• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Alo) skrev 2017-01-20 17:38:18 följande:

Det förstår inte jag heller?

För mig är det naturligt att inte göra det möjligt att riskera att smitta ned nyfödd med förkylning.

Och speciellt i dessa RS tider
  • Brumma

Bara läst TS.

Barn är alltid mer eller mindre förkylda.. Så det har vi inte brytt oss om. Magsjuka eller influensa stoppas däremot, men det görs även utan att att det finns bebisar i huset. Och det görs åt båda håll naturligtvis

• Anonym (singelmamma)

Jag har ett barn tillsammans med mitt ex som bor hos mig vv, och ett barn med donator som bor hos mig på heltid. Exet har tagit en styvpapparoll för det yngre barnet och hon är alltid där om jag ska bort eller behöver jobba sent. Om något av barnen blir sjukt (mer än lite förkylt) så är det äldre barnet alltid hos pappan tills den värsta smittorisken gått över. Naturligtvis är det tråkigt att "skyffla iväg" det äldre barnet så fort någon blir sjuk, men jag ser det som ett privilegium vi har att ha möjligheten att begränsa smitta, något båda barnen tjänar på.

• Brumma
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:33:23 följande:

Jo, jag har barn och som jag skrev ovan hade jag lätt haft dem hemma om de var sjuka deras pappas nya skulle få barn. Kan tillägga att jag lätt hade haft deras barn här också om de behövde barnvakt/skulle få ett till barn och den första var sjuk. Makens son hade lätt fått bo här på heltid om det hade gått osv så det handlar på intet vis om att jag ogillar styvbarn utan helt enkelt om att med styvbarn kommer en del fördelar och en del nackdelar. En av fördelarna är att styvbarnet har ett annat boende också så att man kan skydda sin bebis mot onödiga sjukdomar en tid.

Jag jobbar faktiskt med barn och jag kan säga att de allra allra flesta barn hellre hade varit hemma med sina föräldrar. Men nästan alla föräldrar säger att deras barn trivs på förskolan (ofta sant) och hellre är där än hemma (nästan aldrig sant).

Min äldsta började förskolan strax efter att lillebror fötts. Då var han 3.5 år och längtade till kompisarna varje dag.

Han gick tre dgr i veckan, fem timmar per dag och jo, han ville vara där de timmarna.

Och ja, jag har arbetat på förskola många år..
  • Anonym (M)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-20 16:26:18 följande:

Så styvdottern ska inte få vara hemma hos sin far på en månad? Vad händer om fadern blir sjuk? Ska han flytta hem till sitt ex? Det märks att du inte har några barn.

Man kan ha den inställningen även om man har barn. Min sambos dotter är inte välkommen till sin morsa när hon är sjuk. Och är hon den första att bli sjuk hos dom ska hon genast ut ur husets så hon inte hinner smitta någon annan.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-20 17:28:18 följande:

Har man biologiska syskon är det ju svårare att sända dem bort och man har kanske ingen möjlighet till det. Men nu finns ju möjligheten, varför är det då så illa att be barnet stanna hos mamman tills det är friskt, inte smittar längre?

Och vad händer om ert barn är sjuk? Ska det barnet också skickas bort för att hindra styvdottern från att bli sjuk? Barn blir sjuka. Din man kan bli sjuk och du kan bli sjuk. Det är trots allt bara en förkylning. Vad händer om mannen är sjuk då?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (M) skrev 2017-01-20 21:45:18 följande:
    Man kan ha den inställningen även om man har barn. Min sambos dotter är inte välkommen till sin morsa när hon är sjuk. Och är hon den första att bli sjuk hos dom ska hon genast ut ur husets så hon inte hinner smitta någon annan.
    Förlåt, men det låter hemskt. Att bli skickad iväg av sin egna föräldrar. Alla kan bli sjuka. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-21 00:09:06 följande:

Och vad händer om ert barn är sjuk? Ska det barnet också skickas bort för att hindra styvdottern från att bli sjuk? Barn blir sjuka. Din man kan bli sjuk och du kan bli sjuk. Det är trots allt bara en förkylning. Vad händer om mannen är sjuk då?

Nu är ju storasystern äldre och har ett bättre immunförsvar än en nyfödd bebis. Blir mannen sjuk får han hålla sig lite på avstånd och tvätta händer. Ett barn är beroende av föräldrar men inte bonussyskon.
  • Anonym (M)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-21 00:10:19 följande:

Förlåt, men det låter hemskt. Att bli skickad iväg av sin egna föräldrar. Alla kan bli sjuka. 

Jag håller med dig och har själv ifrågasatt det. Måste bli svårt att känna sig som en lika viktig del i familjen som barnen som aldrig (pga att föräldrarna bor ihop) blir utkörd hemifrån oavsett sjukdom. Speciellt om det precis kommit en ny familjemedlem måste det verkligen kännas jobbigt om man inte får vara med bara för att man är lite sjuk.
  • AnnaSthlm

Förkylda storasyskon måste kunna bo i samma lägenhet utan att hänga över bebisen eller peta på den. Storasyskon med kräksjuka, eller när skiten går på dagis och liknande, hade jag skickat iväg till andra föräldern (halvsyskon) eller mor/farföräldrar (helsyskon) om möjlighet finns. Kräksjuka spädbarn är livsfarligt.

Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf