• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (Suck)
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:18:49 följande:
    När man har styvbarn har man lyxen att låta ens bebis slippa ha sjuka syskon inpå sig, det har man inte om man bara har biologiska barn.

Jag hade lätt haft mina barn kvar här om mina barns pappas fru skulle få en bebis och sen åkt och hälsat på.
    Och hur länge ska styvdottern vara borta? En vecka? Två veckor? En månad? 
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:20:34 följande:
    Varför går han ens där när du är hemma? Är han inte där blir han inte smittad och då blir inte heller bebisen smittad.
    Barn går på förskolor. Han kan till och med vara frisk och i nästa ögonblick sjuk. Trivs barnet på förskolan så ska barnet givetvis få gå där.
  • Anonym (Fler sätt att bli sjuk)

Varför går han ens där när du är hemma? Är han inte där blir han inte smittad och då blir inte heller bebisen smittad.

Allmän förskola? Han kanske trivs så bra att det är läge att han går dit.

Sen finns det ju fler sätt att bli smittad av alla baciller, i affären, vänner, övrig familj, biblioteket.... och så vidare...
  • Anonym (Suck)
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:24:23 följande:
    Nej, när bebisen är lite äldre så är det ju mindre risk vid sjukdom. Men en månad kan man gott vänta om de är sjuka.

Här där jag bor får inte ens syskon följa med till BB.
    Så styvdottern ska inte få vara hemma hos sin far på en månad? Vad händer om fadern blir sjuk? Ska han flytta hem till sitt ex? Det märks att du inte har några barn.
  • Anonym (Fler sätt att bli sjuk)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-20 15:46:16 följande:

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.

Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

Klart att styvdottern ska få komma som vanligt. Dessutom hinner kanske förkylningen lägga sig.

Ni kan ju inte köra iväg de äldre syskonen varje gång det kommer en snorkråka på tvären.
  • Anonym (,nh)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-20 16:24:31 följande:
    Och hur länge ska styvdottern vara borta? En vecka? Två veckor? En månad? 
    Barn går på förskolor. Han kan till och med vara frisk och i nästa ögonblick sjuk. Trivs barnet på förskolan så ska barnet givetvis få gå där.
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-20 16:26:18 följande:
    Så styvdottern ska inte få vara hemma hos sin far på en månad? Vad händer om fadern blir sjuk? Ska han flytta hem till sitt ex? Det märks att du inte har några barn.
    Anonym (Fler sätt att bli sjuk) skrev 2017-01-20 16:25:10 följande:
    Allmän förskola? Han kanske trivs så bra att det är läge att han går dit.

Sen finns det ju fler sätt att bli smittad av alla baciller, i affären, vänner, övrig familj, biblioteket.... och så vidare...
    Jo, jag har barn och som jag skrev ovan hade jag lätt haft dem hemma om de var sjuka deras pappas nya skulle få barn. Kan tillägga att jag lätt hade haft deras barn här också om de behövde barnvakt/skulle få ett till barn och den första var sjuk. Makens son hade lätt fått bo här på heltid om det hade gått osv så det handlar på intet vis om att jag ogillar styvbarn utan helt enkelt om att med styvbarn kommer en del fördelar och en del nackdelar. En av fördelarna är att styvbarnet har ett annat boende också så att man kan skydda sin bebis mot onödiga sjukdomar en tid.

Jag jobbar faktiskt med barn och jag kan säga att de allra allra flesta barn hellre hade varit hemma med sina föräldrar. Men nästan alla föräldrar säger att deras barn trivs på förskolan (ofta sant) och hellre är där än hemma (nästan aldrig sant).

• Anonym (Suck)
    Anonym (Fler sätt att bli sjuk) skrev 2017-01-20 16:27:45 följande:
    Klart att styvdottern ska få komma som vanligt. Dessutom hinner kanske förkylningen lägga sig.

Ni kan ju inte köra iväg de äldre syskonen varje gång det kommer en snorkråka på tvären.
    Håller med.
  • sextiotalist

Nu finns ju.möjligheten att slippa sjuka bebisar när de äldre barnen har flera hem.

Jag är rätt säker på att flickans mamma inte heller vill hem förkylningar och magsjuka om det går.

Jag som förälder hade inte haft några problem med att hålla mitt barn hemma om det fanns ett nyfött spädbarn hemma och mitt barn var dunderförkyld och inte heller några problem med att förklara varför.

• FrökenCarlsson

Alltså en förkylning hade jag inte skickat iväg bonusen för, ungar är förkylda titt som tätt.
    Magsjuka, vattkoppor eller andra "värre" sjukdomar hade jag tänkt annorlunda gällande och där hade jag garanterat haft stöd av både min man o bonusens mamma.

• Anonym (Ts)

Har man biologiska syskon är det ju svårare att sända dem bort och man har kanske ingen möjlighet till det. Men nu finns ju möjligheten, varför är det då så illa att be barnet stanna hos mamman tills det är friskt, inte smittar längre?

• Anonym (Alo)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-20 17:28:18 följande:

Har man biologiska syskon är det ju svårare att sända dem bort och man har kanske ingen möjlighet till det. Men nu finns ju möjligheten, varför är det då så illa att be barnet stanna hos mamman tills det är friskt, inte smittar längre?

Det förstår inte jag heller?

För mig är det naturligt att inte göra det möjligt att riskera att smitta ned nyfödd med förkylning.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf