• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • AnnaSthlm
    Anonym (M) skrev 2017-01-21 06:51:53 följande:

Jag håller med dig och har själv ifrågasatt det. Måste bli svårt att känna sig som en lika viktig del i familjen som barnen som aldrig (pga att föräldrarna bor ihop) blir utkörd hemifrån oavsett sjukdom. Speciellt om det precis kommit en ny familjemedlem måste det verkligen kännas jobbigt om man inte får vara med bara för att man är lite sjuk.

Hellre ett storasyskon som känner att det är lite jobbigt ett tag, än ett spädbarn på akuten, om jag måste välja. Om man pratar och är ödmjuk behöver det inte ens vara jobbigt för storasyskonet.
  • Anonym (M)
    AnnaSthlm skrev 2017-01-21 08:21:25 följande:

Hellre ett storasyskon som känner att det är lite jobbigt ett tag, än ett spädbarn på akuten, om jag måste välja. Om man pratar och är ödmjuk behöver det inte ens vara jobbigt för storasyskonet.

Det är ju knappast det du väljer mellan. Om spädbarn var så känsliga att vardagliga smittor ofta gjorde dom akut/livshotande sjuka tror jag inte de så snabbt skulle skickas hem, till hem där det inte sällan finns andra barn med allehanda småbarnssjukdomar. Spädbarnsdödligheten skulle vara skyhög även här om de var så känsliga.
  • Anonym (bibo)

Vi har alltid haft dom som vanligt. Tänkt att om de varit helsyskon så hade man ju inte skickat iväg dom. Om dim själva otkat iaf. Magsjuka är väl det enda vi inte skickat mellan oss. En fördel i styvfamiljer faktiskt.

Men nej nekat syskonen har inte känts rätt annars.

Vet att det här med RS virus är skrämmande, men de flesta skickar ju sina äldre barn till förskolan fast de är hemma med bebis och det är sååå mycket värre isf.

• Anonym (bibo)
    Anonym (??) skrev 2017-01-20 16:17:07 följande:

Kan tillägga att min bebis är förkyld med 2 veckors mellanrum i 5 månader pga av storebror som går på förskolan, ska vi skicka iväg honom tycker du?

Då hade idag haft storebror hemma. Stackars bebis som är sjuk helt i onödan....
  • Anonym (Exet)

Har du tänkt på att barnets mor kanske inte alls kan vabba på faderns vecka ? I min värld är det ganska vanligt att man jobbar järnet på de barnfria veckorna för att sen vara beredd att vabba o hämta tidigare på sina egna veckor.

• Ess

Avvakta och se, hon är kanske på bättringsvägen när bebisen kommer så att hon inte smittar längre.
    Annars ser jag det som en självklarhet att man inte drar runt smittan i onödan.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Exet) skrev 2017-01-21 09:16:44 följande:

Har du tänkt på att barnets mor kanske inte alls kan vabba på faderns vecka ? I min värld är det ganska vanligt att man jobbar järnet på de barnfria veckorna för att sen vara beredd att vabba o hämta tidigare på sina egna veckor.

Barnet i detta fall är såpass stort att hon klarar av att vara ensam hemma vid en förkylning. Men det är väl samma sak nu, det går ju fint att skicka ett förkylt barn hit trots att exet vet att barnet kan komma närsomhelst.
  • Anonym (???)

Så är det med äldre syskon. Dom kan bli sjuka trots att man har eller ska fp bebis. Hade hon varit ditt biologiska barn hade du skickat iväg henne då också??

• Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2017-01-21 10:28:12 följande:

Så är det med äldre syskon. Dom kan bli sjuka trots att man har eller ska fp bebis. Hade hon varit ditt biologiska barn hade du skickat iväg henne då också??

Men hade det varit mitt biologiska barn hade det ju varit en annan sak, då hafe jag ju inte haft något val än att ha hennne hemma.
  • Prinsessor och grodor

Ta en diskussion med din sambo och mamman. Hon är säkert förstående.

Rs viruset är extra starkt i år så det bästa är ju att bebis får växa på sig lite.

Själv fick jag lillasyster i våras så hon hann växa på sig innan storasyster drog hem sjukdom efter sjukdom efter sjukdom nu i vinter (lillasyster sjuk just nu... Igen). Så förstår verklige att du vill skydda bebis mot detta elände.

Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf