag gladeligen lämnat dem till deras far- och morföräldrar några dagar tills de mådde bättre. Inte bara för bebis skull utan också för att varken jag eller deras pappa hade kanske haft orken att ta hand om nyfödd bebis och sjuka barn. Och hade det varit mitt bonusbarn så kan jag inte se hur man "lämnar bort" ett barn genom att låta det stanna några extradagar hos sin andra förälder. Jag lämnar inte bort mina barn när de är hos sin pappa några extra dagar (av vilket skäl det vara månde) - jag lämnar bort dem om jag har en utomstående barnvakt.

Sen är det ju som någon annan skrivit redan - man har kanske lite större valmöjligheter när det finns fler föräldrar inblandade i de barns liv man lever med. Man kan unna sig lyxen att slippa sjuka barn på ett sätt som vi föräldrar inte kan till exempel :)

Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf