• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 16:43:12 följande:

Bonus är en tonåring och kan hålla sig borta från nyfödd lika mycket som pappan kan. De flesta tonåringar håller sig på sitt rum och då bör det inte vara nån fara för nyfödd.

Jag aldrig skrivit att bonus bör hålla sig borta.
  • Froken Lokens
    BioBonus skrev 2017-01-22 17:05:49 följande:

De flesta som är av den åsikten har bara egna barn och kan inte relatera till hur känslorna skiljer sig mellan egna barn och bonusbarn. Och väldigt ofta är det mammor som inte kan sätta sina egna känslor till sina egna barn i relation till hur andra ser på barnen. De tar för givet att att alla ska älska våra barn lika mycket som vi själva gör.

Jag ser det som en självklarhet att mina barns bonusmamma älskar sina egna barn bra mycket mer, och på ett annat sätt, än hon älskar/tycker om mina. Jag hade nog tyckt hon var ganska rubbad om hon älskade mina barn på samma sätt som sina egna. Sen att hon tycker om mina barn är ju jättebra, men skulle hon sätta deras väl och ve framför sina egnas så skulle i alla fall jag anse att det var något allvarligt fel på henne.

Hade mina barn varit dundersjuka den dagen jag kom hem från BB med deras syskon så hade jag gladeligen lämnat dem till deras far- och morföräldrar några dagar tills de mådde bättre. Inte bara för bebis skull utan också för att varken jag eller deras pappa hade kanske haft orken att ta hand om nyfödd bebis och sjuka barn. Och hade det varit mitt bonusbarn så kan jag inte se hur man "lämnar bort" ett barn genom att låta det stanna några extradagar hos sin andra förälder. Jag lämnar inte bort mina barn när de är hos sin pappa några extra dagar (av vilket skäl det vara månde) - jag lämnar bort dem om jag har en utomstående barnvakt.

Sen är det ju som någon annan skrivit redan - man har kanske lite större valmöjligheter när det finns fler föräldrar inblandade i de barns liv man lever med. Man kan unna sig lyxen att slippa sjuka barn på ett sätt som vi föräldrar inte kan till exempel :)

Det du missar är att många försöker förklara för TS att pappan är bio till båda barnen och ska därmed inte bara förpassa det andra barnet när bebisen kommer. Något Ts tycks vilja att han gör.
  • BioBonus
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 17:36:30 följande:
    Det du missar är att många försöker förklara för TS att pappan är bio till båda barnen och ska därmed inte bara förpassa det andra barnet när bebisen kommer. Något Ts tycks vilja att han gör.

Jag missar det inte alls. Det jag försöker säga är att även som biologisk mamma till alla mina barn så hade jag inte haft några som helst problem med att låta de vara någon annanstans när jag kom hem från BB, om de var sjuka. Helt ärligt om de var helt friska också bara för att få chansen att landa lite... Däremot kan det ju vara lite knepigare att hitta barnvakt om det inte är så att man har "lyxen "att det finns flera föräldrar inblandade som man ju har när det finns bonusbarn inblandade.

Jag skulle aldrig tvinga mitt ex och hans nya fru att ta hand om mina sjuka barn de första dagarna de är hemma från BB (med hennes första barn dessutom). De kan väl få njuta lite i lugn och ro med, i alla fall hennes, förstfödda, så där som exet och jag fick njuta av våra första dagar/veckor med vårt första barn. Varför så småsinta liksom? Hur kan det vara viktigare att mina sjuka barn är där (som enligt TS dessutom klarar sig själva hemma så det krävs inte ens Vabbning) än att hon som förstagångsmamma inte kan få lite lugn och ro? Hur svårt kan det vara att sätt sig in i situationen. Jag hade inte en massa släktingar, varken mina eller makens, hemma de första dagarna jag kom hem.

Flickan lämnas inte bort, hon ratas inte, hon väljs inte bort. Hon bor hos sin mamma några dagar extra tills hon är frisk och inte riskerar att smitta bebisen.

• Anonym (Ts)
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 17:36:30 följande:

Något jag tycks vilja att han gör? Nu finner du på! Klart både han och jag vill att bonus ska träffa den nyfödde men att det kanske är bättre när hon inte är sjuk? Helt sjukt vad vissa läser vad de vill läsa. Att bonus får vara ett par dagar extra hos sin mamma gör knappast att pappan förbiser sin egna dotter...
  • BioBonus

Vill också tillägga att även om nu inte storasyster smittar, så räcker det väl med att TS är stressad över situationen (herre jävlar vilka mardrömsscenarie man spelade upp med första barnet - inte alla helt verkliga, men lika viktiga för ens eget mående) för att hon ska slippa om det finns möjlighet?

• Anonym (J)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 17:46:10 följande:

Något jag tycks vilja att han gör? Nu finner du på! Klart både han och jag vill att bonus ska träffa den nyfödde men att det kanske är bättre när hon inte är sjuk? Helt sjukt vad vissa läser vad de vill läsa. Att bonus får vara ett par dagar extra hos sin mamma gör knappast att pappan förbiser sin egna dotter...

Tycker han precis som du att hon får några extra dagar hos sin mamma?
  • Brumma

Fråga till alla som anser att det aldrig går att göra ett byte för att omständigheterna ändras (självklart om alla inblandade är med på bytet).

Säg att TS föder i slutet på den vecka som bonus bor hos dem och kommer hem på kvällen - precis när bonus åkt hem till sin mamma. Bonus är helt frisk och vill gärna bo några extra dagar hos TS och sin pappa för att få möjlighet att träffa sitt syskon.

Det hade - med den logik som läggs fram här -då inte heller varit ett alternativ?

• Froken Lokens
    Brumma skrev 2017-01-22 17:59:48 följande:

Fråga till alla som anser att det aldrig går att göra ett byte för att omständigheterna ändras (självklart om alla inblandade är med på bytet).

Säg att TS föder i slutet på den vecka som bonus bor hos dem och kommer hem på kvällen - precis när bonus åkt hem till sin mamma. Bonus är helt frisk och vill gärna bo några extra dagar hos TS och sin pappa för att få möjlighet att träffa sitt syskon.

Det hade - med den logik som läggs fram här -då inte heller varit ett alternativ?

Så är det ju bonus som vill stanna. Ser du inte skillnaden?
  • Anonym (J)
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:16:12 följande:

Så är det ju bonus som vill stanna. Ser du inte skillnaden?

Så det är okej tycker du att ändra boende för bonusen för att den vill träffa sitt "syskon"?

Men inte okej att ändra boende för bonusen för att den inte ska riskera att smitta ner sitt "syskon" med förkylning?
  • Anonym (Va)
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 18:20:54 följande:

Så det är okej tycker du att ändra boende för bonusen för att den vill träffa sitt "syskon"?

Men inte okej att ändra boende för bonusen för att den inte ska riskera att smitta ner sitt "syskon" med förkylning?

Det var inte vad jag skrev. Ser du inte skillnaden på att bonusmamman inte vill ha barnet hemma hos pappan och att barnet vill vara hemma hos pappan?
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf