• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (Olisia)

TS, har din mans dotter något begåvningshandikapp?

Jag tänker att om hon är stor nog att ta hand om sig själv på dagarna (hon skulle ju kunna göra det om mamman tog hand om henne men måste jobba) så borde det gå att prata med henne om att inte vara "på" sitt nyfödda syskon om hon fortfarande är sjuk och hos er när babyn föds.

Om ni inte bor i en etta allihop borde det inte vara något problem att hon håller sig på lite avstånd, inte bär babyn osv så länge hon är smittsam. Så smittsam är hon nog dessutom inte om hon varit förkyld i ett par veckor, troligen är det snart övergående nu.

Jag fattar att du är orolig, men så länge du inte får en extremprematur med nedsatt immunförsvar är det nog ingen fara att den stora flickan bor hos er så länge hon inte behöver dela säng med babyn.

• Motorcykel
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-20 15:46:16 följande:

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

Hur gammal är bonusdottern?
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 22:48:42 följande:

Exakt jag har inte skrivit detta. Självklart vill väl han ha bägge sina barn hos sig oavsett om dom är sjuka eller inte. Tänker mer att detta är mitt första barn och man är gärna lite överbeskyddande, där av att jag startade tråden.

Min äldsta son fick en infektion vid födseln och var därmed i riskzonen för RS.

Vi fick stanna några dagar extra på BB och vi rekommenderades att inte ta med sonen till affären de första veckorna.

Yngsta sonen mådde utmärkt när han föddes och de släppte hem mig efter ett dygn. Gick o handlade redan dag 3 :)

Kort sagt - jag förstår din oro MEN om ert barn ligger i riskzonen för att en förkylning skulle vara farlig direkt efter förlossningen så kommer läkarna att påpeka det och ge er förhållningsregler. Men oroa er inte i onödan.

OM förlossningen hamnar när bonus ska vara hos er och OM hon fortfarande är sjuk, då tittar ni på omständigheterna just då.

Och är bonus tillräckligt stor att vara hemma ensam vid förkylning är hon tillräckligt stor för att kunna prata med.

Vad har ni förberett för om bonus är hos er när förlossningen startar? Åker hon till mamma eller till farmor eller ngn annan? S0dant behöver ni ha fixat - inte planerat för att bonus KANSKE är sjuk och att det KANSKE är på er vecka ;)
  • Anonym (Johanna)

De bästa är ju att storasyskonet blir friskt innan hon får träffa bebisen.
    Vad säger mamman?
    Hon kan ju vara hos er en längre period efter att hon blivit och lära känna bebisen

• ungbrunett
    Anonym (Lina) skrev 2017-01-21 20:42:53 följande:

Rent krasst så har inte mamman någon som helst skyldighet att ställa upp på byten om hon har nåt annat inplanerat.

Oerhört roligt att höra detta då det i motsatt situation pläderas för att styvmorsan och pappan självklart ska ställa upp för morsan i alla lägen
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-21 23:29:54 följande:

Ja, kan hon inte vara hemma hos er p.g.a smitta så kan de checka in på hotell. Du och bebisen slipper smitta och styvdottern får tid med sin far. Win-win.Det är upp till biomamman och inte er. Vill hon inte så är det ert ansvar. Pappan får då ta sitt ansvar. Skaffar en man barn med två kvinnor så får han helt enkelt ta sitt ansvar. Det är ju inte styvdotterns mammas fel att hennes ex skaffar fler barn.

Barn smittar. Dagen du har två barn så kommer du att förstå. Ni kan inte skicka iväg sryvdottern varje gång hon eller halvsyskon blir sjuka.

Menar du på fullaste allvar att det viktigaste när en familj får ett nytt barn är att det ena barnet som inte är gemensamt bör prioriteras att vara med sin förälder ensam? Det låter helt sjukt. Pappan blir också förälder, förstår du det? Om barnet ska ha ensamtid med en förälder när barnet är nyfött så kanske mamman kan då några extra dagar med sin dotter medan pappan och ts och barnet kan få bekanta sig några dagar. Varför är det ena okej men inte det andra?
  • ungbrunett

Ja, kan hon inte vara hemma hos er p.g.a smitta så kan de checka in på hotell. Du och bebisen slipper smitta och styvdottern får tid med sin far. Win-win.Det är upp till biomamman och inte er. Vill hon inte så är det ert ansvar. Pappan får då ta sitt ansvar. Skaffar en man barn med två kvinnor så får han helt enkelt ta sitt ansvar. Det är ju inte styvdotterns mammas fel att hennes ex skaffar fler barn.

Barn smittar. Dagen du har två barn så kommer du att förstå. Ni kan inte skicka iväg sryvdottern varje gång hon eller halvsyskon blir sjuka.

Du var då otroligt dömande. Jag blir så provocerad av sånt här.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2017-01-22 09:08:05 följande:
    Oerhört roligt att höra detta då det i motsatt situation pläderas för att styvmorsan och pappan självklart ska ställa upp för morsan i alla lägen
    Ja när det gäller att pappan ska ta barnen på mammans tid, då är det BARNET han ställer upp för. Mamman är fri att neka efter som hon i så fall ställer upp för PAPPAN OCH HANS PARTNER. 

Nu anser jag inte att någon har skyldighet att ställa upp, men frågan är fri och det är lättare om barnet stannar hos den ena föräldern än om det ska langas över till en annan person.
  • Ess
    Skicka bort?
    Vi var mycket sjuka när våra var små, om vi inte var rejält sjuka och fick ställa in umgänget så ringde vi och frågade barnen om de ville komma eller inte.
  • Anonym (Insane)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 17:18:06 följande:
    Det handlar väl inte om att bli av med bonus så fort man får chansen? Hon är sjuk och självklart vill man väl inte utsätta en nyfödd för att bli sjuk? Och ja mitt nyfödda barns hälsa går före bonusdotterns rätt till att prompt vara här bara för att det SKA vara så.
    Så om storasyster VILL vara med sin pappa så har du veto? Hur länge ska det vara så? Fram till sommaren? Över nästa vinter? Tills gemensamma har börjat i skolan?
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf