• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 19:36:43 följande:
    Barn kommer väl alltid först om någon ska räddas?

Jösses...
    Tonåringen är också ett barn.
    ungbrunett skrev 2017-01-22 20:44:12 följande:
    Hur kan ens eget barn INTE gå före någon annans barn?
    Förutom att pappan har två barn och inte ett.
    Anonym (Olisia) skrev 2017-01-22 21:08:32 följande:
    Fast eftersom TS delar boende med sitt blivande barns pappa som är bioförälder till den omtalade sjuka bonusen kan hon prioritera sitt barn hur mycket som helst, hennes man måste ändå ta hand om båda sina barn på bästa sätt och kan inte utan barnets andra förälders godkännande skicka flickan till sin mamma även om TS vill ha huset tomt från sjuka personer.

Sedan, om inte hans äldsta barn har ett begåvningshandikapp bör det inte vara något problem att be henne att inte vara på och pussa och gosa med den nyfödda så länge hon är förkyld och kan smitta. Så kan TS släppa oron och fokusera på sin kommande baby, hennes sambo/make får ta hand om sin dotter.
    Förutom att den enda som skulle få lämna om den var sjuk är bonusdottern.
    Anonym (H) skrev 2017-01-22 21:35:18 följande:

Jag förstår verkligen inte varför folk har såna stora problem med ts önskan!

Jag skulle inte ha några som helst problem med att ha mitt barn extra om mitt ex och hans sambo hade frågat mig om en sån här sak. Mitt barn skulle heller inte ha svårt att förstå varför om jag skulle förklara för henne, och då är hon ingen tonåring utan 7 år.

Jag skulle heller inte ha några problem med att ha mitt barn extra även om de bara skulle vilja ha lugn och ro i en vecka eller så efter födseln!

Folk ska överdriva så enormt mkt när det gäller såna här saker. Tror nog att folk här på fl bryr sig med än vad barnet själv skulle göra!!

Men det är inte alls säkert att bonusdotterns mamma vill ha henne på pappans vecka? Hon kanske har andra planer? Då får bonus vara hos pappan och ts. Så svårt är det inte att hålla sig borta från nyfödd. De behöver inte äta vid samma bord t.e.x. Förmodligen kommer bonusdottern spendera mer tid i sitt rum än med ts och nyfödd. De behöver inte ens stå i samma rum. Ts och pappan har också ett rum.
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 22:04:15 följande:

Tonåringen är också ett barn.Förutom att pappan har två barn och inte ett.Förutom att den enda som skulle få lämna om den var sjuk är bonusdottern.Men det är inte alls säkert att bonusdotterns mamma vill ha henne på pappans vecka? Hon kanske har andra planer? Då får bonus vara hos pappan och ts. Så svårt är det inte att hålla sig borta från nyfödd. De behöver inte äta vid samma bord t.e.x. Förmodligen kommer bonusdottern spendera mer tid i sitt rum än med ts och nyfödd. De behöver inte ens stå i samma rum. Ts och pappan har också ett rum.

Fast jag tycker jag inte "att ha andra planer" är en giltig anledning. Nu har jag inga egna barn men jag kan förundras över hur folk resonerar! Hur kan man inte vilja ha all tid möjlig med sitt barn? Hur kan man inte ha lust att ha sitt barn en extra vecka eller två - inte för att "ställa upp" för den andre föräldern (ser man sitt barn som en belastning eller vad är det frågan om?) utan för att få vara med sitt barn? "Hon har minsann ingen skyldighet att ställa upp på pappans vecka" sägs det här; men hur tusan är det möjligt att man ser umgänge med sitt barn på det sättet? Skitsamma om du gör hans "nya" en "tjänst" om hon inte njuter av ditt barns närvaro på samma sätt som du - du som förälder får ju ha ditt barn mer!

Min närvaro här på familjeliv genomsyras av mitt "styvföräldraskap" som jag inte ser som ett föräldraskap. Det är ett ofrillvilligt tillstånd som är ett resultat av att jag blev kär i en förälder. Utifrån min situation ser jag mitt liv på ett annat sätt än jag helt uppenbarat hade gjort ifall jag var föräldern i sammanhanget. Häpnar över val och uttalanden föräldrar gör, både här på familjeliv men tyvärr även i mitt direkta liv där jag är förbluffad över sambons barns mammas val. Helt oförståeliga ageranden och uttalanden.
  • BioBonus

Tonåringen är också ett barn.Förutom att pappan har två barn och inte ett.Förutom att den enda som skulle få lämna om den var sjuk är bonusdottern.Men det är inte alls säkert att bonusdotterns mamma vill ha henne på pappans vecka? Hon kanske har andra planer? Då får bonus vara hos pappan och ts. Så svårt är det inte att hålla sig borta från nyfödd. De behöver inte äta vid samma bord t.e.x. Förmodligen kommer bonusdottern spendera mer tid i sitt rum än med ts och nyfödd. De behöver inte ens stå i samma rum. Ts och pappan har också ett rum.

Så det är ok för oss mammor att "inte vilja ha" våra barn för att vi har andra planer, men inte ok för en bonusmamma som blir mamma för första gången att inte vilja ha sjuka barn omkring sin nyfödda bebis? Du måste skämta.
  • Anonym (Suck)
    ungbrunett skrev 2017-01-22 22:36:55 följande:
    Fast jag tycker jag inte "att ha andra planer" är en giltig anledning. Nu har jag inga egna barn men jag kan förundras över hur folk resonerar! Hur kan man inte vilja ha all tid möjlig med sitt barn? Hur kan man inte ha lust att ha sitt barn en extra vecka eller två - inte för att "ställa upp" för den andre föräldern (ser man sitt barn som en belastning eller vad är det frågan om?) utan för att få vara med sitt barn? "Hon har minsann ingen skyldighet att ställa upp på pappans vecka" sägs det här; men hur tusan är det möjligt att man ser umgänge med sitt barn på det sättet? Skitsamma om du gör hans "nya" en "tjänst" om hon inte njuter av ditt barns närvaro på samma sätt som du - du som förälder får ju ha ditt barn mer!

Min närvaro här på familjeliv genomsyras av mitt "styvföräldraskap" som jag inte ser som ett föräldraskap. Det är ett ofrillvilligt tillstånd som är ett resultat av att jag blev kär i en förälder. Utifrån min situation ser jag mitt liv på ett annat sätt än jag helt uppenbarat hade gjort ifall jag var föräldern i sammanhanget. Häpnar över val och uttalanden föräldrar gör, både här på familjeliv men tyvärr även i mitt direkta liv där jag är förbluffad över sambons barns mammas val. Helt oförståeliga ageranden och uttalanden.
    Men som jag skrev tidigare: Det är inte mammans ansvar att pappan skaffar nya barn med sin nya. Vill hon inte det så är det acceptabelt. 
    BioBonus skrev 2017-01-22 22:46:24 följande:
    Så det är ok för oss mammor att "inte vilja ha" våra barn för att vi har andra planer, men inte ok för en bonusmamma som blir mamma för första gången att inte vilja ha sjuka barn omkring sin nyfödda bebis? Du måste skämta.
    Det är ju inte mammans fel att pappan skaffar barn med en ny partner? I vissa fall unnar ju inte biologiska mammor att pappan är borta 2 veckor på semester med sitt barn på hennes veckor. Han är pappa och det är hans ansvar och också bonus hem. Det är ts hem men också bonus hem. Var ska bonus ta vägen sen?
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 23:08:28 följande:

Men som jag skrev tidigare: Det är inte mammans ansvar att pappan skaffar nya barn med sin nya. Vill hon inte det så är det acceptabelt. Det är ju inte mammans fel att pappan skaffar barn med en ny partner? I vissa fall unnar ju inte biologiska mammor att pappan är borta 2 veckor på semester med sitt barn på hennes veckor. Han är pappa och det är hans ansvar och också bonus hem. Det är ts hem men också bonus hem. Var ska bonus ta vägen sen?

Men struntsumma vems "fel" (?) det är att ett barn blir till. Ts bad inte om att hennes partner och hans ex skulle skaffa barn, men hon förhåller sig till detta. På samma sätt får "bonusbarnets" mamma förhålla sig till att hennes ex skaffar ett liv efter deras relation och skaffar nya barn. Barnet är trots allt ett syskon till hennes barn, som ofta trycks på här på familjeliv, därav "bör" hon enligt familjelivs mått ha ett intresse av att det fungerar bra.

I senare delen av sin kommentar fattar jag inte riktigt vad du pratar om. Men jag vidhåller mitt påstående att jag inte förstår varför man inte vill ha sitt eget barn hos sig hela tiden och varför man använder sitt barn på det sättet. Det gäller både pappan och mamman. Inte bara pappan. Pappan har åtminstone en giltig anledning: ny bebis påväg och dotter sedan tidigare som riskerar smitta den lilla. Mamman vill bara jävlas och prioriterar inte extra umgänge med sitt barn, vilket jag anser förkastligt. Folk är olika. Hade vi fått barn hade min sambos ex aldrig "ställt upp" om vi (jag) hade önskat några dagar enskilt. Min sambo (och jag) hade dock alldeles säkert "ställt upp" och haft deras gemensamma dotter hos oss om mamman hade stått inför födsel av ett nytt barn och önskade tid ensam med den nyfödde. Folk är olika och har olika stora egon, men vissa verkar uppenbarligen låta sina egon gå ut över tid med sina egna barn.
  • Anonym (Ensamstående)

Nej, det märks att du inte är förälder.

Jag har två barn. Varannan vecka bor de hos mig, varannan hos sin pappa. De veckor jag har barnen arbetar jag mindre och endast dagspass. Jag lägger all min tid på barnen. Under min barnvecka får träning, umgänge med vänner osv stå åt sidan. Jag vill inte lämna bort dem till mormor eller någon annan för att hitta på nåt. Men, de veckorna jag inte har barnen ser helt annorlunda ut. Jag arbetar då blandat, både dag, kväll och nattpass. Jag passar även på att fixa hemma, storstäda, träna, träffa vänner och annat jag bortprioriterar när jag har barnen.

Jag älskar mina barn men jag behöver också tid för annat, precis som de flesta föräldrar som bor ihop har. Skulle jag ha barnen ett par veckor när det egentligen inte är mina veckor skulle de vara tvungna att vara ensamma hemma på kvällen och/eller på natten. Jag skulle inte uppskatta om barnens far kallt räknade med att jag skulle ta hans veckor bara sådär!
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 21:57:45 följande:

I inlägg nummer#140 "Är väl självklart att en nyfödd går före en tonåring i detta fallet? Men brinner ditt hus räddar du kanske katten innan barnet?"

Skrev inte att hon skulle lämna utan det klumpiga hon skrev. Att jämföra en katt med ett barn. Läs inlägg #140

Du skrev:
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:29:51 följande:

Jo, det verkar så. Hade det brunnit så hade nyfödd och bonus kommit först. Hade sett till att de kom i säkerhet först. Oavsett om jag hade gillat bonus eller inte.

Vilket lät som om du insinuerade att TS inte skulle rädda sin bonus ur ett brinnande hus. Och dessutom som att TS inte gillade sin bonus.

Men då missuppfattade jag dig?
  • Brumma

Tonåringen är också ett barn.

Vilket förmodligen är precis vad TS menar.

Att hon INTE lämnar bonusen i ett brinnande hus. För "barn kommer väl alltid först när ngn ska räddas"...

Här insinuerade du återigen att TS skulle lämna sin bonus i ett brinnande hus.

VAR har du fått det ifrån?
  • Brumma

Om ngn konstant ser den andra föräldern som den som ska anpassa sig och "ställa upp" så behövs det nog sägas nej. Även om att säga ja faktiskt innebär mer tid med barnet.

Att ha andra planer är definitivt en giltig anledning. Jag/vi har barn på heltid och har vi "andra planer" (gå på bio, jobba över, resa bort, vuxenmiddag hemma utan barn osv) så skaffar vi barnvakt. För barnet som inte bor heltid hos oss skaffar vi självklart ingen barnvakt eftersom det enligt överenskommelse är så att barnet skall vara hos sin andra förälder. Därför kan man behöva säga nej till att ta extra.

Eller skall bonusfamiljer inte kunna planera in annat som man i en kärnfamilj kan göra?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 21:57:45 följande:

I inlägg nummer#140 "Är väl självklart att en nyfödd går före en tonåring i detta fallet? Men brinner ditt hus räddar du kanske katten innan barnet?"

Skrev inte att hon skulle lämna utan det klumpiga hon skrev. Att jämföra en katt med ett barn. Läs inlägg #140

Tonåringar är väl med barn? Självklart går (skriver så du verkligen INTE ska missuppfatta) babyn och bonusdottern först ut om det brinner. Att jag skulle jämfört henne med en katt har du funnit på själv.

Måste fråga, har du själv barn och är separerad?
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf