• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (J)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-22 18:31:02 följande:

Det var inte vad jag skrev. Ser du inte skillnaden på att bonusmamman inte vill ha barnet hemma hos pappan och att barnet vill vara hemma hos pappan?

Absolut ser jag dessa skillnader.

Men oavsett så är det mest rimliga att bonusen stannar några dagar extra hos sin mamma (om bonusen är förkyld/snorar/hostar) när ts kommit hem från BB med det alldeles nyfödda spädbarnet, som inte än har hunnit bygga upp sitt immunförsvar.
  • Brumma
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:16:12 följande:

Så är det ju bonus som vill stanna. Ser du inte skillnaden?

Jo JAG ser att det finns tillfällen där man kan behöva frångå ett överenskommet schema pga önskan och omständigheter.

Men det tycks bara gå åt ett håll.

Bonus kan själv uttrycka sin önskan. Ett spädbarn har inte den möjligheten utan där behöver föräldrarna gå in och ta det ansvaret. OM barnet skulle ligga i riskzonen för att få tex RS är det föräldrarnas ansvar att försöka undvika att det sker.

Nu är det förmodligen inte så att just detta barn kommer ligga i riskzonen men om det gör det borde man kunna frångå tidigare överenskommelse.

Barnets bästa eller? Och det gäller väl åt båda håll?
  • Froken Lokens
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 18:36:22 följande:

Absolut ser jag dessa skillnader.

Men oavsett så är det mest rimliga att bonusen stannar några dagar extra hos sin mamma (om bonusen är förkyld/snorar/hostar) när ts kommit hem från BB med det alldeles nyfödda spädbarnet, som inte än har hunnit bygga upp sitt immunförsvar.

Och jag anser att det inte är rimligt att välja bort barn när det inte passar.
    Brumma skrev 2017-01-22 18:41:36 följande:

Jo JAG ser att det finns tillfällen där man kan behöva frångå ett överenskommet schema pga önskan och omständigheter.

Men det tycks bara gå åt ett håll.

Bonus kan själv uttrycka sin önskan. Ett spädbarn har inte den möjligheten utan där behöver föräldrarna gå in och ta det ansvaret. OM barnet skulle ligga i riskzonen för att få tex RS är det föräldrarnas ansvar att försöka undvika att det sker.

Nu är det förmodligen inte så att just detta barn kommer ligga i riskzonen men om det gör det borde man kunna frångå tidigare överenskommelse.

Barnets bästa eller? Och det gäller väl åt båda håll?

Barnens bästa går alltid först och jag anser inte att en tonåring kan väljas bort pga en förkylning. En tonåring förstår vikten av hygien och att hålla sig på avstånd om hen är sjuk.
  • Anonym (Attjo!!)

Det finns otaliga trådar här om bonusmammor som önskar att mannens barn håller sig borta ett tag, när hon kommit  hem med sin bebis.

• BioBonus
    Anonym (Attjo!!) skrev 2017-01-22 18:59:44 följande:

Det finns otaliga trådar här om bonusmammor som önskar att mannens barn håller sig borta ett tag, när hon kommit  hem med sin bebis.

Jag ser inte problemet? Som förstagångsmamma, oavsett om det är en bonusmamma eller en av oss vanliga biomammor, så har man väl ändå rätt att ha lite önskemål om sina första dagar hemma från BB med sitt första barn? Jag sa bestämt ifrån både till min mamma och min svärmor, och vänner, när jag fick barn nr 1, och hade jag haft bonusbarn så hade jag frågat mamman om de kunde vara där några dagar bara så att jag fick landa. När jag fick barn nr 2 och resterande så var jag lite lugnare och hade folk hemma i princip från första dagen. Men  - det var inte käft som ansåg att jag var egoistisk och fruktansvärd, som inte orkade ha folk omkring mig från dag ett med barn nr 1.

Varför kan inte bonusmammor få vara förstagångsmammor med allt vad det innebär, båda bra och dåligt, som vi biomammor fått? Jag förstår inte? Varför ska vi biomammor vara så småsinta mot andra förstagångsmammor så vi inte kan unna dem lite lugn och ro de första dagarna de är hemma med sin bebis? Alla behöver det inte, men de som behöver det borde väl kunna få den ynnesten utan att bli påhoppade av andra kvinnor?

• Anonym (Suck)
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:49:04 följande:

Och jag anser att det inte är rimligt att välja bort barn när det inte passar.Barnens bästa går alltid först och jag anser inte att en tonåring kan väljas bort pga en förkylning. En tonåring förstår vikten av hygien och att hålla sig på avstånd om hen är sjuk.

Precis. Pappan kunde ju vara hemma om han hade förkylning. En tonåring förstår hygien och sånt. Barn har ju rätt till sitt hem. Men det är inte bonusens mammas ansvar för att pappan skaffar fler barn. Då menar jag inte att ts ska ta hand om bonus utan att pappan gör det. Det är inte ts ansvar att ta hand om bonus.

Men tonåringar brukar kunna ta hand om sig själva. Dessutom kanske bonus är frisk när nyfödd kommer. Bonusmammor behöver inte älska sina bonusbarn men de vet vad de gav sig in i början. Skaffar man barn med en man som redan har barn ja, då får man finna sig i det. Jämför man bonus med en katt så är det uppenbart hur ts gör skillnad.
  • Anonym (Suck)
    BioBonus skrev 2017-01-22 19:09:49 följande:

Jag ser inte problemet? Som förstagångsmamma, oavsett om det är en bonusmamma eller en av oss vanliga biomammor, så har man väl ändå rätt att ha lite önskemål om sina första dagar hemma från BB med sitt första barn? Jag sa bestämt ifrån både till min mamma och min svärmor, och vänner, när jag fick barn nr 1, och hade jag haft bonusbarn så hade jag frågat mamman om de kunde vara där några dagar bara så att jag fick landa. När jag fick barn nr 2 och resterande så var jag lite lugnare och hade folk hemma i princip från första dagen. Men  - det var inte käft som ansåg att jag var egoistisk och fruktansvärd, som inte orkade ha folk omkring mig från dag ett med barn nr 1.

Varför kan inte bonusmammor få vara förstagångsmammor med allt vad det innebär, båda bra och dåligt, som vi biomammor fått? Jag förstår inte? Varför ska vi biomammor vara så småsinta mot andra förstagångsmammor så vi inte kan unna dem lite lugn och ro de första dagarna de är hemma med sin bebis? Alla behöver det inte, men de som behöver det borde väl kunna få den ynnesten utan att bli påhoppade av andra kvinnor?

För skaffar man barn med en man som redan har sedan innan, så får man stå ut. Bonus tillhör familjen oavsett. De bor hos sina föräldrar det gör inte mor och far föräldrar. Där har du skillnaden. Vill man inte ha bonus? Skaffa inte barn med en man med barn! Detsamma lägger mammor.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:17:07 följande:

För skaffar man barn med en man som redan har sedan innan, så får man stå ut. Bonus tillhör familjen oavsett. De bor hos sina föräldrar det gör inte mor och far föräldrar. Där har du skillnaden. Vill man inte ha bonus? Skaffa inte barn med en man med barn! Detsamma lägger mammor.

Gäller ska det stå.
  • Brumma
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 18:49:04 följande:

Och jag anser att det inte är rimligt att välja bort barn när det inte passar.Barnens bästa går alltid först och jag anser inte att en tonåring kan väljas bort pga en förkylning. En tonåring förstår vikten av hygien och att hålla sig på avstånd om hen är sjuk.

Om barnet ligger i riskzonen (tex pga nedsatt immunförsvar, infektion eller liknande) så borde båda barnens bästa ligga i att vidta de åtgärder som krävs.

Om spädbarnet är fullt frisk däremot skall inga sådana åtgärder behövas.

Du vet att man inte behöver välja bort för att det inte passar inte är samma sak som att hindra att smitta ett utsatt barn i onödan?
  • Froken Lokens
    Brumma skrev 2017-01-22 19:18:17 följande:

Om barnet ligger i riskzonen (tex pga nedsatt immunförsvar, infektion eller liknande) så borde båda barnens bästa ligga i att vidta de åtgärder som krävs.

Om spädbarnet är fullt frisk däremot skall inga sådana åtgärder behövas.

Du vet att man inte behöver välja bort för att det inte passar inte är samma sak som att hindra att smitta ett utsatt barn i onödan?

I det här fallet får jag intrycket att TS väljer bort. Dels handlar det om en tonåring, inte en snorig treåring och dels liknar Rs bonusen vid en katt.

Men jag ser att det kan finnas en skillnad, även om så inte verkar vara fallet i den här tråden.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf