• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 16:07:49 följande:

Jag väljer att inte diskutera med dig. Vissa som inte har barn kan ändå försöka sätta sig in i hur det är, kanske har det med ålder och mognad att göra. Du ger inte intryck i dina inlägg av att ens vilja förstå.

Hur kan det vara negativt att få vara med en av sina föräldrar lite mer en tid? Det är ju inte för alltid.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-21 13:32:39 följande:

Håller med.Det är alltid skillnad på biologiska och bonusbarn. Vissa vill bara bli av med sina bonus så fort de får chansen.Ja, men det är din partners biologiska barn. Det kanske inte är ditt men hans. Styvdottern är hans familj lika mycket som ert gemensamma. Om, ni hade haft två stycken gemensamma och kunna ha de hemma vid sjukdom så kan ni ha styvdottern hemma. Det är så typiskt nya familjer.

Det handlar väl inte om att bli av med bonus så fort man får chansen? Hon är sjuk och självklart vill man väl inte utsätta en nyfödd för att bli sjuk? Och ja mitt nyfödda barns hälsa går före bonusdotterns rätt till att prompt vara här bara för att det SKA vara så.
  • ungbrunett
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 17:18:06 följande:

Det handlar väl inte om att bli av med bonus så fort man får chansen? Hon är sjuk och självklart vill man väl inte utsätta en nyfödd för att bli sjuk? Och ja mitt nyfödda barns hälsa går före bonusdotterns rätt till att prompt vara här bara för att det SKA vara så.

• Påven Johanna II

Syskon är alltid välkomna, det är min hållning i frågan. Jag själv väldigt förkyld när jag födde vårt yngsta barn och smittade dessutom henne så att hon blev svårt sjuk och det var mycket nära att hon inte skulle klara sig. Så kan förutsättningarna vara.

• Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-21 15:37:47 följande:

Kanske styvungens mamma kan se det som lite extra kvalitéstid med sin kära dotter och inte som en belastning?

Det är ju för allas skull, varför skulle inte den andra föräldern ha lust att ställa upp på samma sätt som ts och hennes familj skulle förväntas ställa upp i motsvarande eller liknande situation.

Kanske barnets mamma ser till sitt barns bästa - vilket knappast är att hålla barnet borta flera veckor "om" det blir förlossning..
    ungbrunett skrev 2017-01-21 15:38:48 följande:

Mitt förlag är alltså att barnets mamma får ha sitt barn en hel månad, två veckor innan och efter bf för säkerhetsskull :)

• Anonym (Mamsen)
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:18:49 följande:
    När man har styvbarn har man lyxen att låta ens bebis slippa ha sjuka syskon inpå sig, det har man inte om man bara har biologiska barn.

Jag hade lätt haft mina barn kvar här om mina barns pappas fru skulle få en bebis och sen åkt och hälsat på.
    Håller med! Om bonus är hos mamma och har magsjuka tex får hon ju stanna där tills hon blir frisk så klart (om det inte skulle vara så att mamma inte kan ha henne kvar längre av någon anledning då). Varför smitta ner hela familjen när det inte behövs? Har man helsyskon har man ju inget val.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-21 14:54:37 följande:

Vad hade du gjort ifall det var ditt eget barn som var sjukt och du hade ett till påväg? Gör samma sak nu.

Precis så :)

Med skillnaden att man har valmöjligheten att barnet är med en förälder istället för farmor eller morfar tex.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 17:18:06 följande:

Och om du blir sjuk? (Av en annan än styvdottern.) Ska då pappan ta hand om nyfödd ensam? Styvdottern har rätt till sin far. Styvdottern har samma rätt till ert hem som nyfödd.
    ungbrunett skrev 2017-01-21 15:38:48 följande:

Mitt förlag är alltså att barnets mamma får ha sitt barn en hel månad, två veckor innan och efter bf för säkerhetsskull :)

Och sen ska pappan ha henne en månad? Stackars barn säger jag.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-21 18:27:42 följande:

Och om du blir sjuk? (Av en annan än styvdottern.) Ska då pappan ta hand om nyfödd ensam? Styvdottern har rätt till sin far. Styvdottern har samma rätt till ert hem som nyfödd.Och sen ska pappan ha henne en månad? Stackars barn säger jag.

Men ett nyfödd är ju beroende av mamman inte av en bonusdotter.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 18:37:00 följande:

Men ett nyfödd är ju beroende av mamman inte av en bonusdotter.

Men styvdottern har samma rätt till sin far som nyfödd har. Ingen bra start att skicka bort styvdottern. Så barnet är fött nu?
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf