Inlägg från: Froken Lokens |Visa alla inlägg
  • Froken Lokens

Sjuk styvdotter , snart bf

Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 16:15:24 följande:

Är väl självklart att mitt biologiska barn går före bonusdottern? Vore väl konstigt annars?

Hur kan ditt biologiska barn vara viktigare än hans biologiska barn?

För övrigt kan man resonera med en tonåring kring förhållningssätt när bebisen kommer hem om tonåringen är sjuk. Så sjukdom låter mer som ett svepskäl du tar till för att du helt enkelt inte vill ha bonus där.
  • Froken Lokens
    BioBonus skrev 2017-01-22 17:05:49 följande:

De flesta som är av den åsikten har bara egna barn och kan inte relatera till hur känslorna skiljer sig mellan egna barn och bonusbarn. Och väldigt ofta är det mammor som inte kan sätta sina egna känslor till sina egna barn i relation till hur andra ser på barnen. De tar för givet att att alla ska älska våra barn lika mycket som vi själva gör.

Jag ser det som en självklarhet att mina barns bonusmamma älskar sina egna barn bra mycket mer, och på ett annat sätt, än hon älskar/tycker om mina. Jag hade nog tyckt hon var ganska rubbad om hon älskade mina barn på samma sätt som sina egna. Sen att hon tycker om mina barn är ju jättebra, men skulle hon sätta deras väl och ve framför sina egnas så skulle i alla fall jag anse att det var något allvarligt fel på henne.

Hade mina barn varit dundersjuka den dagen jag kom hem från BB med deras syskon så hade jag gladeligen lämnat dem till deras far- och morföräldrar några dagar tills de mådde bättre. Inte bara för bebis skull utan också för att varken jag eller deras pappa hade kanske haft orken att ta hand om nyfödd bebis och sjuka barn. Och hade det varit mitt bonusbarn så kan jag inte se hur man "lämnar bort" ett barn genom att låta det stanna några extradagar hos sin andra förälder. Jag lämnar inte bort mina barn när de är hos sin pappa några extra dagar (av vilket skäl det vara månde) - jag lämnar bort dem om jag har en utomstående barnvakt.

Sen är det ju som någon annan skrivit redan - man har kanske lite större valmöjligheter när det finns fler föräldrar inblandade i de barns liv man lever med. Man kan unna sig lyxen att slippa sjuka barn på ett sätt som vi föräldrar inte kan till exempel :)

Det du missar är att många försöker förklara för TS att pappan är bio till båda barnen och ska därmed inte bara förpassa det andra barnet när bebisen kommer. Något Ts tycks vilja att han gör.
  • Froken Lokens
    Brumma skrev 2017-01-22 17:59:48 följande:

Fråga till alla som anser att det aldrig går att göra ett byte för att omständigheterna ändras (självklart om alla inblandade är med på bytet).

Säg att TS föder i slutet på den vecka som bonus bor hos dem och kommer hem på kvällen - precis när bonus åkt hem till sin mamma. Bonus är helt frisk och vill gärna bo några extra dagar hos TS och sin pappa för att få möjlighet att träffa sitt syskon.

Det hade - med den logik som läggs fram här -då inte heller varit ett alternativ?

Så är det ju bonus som vill stanna. Ser du inte skillnaden?
  • Froken Lokens
    Anonym (J) skrev 2017-01-22 18:36:22 följande:

Absolut ser jag dessa skillnader.

Men oavsett så är det mest rimliga att bonusen stannar några dagar extra hos sin mamma (om bonusen är förkyld/snorar/hostar) när ts kommit hem från BB med det alldeles nyfödda spädbarnet, som inte än har hunnit bygga upp sitt immunförsvar.

Och jag anser att det inte är rimligt att välja bort barn när det inte passar.
    Brumma skrev 2017-01-22 18:41:36 följande:

Jo JAG ser att det finns tillfällen där man kan behöva frångå ett överenskommet schema pga önskan och omständigheter.

Men det tycks bara gå åt ett håll.

Bonus kan själv uttrycka sin önskan. Ett spädbarn har inte den möjligheten utan där behöver föräldrarna gå in och ta det ansvaret. OM barnet skulle ligga i riskzonen för att få tex RS är det föräldrarnas ansvar att försöka undvika att det sker.

Nu är det förmodligen inte så att just detta barn kommer ligga i riskzonen men om det gör det borde man kunna frångå tidigare överenskommelse.

Barnets bästa eller? Och det gäller väl åt båda håll?

Barnens bästa går alltid först och jag anser inte att en tonåring kan väljas bort pga en förkylning. En tonåring förstår vikten av hygien och att hålla sig på avstånd om hen är sjuk.
  • Froken Lokens
    Brumma skrev 2017-01-22 19:18:17 följande:

Om barnet ligger i riskzonen (tex pga nedsatt immunförsvar, infektion eller liknande) så borde båda barnens bästa ligga i att vidta de åtgärder som krävs.

Om spädbarnet är fullt frisk däremot skall inga sådana åtgärder behövas.

Du vet att man inte behöver välja bort för att det inte passar inte är samma sak som att hindra att smitta ett utsatt barn i onödan?

I det här fallet får jag intrycket att TS väljer bort. Dels handlar det om en tonåring, inte en snorig treåring och dels liknar Rs bonusen vid en katt.

Men jag ser att det kan finnas en skillnad, även om så inte verkar vara fallet i den här tråden.
  • Froken Lokens
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:11:48 följande:

Precis. Pappan kunde ju vara hemma om han hade förkylning. En tonåring förstår hygien och sånt. Barn har ju rätt till sitt hem. Men det är inte bonusens mammas ansvar för att pappan skaffar fler barn. Då menar jag inte att ts ska ta hand om bonus utan att pappan gör det. Det är inte ts ansvar att ta hand om bonus.

Men tonåringar brukar kunna ta hand om sig själva. Dessutom kanske bonus är frisk när nyfödd kommer. Bonusmammor behöver inte älska sina bonusbarn men de vet vad de gav sig in i början. Skaffar man barn med en man som redan har barn ja, då får man finna sig i det. Jämför man bonus med en katt så är det uppenbart hur ts gör skillnad.

Vi verkar tänka rätt lika i det här fallet.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf