• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-23 07:17:00 följande:
    Måste bara skriva att även jag uppfattade det som att du jämförde henne med katten...

Även om du inte menade det så är det ibland lätt att missuppfatta skriven text :)
    Förutom att det inte står någonstans om att rädda tonåringen. Bara nyfödd. Tonåring är knappast nyfödd.
    sextiotalist skrev 2017-01-23 11:20:12 följande:
    Det har du rätt i. Är väl lite bortskämd där, då vi kunde fixa sådant. Gick magsjuka hemma hos oss, då stannade sambons barn hemma hos sin mamma (och självklart tvärtom). Hon var inte glad när sonen kom hem med magsjuka från dagis, smittade mig och sitt ena syskon (sedan sin mor). Problemet var att sambons barn var redan hos oss, då var det lika bra att de fick stanna.  
    Förkylning var inte så farligt, för de var så stora att de visste att man inte kramade eller pussade lillebror när man var förkyld

Magsjuka kan man undvika. Finns det två stycken toaletter så kan den som är sjuk få ha den ena toaletten för sig själv tills hen blir frisk. Då kan man hålla sig undan lite också och inte handskas med andras mat. Men kan kan undvika magsjuka och stanna hos den andra föräldern så kan man. Men då måste båda föräldrarna vara överens. Tror inte att tonåringen kommer att pussa eller krama bebisen. 

Tänker att när babyn om några år blir sjukt så ska inte bonusdotter behöva komma hit så varken hon eller biomamma blir smittade. Tänker på ts inlägg #100 
    "Tänker att när babyn om några år blir sjukt så ska inte bonusdotter behöva komma hit så varken hon eller biomamma blir smittade." Om ett par år är ju bebisen stor. Barn och tonåringar blir ju sjuka hela tiden. De kan vara sjuka i ett par dagar och veckor. Om bonus nu ska hålla sig undan varje gång nån blir sjuk så missar ju pappan flera veckor med sin dotter.

• sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 15:52:12 följande:
    Förutom att det inte står någonstans om att rädda tonåringen. Bara nyfödd. Tonåring är knappast nyfödd.
    sextiotalist skrev 2017-01-23 11:20:12 följande:
    Det har du rätt i. Är väl lite bortskämd där, då vi kunde fixa sådant. Gick magsjuka hemma hos oss, då stannade sambons barn hemma hos sin mamma (och självklart tvärtom). Hon var inte glad när sonen kom hem med magsjuka från dagis, smittade mig och sitt ena syskon (sedan sin mor). Problemet var att sambons barn var redan hos oss, då var det lika bra att de fick stanna.  
    Förkylning var inte så farligt, för de var så stora att de visste att man inte kramade eller pussade lillebror när man var förkyld

Magsjuka kan man undvika. Finns det två stycken toaletter så kan den som är sjuk få ha den ena toaletten för sig själv tills hen blir frisk. Då kan man hålla sig undan lite också och inte handskas med andras mat. Men kan kan undvika magsjuka och stanna hos den andra föräldern så kan man. Men då måste båda föräldrarna vara överens. Tror inte att tonåringen kommer att pussa eller krama bebisen. 

Tänker att när babyn om några år blir sjukt så ska inte bonusdotter behöva komma hit så varken hon eller biomamma blir smittade. Tänker på ts inlägg #100 
    "Tänker att när babyn om några år blir sjukt så ska inte bonusdotter behöva komma hit så varken hon eller biomamma blir smittade." Om ett par år är ju bebisen stor. Barn och tonåringar blir ju sjuka hela tiden. De kan vara sjuka i ett par dagar och veckor. Om bonus nu ska hålla sig undan varje gång nån blir sjuk så missar ju pappan flera veckor med sin dotter.
    Fast det försökte vi hålla på. Om en barnet hade en viktig period i skolan, och sonen var sjuk (smittsamt sjuk) så kom inte barnet (tonåringen då) över till oss.
    Det var ett val som tonåringarna gjorde.
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2017-01-23 16:01:28 följande:
    Fast det försökte vi hålla på. Om en barnet hade en viktig period i skolan, och sonen var sjuk (smittsamt sjuk) så kom inte barnet (tonåringen då) över till oss.
    Det ville inte mina killar heller - var bonus sjuk så stannade de hos sin pappa för att slippa bli sjuka.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2017-01-23 16:10:20 följande:
    Det ville inte mina killar heller - var bonus sjuk så stannade de hos sin pappa för att slippa bli sjuka.
    Och jag lovar, det är inte lätt att förklara för en liten knatte som längtat efter sina syskon och de inte kommer (apropå att bli bortvald). Men det var vi tvungna att hantera på ett sådant sätt att sonen inte kände att det var hans fel eller lägga skulden på syskonen. Det är en del av livet.
    Många gånger fokuserar man på de äldre barnen, men jag lovar, jag är nog inte den enda mamman som fått trösta ett ledset syskon som längtar efter sina syskon och har lite svårt att förstå att kompisar och annat går före, t.ex skolan och man vill inte bli sjuk (lite OT, men det skadar inte att byta perspektiv ibland)
  • Anonym (Suck)
    sextiotalist skrev 2017-01-23 16:01:28 följande:
    Men om nu tonåringen vill vara med pappan ändå? Vi vet inte hur nära tonåringen och pappan är eller hos vem tonåring trivs bäst hos. En förkylning går att undvika om man är försiktig nog. Men om båda familjerna är sjuka vart ska bonus ta vägen då om hon är frisk? Vad händer om bonus blir sjuk hos pappan vart ska bonus vara? Åka till mamman varje gång för att undvika att någon blir sjuk hos pappan?
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 16:27:20 följande:

Men om nu tonåringen vill vara med pappan ändå? Vi vet inte hur nära tonåringen och pappan är eller hos vem tonåring trivs bäst hos. En förkylning går att undvika om man är försiktig nog. Men om båda familjerna är sjuka vart ska bonus ta vägen då om hon är frisk? Vad händer om bonus blir sjuk hos pappan vart ska bonus vara? Åka till mamman varje gång för att undvika att någon blir sjuk hos pappan?

Du drar verkligen på utan att kunna se gråzoner va?

Om båda familjerna är sjuka är barnet/tonåringen högst troligt hos den familj det är meningen att barnet ska bo hos den veckan.

Eller varför inte hos farmor eller morfar?

Äldsta sonen har åkt till morfar när vi haft magsjuka för att undvika smitta. Varför utsätta någon för en jobbig sjukdom om man kan undvika det? För vems skull?

Blir bonus sjuk hos pappan är väl det mest logiska att bonus stannar hos pappa. Och hos mamman om det är det motsatta.
  • Anonym (H)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 22:04:15 följande:
    Tonåringen är också ett barn.
    ungbrunett skrev 2017-01-22 20:44:12 följande:Hur kan ens eget barn INTE gå före någon annans barn?
    Förutom att pappan har två barn och inte ett.Förutom att den enda som skulle få lämna om den var sjuk är bonusdottern.
    Anonym (H) skrev 2017-01-22 21:35:18 följande:

Jag förstår verkligen inte varför folk har såna stora problem med ts önskan!

Jag skulle inte ha några som helst problem med att ha mitt barn extra om mitt ex och hans sambo hade frågat mig om en sån här sak. Mitt barn skulle heller inte ha svårt att förstå varför om jag skulle förklara för henne, och då är hon ingen tonåring utan 7 år.

Jag skulle heller inte ha några problem med att ha mitt barn extra även om de bara skulle vilja ha lugn och ro i en vecka eller så efter födseln!

Folk ska överdriva så enormt mkt när det gäller såna här saker. Tror nog att folk här på fl bryr sig med än vad barnet själv skulle göra!!

Men det är inte alls säkert att bonusdotterns mamma vill ha henne på pappans vecka? Hon kanske har andra planer? Då får bonus vara hos pappan och ts. Så svårt är det inte att hålla sig borta från nyfödd. De behöver inte äta vid samma bord t.e.x. Förmodligen kommer bonusdottern spendera mer tid i sitt rum än med ts och nyfödd. De behöver inte ens stå i samma rum. Ts och pappan har också ett rum.
    Glömde att man måste vara specifik in i minsta detalj här på fl.

Har hon andra planer så har jag absolut förståelse för det. Att man "inte vill" ha sitt barn bara för att det är pappans vecka är en annan historia, en jag inte kommer förstå :/
  • sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 16:27:20 följande:

Tja, man kan alltid se problem istället för möjligheter.

Om tonåringen vill prompt träffa sin pappa och resten ligger däckade hemma så är väl en träff på stan ett bra alternativ. Nu var detta val de gjorde. Inte någon av oss vuxna.
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-23 16:40:32 följande:
    Du drar verkligen på utan att kunna se gråzoner va?

Om båda familjerna är sjuka är barnet/tonåringen högst troligt hos den familj det är meningen att barnet ska bo hos den veckan.

Eller varför inte hos farmor eller morfar?

Äldsta sonen har åkt till morfar när vi haft magsjuka för att undvika smitta. Varför utsätta någon för en jobbig sjukdom om man kan undvika det? För vems skull?

Blir bonus sjuk hos pappan är väl det mest logiska att bonus stannar hos pappa. Och hos mamman om det är det motsatta.
    Om bonus blir sjuk hos pappan så kan pappan med ny familj bli sjuka. Dessutom kan bonus vara den enda som är sjuk. Ska då pappan med ny familj bli sjuka?

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.
    Anonym (H) skrev 2017-01-23 16:42:15 följande:
    Glömde att man måste vara specifik in i minsta detalj här på fl.

Har hon andra planer så har jag absolut förståelse för det. Att man "inte vill" ha sitt barn bara för att det är pappans vecka är en annan historia, en jag inte kommer förstå :/
    Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.
    sextiotalist skrev 2017-01-23 16:48:26 följande:
    Tja, man kan alltid se problem istället för möjligheter.

Om tonåringen vill prompt träffa sin pappa och resten ligger däckade hemma så är väl en träff på stan ett bra alternativ. Nu var detta val de gjorde. Inte någon av oss vuxna.
    Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

• sextiotalist
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-23 16:56:52 följande:

Om bonus blir sjuk hos pappan så kan pappan med ny familj bli sjuka. Dessutom kan bonus vara den enda som är sjuk. Ska då pappan med ny familj bli sjuka?

Mor eller farföräldrarna kanske bor långt borta eller inte finns längre.Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill. 

Visst är det. Men tjänster och gentjänster. En annan gång är det mamman som kanske behöver hjälp.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf